Full version: Morden i Toulouse
Bengalow
Jag blir verkligen upprörd, när jag läser i nättidningen om detta. Brodern till mördaren säger sig vara stolt över sin brors handlingar!
Hur lågt kan människor sjunka? Är detta en allmän arabisk syn på medmänsklighet, så borde man utvisa alla dessa till sin egen halvö, och sätta taggtråd/elstängsel runt den. Ibland frågar jag mig hur vissa hjärnor fungerar, eller snarare hur dom INTE fungerar...
zaaritha
Ja----det är som med Breivik! Fanatiska dårar---som tror de kan göra vad som helst!
Huggorm
Han hade tydligen gått fram till de där barnen, tagit en tjej i hästsvansen för att hålla henne still och kallt skjutit henne i tidningen. Vad killen än led av så verkar det vara samma som Breivik
Azur
Hans påstådda motivation var "att hämnas palestinska barn". Idioti.

Meningslöst vetande: en framstående muslimsk präst i Afghanistan blev tillfrågad varför det blev stora kravaller efter att USA av misstag bränt uttjänta koraner, men ingen reaktion på att en USA-soldat söp till och sköt ihjäl 16 civilpersoner, varav 9 barn: "Det var ju bara 16 personer, men koranen är helig".

Meningslöst vetande 2: under det senaste året har i runda slängar 10 000 personer dödats i det snart krossade upproret i Syrien. Under hela Israels konflikt med palestinierna, från 1948 till idag, inklusive förlusterna i fem krig, och inklusive både palestinier och israeler, har cirka 15 000 personer dödats.
Bengalow
Nåja, Azur, jag förstår din tankegång, men "meningslöst vetande 2" lider av en stor brist...det är betydligt fler som dödats i "palestinakonflikten" från 1948 och framåt än de 15000 du anger. Detta är väl ett antal som snarast bara omfattar 1967 års krig ...lika enfaldigt med krig och våldshandlingar, i vilket fall.
Blomstertanten
CITAT (Bengalow @ 24-03-2012, 23:08) *
Jag blir verkligen upprörd, när jag läser i nättidningen om detta. Brodern till mördaren säger sig vara stolt över sin brors handlingar!
Hur lågt kan människor sjunka? Är detta en allmän arabisk syn på medmänsklighet, så borde man utvisa alla dessa till sin egen halvö, och sätta taggtråd/elstängsel runt den.
Ibland frågar jag mig hur vissa hjärnor fungerar, eller snarare hur dom INTE fungerar...

thumbdown.gif
Din kommentar här är ju lika idiotiskt och fördomsfull som att antyda eller påstå att alla skandinaver tycker att det Breivik gjorde var en välgärning!!!!! (OBS: Min fetmarkering för att visa vad jag reagerar på)
kerstinbern
Det påminner ju ganska mycket om Robert Bales massaker i Afghanistan. Först gick han ut i en by och sköt ett antal personer. Därefter gick han tillbaka till basen, för att sedan gå till en annan by för att även där skjuta ett antal personer, totalt mördade han nio barn och åtta vuxna i två olika byar, Balandi och Alkoza.

Oavsett hur det ser ut i övrigt i världen, så tror jag dock ändå inte att det här skulle representera någon sorts allmän Amerikansk syn på medmänsklighet, kollektiva bestraffningar av enskilda individers handlande återspeglar ju en lika dålig människosyn hos den som har sådan åsikter.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/mordankla...tervant-for-mer

Azur
CITAT (Bengalow @ 25-03-2012, 00:50) *
Nåja, Azur, jag förstår din tankegång, men "meningslöst vetande 2" lider av en stor brist...det är betydligt fler som dödats i "palestinakonflikten" från 1948 och framåt än de 15000 du anger. Detta är väl ett antal som snarast bara omfattar 1967 års krig ...lika enfaldigt med krig och våldshandlingar, i vilket fall.

14500 är det totala antalet döda israeler och palestinier, både soldater och civila, från självständigheten till 2009 enligt FN. Palmecentrets uppskattning är några tusen högre om man extrapolerar fram till idag, men inte dramatiskt högre. Man kan jämföra med Iran-Irak kriget, där 900 000 människor miste livet under 8 år. Palestinakonflikten är en mycket lågintensiv konflikt, vilket väl är anledningen till att den kunnat puttra så länge.
CITAT (kerstinbern @ 25-03-2012, 08:14) *
Oavsett hur det ser ut i övrigt i världen, så tror jag dock ändå inte att det här skulle representera någon sorts allmän Amerikansk syn på medmänsklighet

Mitt intryck är att många amerikaner ser sig själva som guds utvalda folk, och resten av världen är bara statister. Amerikansk exceptionalism är riktigt otrevlig. Den här soldaten hade supit till, men jag skulle tippa att hans motivation i grunden var att han ser alla som inte är amerikaner som undermänniskor.
malarmaster
knappt man vågar ge sig in i debatten med risk för att anklagas för rasism o islamofobi.
vad jag förstår tänker en troende muslim ungefär som en troende medeltida europe,har du inte rätta tron är du med automatik en fiende,är du inte muslim är du en hund och förtjänar att behandlas därefter.
givetvis finns det kristna,högerextrema som tänker likadant om muslimer.
sedan finns också konflikten mellan judar,araber och västeuropeer.
vi har ju behandlat judar illa ända sedan jesu tid,det kulminerade med nazismen,men det har ju inte slutat.
malmö har ju stora problem med judetrakasserier,där ett fåtal hängivna muslimer ogillar den judiska närvaron.
i sverige har vi inte ännu fått samma problem som många eu-länder med många muslimer.frankrike har ju haft stor invandring av araber från främst gamla kolonier och det har medfört arbetslöshetsproblem och i dess spår kriminalitet och en grogrund för extrema religiösa åsikter.
något som jag många gånger ställt mig frågande inför är att personer åker på träningsläger till afganistan,pakistan m.fl länder och polis o säkerhetspolis inte reagerar. en sådan person är ju en säkerhetsrisk av stora mått och bör hanteras därefter.
jag har också ställt mig frågan,skall vi i europa (EU) överhuvudtaget släppa in grupper som inte har samma värdegrund som vi?
Jo,taggtrådsstängsel kan ju bli framtiden för europa om det blir fortsatta vansinnesdåd utförda av invandrare.
breivik o hans gelikar är värre att skydda sig ifrån, de är en inre fiende. Ulf
Jan Lindgren
Hej!
Vi får aldrig döma en hel grupp människor för vad enskilda personer gör. Det finns idioter inom alla grupper. Jag vet att när min fru växte upp så försökte den flyktinggruppen hålla efter varandra eftersom de visste att bar sig en illa åt så drabbade det hela gruppen.

Människan har en stor förmåga att generalisera efter en enstaka handling. Det var effektivt när det gällde att undvika rovdjur och giftig mat men idag måste man övervaka sig själv för att inte fastna i ett sådant beteende. Vi ser samma grova generaliseringar i jakttrådar, vargtrådar och politiska trådar.
MVH
Jan Lindgren
Azur
CITAT (malarmaster @ 25-03-2012, 11:23) *
knappt man vågar ge sig in i debatten med risk för att anklagas för rasism o islamofobi.

Det som stör mig mest är när välmenande människor vill avskaffa yttrandefriheten för att inte irritera nån aggressiv minoritet som t.ex. fanatiska muslimer. De danska skämtteckningarna har aldrig visats i svenska media, delvis tack vare en lag som socialdemokraterna drev igenom att det är ett hatbrott att förlöjliga religion.
Det är inget fel med yttrandefrihet, det är inget fel med kritik, satir, eller tillochmed förlöjligande, det är ingen mänsklig rättighet att aldrig bli stött av andras åsikter. Felet ligger uteslutande hos dem som svarar på yttrandefrihet med våld. Det är något samhället borde markera mycket starkare. Eller i alla fall markera alls, istället för att skylla på offren som när man kritiserade Vilks för hans målningar.

CITAT
något som jag många gånger ställt mig frågande inför är att personer åker på träningsläger till afganistan,pakistan m.fl länder och polis o säkerhetspolis inte reagerar. en sådan person är ju en säkerhetsrisk av stora mått och bör hanteras därefter.
De registreras säkert, men i länder som Frankrike finns tiotusentals fundamentalistiska muslimer och säkert många tusen som besökt Afghanistan eller Pakistan, polisen kan omöjligt hålla koll på alla. Dessutom är Frankrike ett fritt västland, inte en polisstat, och som franska polisen påpekat är det olagligt för dem att spana på folk utan brottsmisstanke.

CITAT
jag har också ställt mig frågan,skall vi i europa (EU) överhuvudtaget släppa in grupper som inte har samma värdegrund som vi?

Men vem skulle bestämma vad vår värdegrund är? En konservativ polacks värderingar är väldigt annorlunda än en progressiv svensks.
Personligen tror jag på klara lagar som man ser till efterföljs.
Huggorm
Det är ju lite jobbigt att man inte kan sätta dit någon innan brottet verkligen är utfört. Som det där gänget som beväpnade sig och gav sig av till en konstutställning i Göteborg där Lars Wilks ställde ut. De kunde ju inte lagföras eftersom de inte tilläts ta livet av gubben. Nu springer de runt fria och kan hitta på något annat liknande hatbrott.

Jag tycker faktiskt att bevisade terrorsympatier och planerade terrorhandlingar skall ge utvisning, dessa har uppenbarligen inget intresse av att inordna sig i det svenska samhället och ta till sig svenska värderingar. Det är bättre för alla att de reser tillbaka till Irak eller Somalia om de vill leva enligt sharia
Vippan
Hur många Mohamed går det lösa? Kommer aldrig att förstå dessa fanatiska extremister tycker deras sekteristiska ideal ska förpassas till historiens skräphög.

Varför sks vi i en demokrati acceptera tortyr av kvinnor homosexuelle och alla oliktänkande nej dessa fundamentalister kommer att fortsätta sitt dödande dom får sin belöning,,,det väntar ett harem av jungfrur på andra sidan.

Malmös judar vad gör ansvariga med Reepalu i spetsen för att förbättra situationen för alla judar så dom slipper alla trakasserier ska det kanske till en dödsskjutning innan dom vaknar upp.
malarmaster
CITAT (Azur @ 25-03-2012, 12:33) *
De registreras säkert, men i länder som Frankrike finns tiotusentals fundamentalistiska muslimer och säkert många tusen som besökt Afghanistan eller Pakistan, polisen kan omöjligt hålla koll på alla. Dessutom är Frankrike ett fritt västland, inte en polisstat, och som franska polisen påpekat är det olagligt för dem att spana på folk utan brottsmisstanke.

detta är ju knappast ett franskt problem utan ett eu-problem,skall personer som bevisligen besökt länder typ afganistan,pakistan m.fl som man vet bedriver "taliban" verksamhet och där den besökande inte har några kopplingar till släppas in igen i eu?. likaså frågar jag mig hur någon med flyktingstatus kan åka tillbaks till ursprungslandet på "semester". enligt min mening är det alldeles för generösa regler avseende permanent uppehållstillstånd.
tyvärr genererar sådana här dåd fler extrempartier som växer sig starka, polisstaten är nog inte långt borta. demokratin har svårt att handskas med dessa frågor,därav växer de högerextrema snabbt,inte minst i frankrike. ulf
kerstinbern
CITAT (Huggorm @ 25-03-2012, 11:44) *
Det är ju lite jobbigt att man inte kan sätta dit någon innan brottet verkligen är utfört. Som det där gänget som beväpnade sig och gav sig av till en konstutställning i Göteborg där Lars Wilks ställde ut. De kunde ju inte lagföras eftersom de inte tilläts ta livet av gubben. Nu springer de runt fria och kan hitta på något annat liknande hatbrott.

Jag tycker faktiskt att bevisade terrorsympatier och planerade terrorhandlingar skall ge utvisning, dessa har uppenbarligen inget intresse av att inordna sig i det svenska samhället och ta till sig svenska värderingar. Det är bättre för alla att de reser tillbaka till Irak eller Somalia om de vill leva enligt sharia

Nåja, Stalin kunde ju minsann sätta dit även kommande brottslingar, ett riktigt föredöme? Planering av terrorbrott är naturligtvis brottsligt i Sverige, och ger fängelse om det kan bevisas, läs på .

De som ev. planerade ett brott i samband med en konstutställning i Göteborg planerade enligt åklagare Agneta Hilding Qvarnström inget terrorbrott , och därför åtalades de i stället för förberedelse för mord. Men du kanske har unik egen information om det fallet som åklagaren inte känner till? I så fall bör du naturligtvis kontakta polisen och tipsa dem.
Huggorm
CITAT (kerstinbern @ 25-03-2012, 13:49) *
Nåja, Stalin kunde ju minsann sätta dit även kommande brottslingar, ett riktigt föredöme? Planering av terrorbrott är naturligtvis brottsligt i Sverige, och ger fängelse om det kan bevisas, läs på .

De som ev. planerade ett brott i samband med en konstutställning i Göteborg planerade enligt åklagare Agneta Hilding Qvarnström inget terrorbrott , och därför åtalades de i stället för förberedelse för mord. Men du kanske har unik egen information om det fallet som åklagaren inte känner till? I så fall bör du naturligtvis kontakta polisen och tipsa dem.
När yttrandefrihet, religion och offentliga personer är inblandade är det inte riktigt det samma som ett vanligt mord...
gnon49
Vi får nog lära oss leva med att terrordåd kan ske. Förhoppningsvis har Säpo koll på dom flesta som kan komma utföra dylika handlingar. Moskeer är säkert vanliga objekt som övervakas liksom höga företrädare inom islam. Men att hitta alla små terroristkryp går nog inte, tyvärr. Och allt negativt spiller över på den helt vanliga svenska muslimen som troligen inte är särskilt religiös av sig.
herkules
CITAT (malarmaster @ 25-03-2012, 13:15) *
/.../likaså frågar jag mig hur någon med flyktingstatus kan åka tillbaks till ursprungslandet på "semester"./.../

det där har jag också funderat mycket över, räcker det med att man får svenskt PUT så är man fredad i hemlandet och kan fara hur man vill?
Ugglemormor
I det fallet som jag har skrivit om tidigare ang. mitt arbete med irakier så personen (vännen)som fick till slut byta identitet, kunde inte åka tillbaka ens när modern blev sjuk.
Han hade alla de svenska handlingar och svenskt pass som den svensk medborjare han ville leva i med sin svenska familj.
När modern blev sämre, beslöt han ta risken att åka, men innan dess gick vi igenom hos polisen hur vi skulle göra om vi inte skulle höra av honom efter ett bestämt datum och hur skulle vi skydda hans familj under tiden. Det var nämnligen så att det kom småkriminella hit och han avslöjade dem och dessas bekanta höll koll där nere var han hade bott i Iran innan.
Han själv hade blivit kär i en svensk flicka, därför kom han hit. Sedan hjälpte han polisen och vi blev inblandade i det hela, för vi blev vänner.

Att göra saken kort --- det var en sjuhelsikes stress på oss med hans härvarande familj när han tog adjö av sin mor. Han åkte inte in/ut som vilken turist som helst utan det var vandring och flykt ---- tur att han lyckades.
Här blev han gravt misshandlad av sina landsmän ---- vågade inte hem till sitt ---- jag och maken skötte om honom "undercover" tills vi fick polishjälp till ytterligare ny identitet och flytt. Polisen visste om vad vi gjorde...
Nu finns det inte länge någon som helst anledning för honom att åka dit mera, våran goa vän! .... trostar.gif

Detta är ett ex. hur en skötsam flyktning får lida för de som inte sköter sig!
*Stintan*
CITAT (herkules @ 25-03-2012, 15:03) *
det där har jag också funderat mycket över, räcker det med att man får svenskt PUT så är man fredad i hemlandet och kan fara hur man vill?

Ja bra fråga!
Ugglemormor
Det finns väl fall och fall, så generellt kan det kanske inte funka i dom mest drabbade länderna utan risk. .. tummenupp.gif

Känner en som har hållit undan flyktingar och när de har skickats tillbaka så många har dött - avrättats enligt de raborter som denne svenske person fått reda på. Vissa fall har det gått lyckligt också, så det är nog rätt så olika ....... confused.gif
kerstinbern
CITAT (gnon49 @ 25-03-2012, 13:21) *
Vi får nog lära oss leva med att terrordåd kan ske. Förhoppningsvis har Säpo koll på dom flesta som kan komma utföra dylika handlingar. Moskeer är säkert vanliga objekt som övervakas liksom höga företrädare inom islam. Men att hitta alla små terroristkryp går nog inte, tyvärr. Och allt negativt spiller över på den helt vanliga svenska muslimen som troligen inte är särskilt religiös av sig.

Nej det går ju inte, när säkerhetspolisen och BRÅ häromåret gjorde en sammanställning av "Våldsam politisk extremism" så fann man att mellan 1999 och 2009 begick svenska nazister, personer i vit-makt-rörelsen, fjorton politiska mord och dråp. Offren var bland annat attacker på homosexuella och mörkhyade . Efter dess har ju naturligtvis den misstänkte Malmöskytten kommit till, som misstänks av ideologiska grunder ha utfört tre mord och 15 mordförsök.

http://www.sakerhetspolisen.se/publicerat/...af80002524.html
Huggorm
CITAT (kerstinbern @ 25-03-2012, 17:28) *
Nej det går ju inte, när säkerhetspolisen och BRÅ häromåret gjorde en sammanställning av "Våldsam politisk extremism" så fann man att mellan 1999 och 2009 begick svenska nazister, personer i vit-makt-rörelsen, fjorton politiska mord och dråp. Offren var bland annat attacker på homosexuella och mörkhyade . Efter dess har ju naturligtvis den misstänkte Malmöskytten kommit till, som misstänks av ideologiska grunder ha utfört tre mord och 15 mordförsök.

Sedan dess har också ett terrorförsök utförts i Stockholm, där det bara var tur att inte en väldig massa folk dog. Dessutom har ett gäng svenska islamister gripits för terrorplaner i Danmark. "Vit makt" hade sin storhetstid under 80- och 90-talet, nu för tiden är det islamismen vi får se upp med
herkules
CITAT (Ugglemormor @ 25-03-2012, 15:54) *
Det finns väl fall och fall, så generellt kan det kanske inte funka i dom mest drabbade länderna utan risk. .. tummenupp.gif

Känner en som har hållit undan flyktingar och när de har skickats tillbaka så många har dött - avrättats enligt de raborter som denne svenske person fått reda på. Vissa fall har det gått lyckligt också, så det är nog rätt så olika ....... confused.gif

jag fattar att det finns människor som kommer hit, får permanent uppehållstillstånd och absolut inte kan åka tillbaka till sitt hemland pga att de varit politiskt aktiva (oftast).
men så är det ju inte för de flesta, de kommer hit, får PUT och åker hem varje år på semester?

CITAT (kerstinbern @ 25-03-2012, 17:28) *

är det mangs du menar när du skriver malmöskytten? jag tror inte att han har gjort det han anklagas för. faktiskt. men en syndabock för att saker å ting är helt åt helvete i malmö är väl bra?
Ugglemormor
Ang fallet där flyktingar har gömts undan när de varit hotade att återvända till sina respektive land så i mitt fall gällde det kvinnor och barn främst, sällan att en man var inblandat med dom. De hade kommit fr. vidriga förhållanden och hotades med död om de påträffades, inga kriminella ingick i denna verksamhet (innon sv. kyrkan) så det var trakiskt när det gick fel.
I vissa fall kunde de sändas på ett annat land/område för att de ville ju hem trots allt, och då kunde man få positiva svar från dem och det var mödan värt..... kram1.gif

Personligen bryr jag mig inte om religioner i stort, men kan inte med med vissa islamistiska, åt helvete - lagar de har för att underkuva sina medmänniskor .......... devil.gif men för övrigt tycker jag att religionen kan vara ens privatsak, men att göra det till att det påverkar negativt oss som lever här, där går gränssen .......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon