Full version: Vinranka
mamamaggan
Nu är jag trött på att mina vinrankor bara dör.

Har en inglasad vinterbonad balkong där det i princip aldrig blir under 15 grader på vintern. Har provat flera olika vinrankor och de går bra ett tag men sedan dör de.

Ge mig råd om vilken sort jag ska ha . Vilken sort klarar mitt klimat ? Hur ska den planteras ?

Den senaste var planterad i en stor tunna . Lecakulor i botten , ett lager tunt tyg emellan och så plantjord.

Hjälp mig är ni snälla ! Jag vill så gärna ha vindruvor .
Alexander-VG-zon3
Det blir så om det är för varmt, tills sist tynar dom bort. Men du bör nog satsa på vitis vinifera sorterna, dessa tål hög vintertemp bäst. Även om konstant lägst +15c är lite i varmaste laget för att en druva ska må bra och blomma rikligt.
Huggorm
Är det som lägst 15 grader så kan man ju välja någon spännande tropisk klätterväxt istället. Kalebass kanske?
RibesRubusVitis
Men kalebassvin är säkert ingen höjdare. Nog borde det gå att sänka vintertemperaturen på din inglasade balkong avsevärt, kanske genom att avskärma en del med bubbelplast. Många andra växter skulle också må bra av en kyligare viloperiod.
mamamaggan
CITAT (RibesRubusVitis @ 24-03-2012, 23:44) *
Men kalebassvin är säkert ingen höjdare. Nog borde det gå att sänka vintertemperaturen på din inglasade balkong avsevärt, kanske genom att avskärma en del med bubbelplast. Många andra växter skulle också må bra av en kyligare viloperiod.

Vad vet du om vad jag har för växter på min balkong och vilken temp de behöver ha på vintern ?

Nu var det fråga om det finns en vinranka som passar i klimatet .

Har du något bra förslag ?
RibesRubusVitis
Vad du har för växter i övrigt har jag givetvis ingen aning om. Det var därför jag föreslog att du skulle avskärma en del med bubbelplast. Själv har jag tolv olika sorters vinrankor, både vinifera och hybrider. Ingen trivs med så hög vintertemperatur som 15 grader. Om du alls är intresserad av vinrankor, kvarstår rådet.
När jag försöker rota svårrotade sticklingar klipper jag en lucka i plastpåsen över krukan och tejpar fast kanterna mot det kalla norrfönstret i köket. På så vis blir de känsliga knopparna ett par grader svalare än jorden, varvid rotningen underlättas.
Bock
Det där med att 15 grader skulle vara för varmt!!!! Det tror jag inte på... eftersom i mitt växthus har jag legat på ett snitt runt 22 grader hela vintern.... men då har jag den i jorden!

Men ska man ha den i en kruka så bör den var rätt så stor ( mitt antagande ) eftersom rötterna blir väldigt långa.

Ett förslag ! Eller snarare en tanke....

Om du sätter den i jorden nedanför din balkong så kan du leda den upp för väggen och in på balkongen. I och för sig så får dina grannar och ta del av den om dom vill. Mitt antagande är att du inte bor i 10 vånings hus utan snarare på 2 vån.

En handelsträdgård borde ha nått som passar dig och dem bör ju ha utbildning på området.

Lycka Till !
Huggorm
I tropikerna odlar de också vindruvor, men eftersom de inte har någon vinter manipulerar de rankorna att ändå ta vintervila. Det kan göras genom att sluta gödsla, sluta vattna och klippa bort löven.

Man kan läsa om det här: http://www.actahort.org/books/662/662_2.htm

Annars finns det en massa tropiska släktingar till vindruvorna, så det borde gå att hitta lämpligare korsningar. Men av naturliga anledningar kommer det ju vara svåra att få tag på i Sverige, så man får nog beställa från utlandet. Eller så får man avla fram egna sorter smile.gif

http://www.mavo.biz/Reprints/Fennell1945b.pdf
Alexander-VG-zon3
Ja i sverige säljs det ju köldtåliga sorter och här hittar man nog inte sorter för varmare vinterklimat, borde finnas sorter som passar för varmare klimat som funkar mellanöstern, nordafrika och söder över.

Vet att det säljs vinrankor som krukväxter som är uppgrävda från odlingar, men dessa brukar se väldigt ledsna ut där dom står inne i en varm och mörk butik.

Tycker det var ett bra råd att hålla kallare i en vis del av balkongen OM man har plats, tänk vad massor av andra roliga växter man kan odla, en med medelhavsklimat och en med tropiskt. Håller man det svalare och kanske ner till nollan eller lättare frost så, så kan man ju välja och vraka i vitis vinifera.
mamamaggan
Jag blev helt klart irriterad på rådet om att ha kallare för att andra växter skulle må bra av det.

Hur kan man ge så generella råd RibesRubusVitis utan att veta vilka växter vi talar om ? Ska jag följa rådet och låta en del andra växter frysa ihjäl och var tacksam för rådet ?

Bubbelplast föreslogs men personen i fråga vet ju inte hur det ser ut på min balkong ! Jag är verkligen tacksam för råd och tips men att förutsätta att man vet allt om hur det ser ut på min balkong och vad jag odlar eller inte odlar gör mig inte glad.

Var det menat som tips och förslag så uppfattade iaf inte jag det så som märks.

Jag frågade om vinranka och fick en hel del bra förslag som jag tackar för . Det skulle vara roligt att kunna ha en vinranka , något jag drömt om länge och en av anledningarna till att jag lät bygga in balkongen.

Visst ska jag fråga på plantskolor om vad som passar men eftersom det finns ett så stort kunnande här så känns det bra att kunna fråga här och få bra tips som man brukar få.

Är som sagt tacksam för era tips . även om att kunna odla annat än vindruva p g a klimatet .
*Stintan*
Tror nog att det faktiskt var goda råd och tips man ville ge dig mamamaggan och då utgår man såklart från de upplysningar man fått och inte annat som man inte vet.

Att fejka vinter som flaxss föreslog skulle jag testa om jag var du liksom att välja någon av sorterna han nämnde. Hoppas du lyckas!
mamamaggan
Jag är oerhört tacksam för flaxxs råd , läs vem jag var irriterad på , inte var det flaxxs iaf.

Det går inte att fejka vinter på något sätt. Glasrutorna är öppningsbara men det går ju inte att öppna när det är 25 - 30 minus ute.

Fönstrena hänger ihop , man öppnar ett som skjuter på nästa och som i sin tur skjuter på nästa . Det går bara att öppna dem i viss ordning .

Hur skulle jag göra när vinrankan blir stor och hänger i taket över hela balkongens längd ? Öppna alla fönster , det går inte på annat sätt , för att den ska få det svalare ?

Och resten av växterna ? Slå in dem i metertjock bubbelplast ?

Att avgränsa med bubbelplast funkar inte , då fryser alla mina växter ihjäl inklusive alla i köket också . Om det ska fungera så måste jag bygga om hela balkongen om det ens det skulle gå .

Så tyvärr , jag kan inte sänka temperaturen på balkongen , jag har ingen uppvärmning där som går att skruva ner och som i så fall skulle göra att mina andra växater dör .

Den håller den värme den håller på vintern så enda sättet att få det svalare är i så fall att öppna fönster men det kan inte funka som sagt var.

*Stintan*
Fattar smile.gif hoppas du kan hitta nån sort som klarar sig iallafall.
mamamaggan
Tack Stintan , det hoppas jag också och jag har ju fått flera bra förslag .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon