Full version: dödat mina perenner?
lotlin
sådde lite kluriga växter, bla krollilja, porslinsanemon, amurriddarsporre och snöruta för 7 veckor sedan. använde såjord med vermikulit,
ställde sedan ut dom för stratifiering i 6 veckor. temperaturen var mellan några minus och +5grader.
nu när det började bli varmt tog jag in dom och har väntat i en dryg vecka på att något ska hända. ingenting.
krukorna stod under ett hönsnät som skydd och var rejält blöta när snön smälte och frös om vartannat.
funderar nu på om jag lyckats dränka dom eller om det kan ta flera veckor innan dom börjar gro. eller om köldperioden var för kort?
sår ett antal andra växter under lysrör i källaren och dom växer på fint efter att få grott på fönsterbrädan.
hoppas på att lite mer tålamod ska göra susen,
eller vad tror ni?

lotta

Eva 33c
CITAT (lotlin @ 24-03-2012, 18:11) *
sådde lite kluriga växter, bla krollilja, porslinsanemon, amurriddarsporre och snöruta för 7 veckor sedan. använde såjord med vermikulit,
ställde sedan ut dom för stratifiering i 6 veckor. temperaturen var mellan några minus och +5grader.
nu när det började bli varmt tog jag in dom och har väntat i en dryg vecka på att något ska hända. ingenting.
krukorna stod under ett hönsnät som skydd och var rejält blöta när snön smälte och frös om vartannat.
funderar nu på om jag lyckats dränka dom eller om det kan ta flera veckor innan dom börjar gro. eller om köldperioden var för kort?

En vecka är kort tid, men 6 veckor kallperiod är också lite väl kort tid för deflesta av de sorter du räknar upp. Runt 12 veckor behövs nog för att simulera en vinter. Dina sådder är nog inte döda, men jag skulle inte brytt mig om att ta in dem utan låtit dem stå ute och gro med våren.
lotlin
nä, skam den som ger sig.
ställer ut dom i uterummet som ligger i norrläge och är rätt så kallt.
där får dom ligga och tro det är vinter ett tag till.
tack!
RitRat
Det blir bäst om man har tålamod (eller för lite plats!) och låter dem vara ute ända tills sommaren kommer. De gror när de är redo, när temperatuerna ute tillåter det. Man omskolar dem under sommaren, planterar på skyddat läge, t.ex. i pallkrage, på hösten, och till slutlig plats först våren därpå.
lotlin
vill bara berätta att några av mina porslinanemoner har grott! tåååålamod!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon