Motti
Vi är ett gäng här som hamnat i en diskution om vem som äger vilket i ett äktenskap ;)jag hävdar att det jag ärvt från min släkt har endast jag rätt till och det kan inte min man avkräva mig i en eventuell skillsmässa !det står som min enskillda egendom .Resten av gänget här hävdar att tex min man kan kräva hälften av min släkts arv som tex möbler tavlor mattor . Nu undrar jag vem har rätt ?
CillaM
CITAT (Motti @ 24-03-2012, 21:21) *
Vi är ett gäng här som hamnat i en diskution om vem som äger vilket i ett äktenskap ;)jag hävdar att det jag ärvt från min släkt har endast jag rätt till och det kan inte min man avkräva mig i en eventuell skillsmässa !det står som min enskillda egendom .Resten av gänget här hävdar att tex min man kan kräva hälften av min släkts arv som tex möbler tavlor mattor . Nu undrar jag vem har rätt ?

Jag är inte juridiskt kunnig men det man har bringat in i ett äktenskap som enskild person är också den personens personliga egendom, av det jag lärt mig hittills. Allt det som man skaffat ihop eller tillsammans är det som delas. Men, som alltid, är det jäkla bra att ha papper på allt.
ingrids
Såhär fick jag lära mig när vi skulle skifta "arv". Har ni skrivit det så att det du ärvt från din släkt är din enskilda egendom är den det, annars är det en del av ert gemensamma bo. D.v.s. har ni upprättat ett äktenskapsförord om vad som är vars och ens enskilda egendom gäller det, resten är giftorättsgods, d.v.s. gemensam egendom.
mamamaggan
Vem som ska ha vad beror helt och hållet på om ni har äktenskapsförord. Har ni det där det står t ex att allt det som du fått från din familj bara är ditt så är det så annars ska din man ha hälften . Likadant med hans saker.

Allt delas alltid lika om man är gift och inte har äktenskapsförord .

CITAT (CillaM @ 24-03-2012, 21:27) *
Jag är inte juridiskt kunnig men det man har bringat in i ett äktenskap som enskild person är också den personens personliga egendom, av det jag lärt mig hittills. Allt det som man skaffat ihop eller tillsammans är det som delas. Men, som alltid, är det jäkla bra att ha papper på allt.

Nu tror jag du förväxlat äktenskap med samboförhållande. Då är det som du säger , när man är gift så delar man allt om det inte finns äktenskapförord.

Kolla här

http://jureka.eu/Jureka/jurisprudence.asp?Id=287.
*Stintan*
Ja jag är rätt säker på att ni måste ha ett äktenskapsförord där det framgår att det du ärvde är din enskilda egendom.
mamamaggan
Är helt säker eftersom ett liknande problem uppstod när min man fick ärva och vi bara var sambos.

Vi pratade med en advokat och han löste problemet åt oss . Gift er sa han för då är allt mitt också min mans och allt hans också mitt så länge det inte finns äktenskapförord.
Anma
CITAT (mamamaggan @ 24-03-2012, 21:39) *
Är helt säker eftersom ett liknande problem uppstod när min man fick ärva och vi bara var sambos.

Vi pratade med en advokat och han löste problemet åt oss . Gift er sa han för då är allt mitt också min mans och allt hans också mitt så länge det inte finns äktenskapförord.

Precis så är det.

Däremot, har man inget äktenskapsförord kan ärvd egendom ändå vara enskild egendom om det finns ett testamente från den som man ärvt ifrån att arvegodset ska vara enskilt.
Finns inget sådant i testamentet eller inget testamente finns öht är arvet giftorättsgods.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon