Full version: amaryllisar
niggle
Vinterns amaryllsiar står nu i ett fönster med långa gröna blad.
En av de stora lökarna verkar ha ynglat av sig, för det kommer ett nytt bladknippe vid sidan.
Jag antar att det är en ny liten lök på gång.
Hur ska man hantera detta? Ska jag låta den vara, eller ska man ta upp den nya löken och plantera för sig själv?

Tips?
RitRat
Ta gärna upp den nya bebislöken och plantera i egen kruka. Det tar några år innan den blommar, och den behöver inte ha någon viloperiod som vuxna lökar ska ha på hösten.
niggle
Ska man göra med den som med de andra?
Dvs gödning och utevistelse till sommaren......
Ska den också växa ovan jorden?
Jubbe063
CITAT (niggle @ 24-03-2012, 19:24) *
Vinterns amaryllsiar står nu i ett fönster med långa gröna blad.
En av de stora lökarna verkar ha ynglat av sig, för det kommer ett nytt bladknippe vid sidan.
Jag antar att det är en ny liten lök på gång.
Hur ska man hantera detta? Ska jag låta den vara, eller ska man ta upp den nya löken och plantera för sig själv?

Tips?

Om babyn satt blad nu i år är den fortfarande rätt liten. Jag skulle låta den sitta kvar på mamma och växa till sig. Finns det bara plats i krukan för den finns ingen orsak till att dela på dem så snabbt. Smålökarna växer snabbare till sig om de får sitta kvar på moderlöken.

Precis som RitRat säger så tar det ett par år innan den lilla kan börja blomma. Men du kan alltså tjäna in en eller två års odling genom att låta den växa till sig lite mer innan du tar bort den från moderlöken.

Själv låter jag dem sitta kvar så länge de finns plats i krukan för dem att växa i.
Rosino
Stjäl tråden lite... hoppas det är ok.

Jag har en amaryllislök som stått i källaren i en kruka i flera år, utan att få vatten eller blivit skött på nåt sätt. Kan jag utgå ifrån att den är död? Inget kan väl överleva så länge utan skötsel? Jag har många gånger tänkt slänga den, men inte kommit mej för blush.gif
niggle
Välkommen!
Med min ringa kunskap, tänker jag att det är väl bara att ta fram löken i ljuset och ge den vatten.
Det lär väl visa sig snart om det är liv.
Peztis
Rosino, om du plockar upp den ur krukan och skala bort det torra så kommer du se om det någonstans under alla lager finns en grön lök kvar. Det är inte helt otroligt att det finns det.
Rosino
OK, tack ska ni ha - jag förlorar inget på att prova i alla fall rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon