Full version: "mossa" på träden?
csilla75
Det ser ut som om mina fruktträd har blivit angripna av något som ser ut som mossa (gul-grön är den). Några tips på hur jag kan bli av med den? Kanske finns det nåt medel i handeln som hjälper? Tacksam för tips!
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns en gul lav som kan sitta på träd som jag gissar det är. Laven användes förr till att färga ljus så att de skulle se mera ut som bivaxljus eftersom de ansågs finare.

Lavar och mossor är helt ofarliga för trädet och är ett tecken på frisk luft utan en massa föroreningar
Mike R Petersen
Det finns ett otal av mossar och lavar som växar på träd, som Åsa säjer finns det ingen bevisning för att de skulle vara skadliga för träden.

Däremot kan jag inte hålla med om att de är ett tecken på frisk luft då vi ofta träffer på dessa i stadsmiljö, bla ett otal lindar och ekar efter E4 genom Stockholm, inte precis ren luft där inte flirting.gif

Anledningen till att det kommer mossor och lavar på stammerna är ofta nedsatt tillväxt, ett träd med full kraft på tillväxten förnyar barken så ofta att de inte hinner etablera sig, altså som så ofta ligger orsaken i marken och en luftning samt toppdressing/mulching kanske kan avhälpa angreppet, testa även ph värdet då fel ph kan göra att träden inte kan ta upp näring.

Lycka till
Huggorm
En fuktigt klimat ger också mer lavar. Man kan kolla på träd som står intill vattenfall där det ständigt är hög luftfuktighet, så får man se hur det är i extremfall. Ibland växer det till och med ormbunkar på sådana träd.

Vissa äppelodlare skrapar bort lavar från träden, jag tror de hävdar att risken för röta är större med sånt på barken. Även där handlar det väll om fukt, att den hålls kvar av lavarna.

Men det där med frisk luft tror jag är en myt. Det finns väll någon sorts skägglav som kräver frisk luft, men andra sorter kan som sagt växa intill motorvägar. Jag har E6:an några kilometer bort, och här finns mängder med olika sorters lavar och mossa på träden.
Mike R Petersen
CITAT (Huggorm @ 26-03-2012, 00:01) *
En fuktigt klimat ger också mer lavar. Man kan kolla på träd som står intill vattenfall där det ständigt är hög luftfuktighet, så får man se hur det är i extremfall. Ibland växer det till och med ormbunkar på sådana träd.

Vissa äppelodlare skrapar bort lavar från träden, jag tror de hävdar att risken för röta är större med sånt på barken. Även där handlar det väll om fukt, att den hålls kvar av lavarna.

Men det där med frisk luft tror jag är en myt. Det finns väll någon sorts skägglav som kräver frisk luft, men andra sorter kan som sagt växa intill motorvägar. Jag har E6:an några kilometer bort, och här finns mängder med olika sorters lavar och mossa på träden.

De enda äppelodlare jag har hört om som skrapar träden är antroposoferna och då är det för att de hävder att träden inte kan andas! båda andning och röta ser jag som varande myter det finns iaf ingen forskning som stödjer det.

Kul att du nämner skägglaven vi har precis avvecklingsbeskuren ett antal Askar i Stockholms skärgård där alla hade skägglav på vissa av träden var det nästan som en 10 cm ryamatta ganska häftigt det gav verkligen känslan av gamla jätter, i samma område kronrensade vi 2 andra askar som inte hade toppats och för sin ålder var i riktigt bra kondition de hade inte skägglav det var bara på de träd som hade toppats för 30-50 år sedan.
csilla75
när du beskriver låter det som lav, ska försöka ta lite bilder...
frisk luft kan jag tänka mig, vi bor utanför stan, på en gata där endast de bilder som ska till själva husen kör in. tyvärr tror jag också på att det kan bero på dålig dränering, där plommonträdet står är marken ibland blöt längre efter regn än vad det är i resten av trädgården. å andra sidan finns lav/mossa även på andra träd/buskar i trädgården... hmmm....
Piccante
Vägglavar (Xhantoria) växer ofta på lövträdsbark på träd utmed vägar. De gynnas av öppna ljusa lägen och är kvävegynnade. Dock är det inte luftkväve som gynnar dom utan damm från vägar, gångar, åkrar mm som yr upp. Träd brukar inte påverkas alls av lavpåväxt.
Huggorm
Vad gäller bra luft, så beror det ju på vad i luften som det är känsligt för. Det måste i sådana fall vara väldigt tunga partiklar, som exempelvis damm, eftersom avgaser och annat lättare smuts far iväg med vinden tvärs över landet utan större problem. Och damm är ju tydligen ingen fara, det är till och med bra för vissa sorter
Cilla
Lavar är mycket olika sinsemellan - många lever inte i stadsmiljö medan andra gör det.

Det finns många teorier om vad lav- och mossbeväxning innebär för träden, men inget finns bevisat som gör att t ex vi trädvårdare borstar träden. (Det vore nog annars en rätt trevlig syssla för företagare att skapa en marknad för.)

Ett argument som anförs för lavborttagning är att insekter bor i dem. Men fruktträd har relativt få insekter som angriper dem i Sverige, och de som lever i träden t ex under överrvintringsstadiet gör det likaväl i bark eller i marken under träden. Sannolikt bor många fler av trädens vänner i både lav och mossa.

Träd i stadsmiljö har klart mindre moss- och lavbeväxtning än träd på landet. Ändå behöver stadsträden långt fler insatser för att leva, och lever kortare liv än träd på landet. Ett rikt biologiskt liv i trädens miljö gynnar dem, och ett mer sterilt fåartigt liv missgynnar dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon