Vårt uterum ser bedrövligt ut, men kommer inte att åtgärdas på ca 5 år.
Tills dess skulle vi gärna tona ner det något genom att låta en klätterväxt utforska dess yta.
Vad bör vi kika efter? Uterummet bor i nordvästra Skåne och är beläget åt syd respektive väster.
Växten får gärna vara vinter grön och den bör täcka in ytan hjälpligt från marken och upp till ca 150 cm efter ett par år.
Jag gillar tanken på murgröna då den växer tight mot byggnaden och kan friseras kring fönstren, men jag antar att de utbreder sig långsammare än jag önskar?
Bokharabinda etc förmodar jag växer för snabbt och okontrollerat?
Jag är supernovis och hoppas på bra svar även om jag råkat ställa frågor som kan ha besvarats otaliga gånger eller är osedvanligt dumma.
Mvh
David
ingrids
25-03-2012, 08:04
Vintergröna växter växer generellt sett långsammare än de som fäller bladen, även om jag också gillar tanken på ett "grönt rum" täckt av murgröna. Vad jag tänker är att om du är ute efter en tillfällig men kontrollerad lösning och i det läget skulle jag säga klematis, finns många snygga sorter som snällt hejdar sig på 1,5-2 meter. Med ett diskret plastnät spänt över den yta du vill täcka borde planen funka. Tänk bara på att göra planteringsgroparna minst 50 cm ut från väggen.
johanlotta
25-03-2012, 18:20
Hallå!
Synd att det ska gå så snabbt...för annars är ju Pipranka (Aristolochia macrophylla) ett fantastiskt alternativ. Då skulle du ju absolut slippa se uterummet:) De är tyvärr lite svårstartade. Tar gärna ett par år innan de går igång riktigt, men sen så täcker de oerhört bra. Dock inte vintergrön:(
Humle växer ju också så det knakar...men den kan ju bli svår att få stopp på när du väl vill ha bort den. Men fort går det...hehe.
Kiwi? Minivarianten förståss, även om en vanlig kanske också kan gå i det läget...
Humle är kanske inte ett så dumt alternativ, eftersom det vissnar ner kan man också klippa bort det man inte vill ha ett år och sedan kommer den snällt igen nästa år.... Men kanske inte så vacker på vintern.
Har ni tittat på vildvin? Vet inte hur snabba de är, men de har absolut förmågan att täcka en fasad.....
Ta dessutom en titt på klätterbenved! Jag vet inte hur snabbt de växer, men de är vintergröna, och man kan beskära dem så de lämnar fönster etc fria!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.