Miraku
Vi flyttade till ett hus i somras där den förra ägaren inte haft så stort intresse för trädgården. Hela trädgården har en häck runt omkring sig (som jag tyvärr inte vet namnet på men det är den som syns bakom vinbärsbuskarna på bilden). Häcken har växt sig väldigt hög och grenarna är så tjocka att de nästan är som små träd på sina ställen.. Visst, vi vill ha en häck runt huset men inte så här! På baksidan kommer det aldrig in någon sol förutom precis mitt på dagen när solen står som högst.

Det känns som ett alldeles för svårt jobb att klippa ner häcken och eftersom grenarna blivit så tjocka blir det nog inte så fint.. Går det att kapa ner hela häcken och sedan låta den växa upp på nytt? Det gör ingenting om det tar lite tid men innan jag sätte sågen i den vill jag veta lite hur den kommer reagera.

Ett annat alternativ är ju att ta bort den helt och sätta en ny.. Men det enklaste vore ju att försöka få ordning på den som finns!
Cilla
Ingen på forumet känner sig tydligen erfaren nog för att kunna råda dig här. Jag kan inte heller säkert avgöra vad det är för häck du har, och då blir det ännu svårare.

Har du fler bilder eller beskrivningar, eller vill andra här försöka sig på vad det kan vara?
Huggorm
Jag tycker det påminner om häggmispel, men är inte löven lite för blanka? Rätt tjusig häck, speciellt i begynnande höstfärg. Småplantor av lind och lönn finns i alla fall i häcken, och de bör man alltid klippa bort innan de tar över helt
Miraku
Jag har tyvärr inte fler bilder på den med löv.. Nu är det ju bara grenar liksom =) Men den är väldigt fin så jag vill ju helst ha kvar den men i mycket mindre omfång! De andra inslagen av träd ska jag åtgärda snarast!

Jag får kanske vänta tills den satt fart med grönska igen och sedan lägga upp fler bilder på nära håll!
CillaM
CITAT (Miraku @ 25-03-2012, 20:12) *
Vi flyttade till ett hus i somras där den förra ägaren inte haft så stort intresse för trädgården. Hela trädgården har en häck runt omkring sig (som jag tyvärr inte vet namnet på men det är den som syns bakom vinbärsbuskarna på bilden). Häcken har växt sig väldigt hög och grenarna är så tjocka att de nästan är som små träd på sina ställen.. Visst, vi vill ha en häck runt huset men inte så här! På baksidan kommer det aldrig in någon sol förutom precis mitt på dagen när solen står som högst.

Det känns som ett alldeles för svårt jobb att klippa ner häcken och eftersom grenarna blivit så tjocka blir det nog inte så fint.. Går det att kapa ner hela häcken och sedan låta den växa upp på nytt? Det gör ingenting om det tar lite tid men innan jag sätte sågen i den vill jag veta lite hur den kommer reagera.

Ett annat alternativ är ju att ta bort den helt och sätta en ny.. Men det enklaste vore ju att försöka få ordning på den som finns!

Jag misstänker att dt kan vara Aronia, som ger mycket goda bär, speciellt när de är syltade. Färgen på de blad som höstat till sig när du tog bilden tyder på det. En häck som är så här tät o fin är min dröm, allt man har är insynsskyddat och man kan mer eller mindre gå näck på sin egen tomt. Du skriver inget om hur hög häcken är, annat än att du tycker den är för hög. Häckar går ju som sagt utmärkt att klippa. Börja med det första året att kapa av 2 dm på höjden, kapa av inåt och utåt, på varje sida av häcken så att den har mer ett stort A över sig istället för ett stort V, o sedan se hur häcken ter sig. Vackra färger är det iaf på bladen!
Miraku
Hmm.. Jag minns inte att häcken hade bär förra året men jag kanske inte tittade efter så noga. Ska hålla utkik i år!

Den är där den är som högst ca 3 meter hög. På bredden är den ca 2 m på sina ställen.. Gör som du säger och klipper ner den lite för att se vad som händer!
Rebecca
Jag är rätt säker på att det är en Cotoneaster lucidus.
Huggorm
Häckoxbär alltså, det verkar stämma om man googlar på det. Intressant sort som jag inte stött på tidigare. Verkar väldigt härdig också.
*Stintan*
Jag tror också på häckoxbär.

Här är en länk där det står när och hur man beskär div. träd och buskar. Scrolla en bit så finns häckoxbär.
http://www.hsb.se/polopoly_fs/1.207426.131...0ny%20logga.pdf
ninnisky
Visst är det en häckoxbär! Vi har en sådan häck som vi klipper två gånger om året. Någon gång har vi klippt ner den till 50 cm och det har fungerat. Den ser efter en så rejäl klippning ganska tråkig ut men kommer igen - jag lovar biggrin.gif Häcken är närmare 30 år gammal.

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon