..fick jag när jag råkade hitta detta unika reportage om den gamla järnvägen från Nykarleby i Finland. Jag är född och uppvuxen i Nykarleby som förövrigt är Finlands minsta stad.
Någon har gjort sig mödan att följa och fotografera hela vägen där linjen gick fram från Kovjoki station strax utanför Nykarleby och genom staden ner till Andra sjön. Järnvägslinjen torde vara den allra kortaste i hela landet.
Staden är sig lik förutom att gatorna är asfalterade, när jag växte upp var det vanliga gator med grus.
Slutstationen Andra sjön ligger vid Bottenviken ca 3 - 4 km från Nykarleby. Dit cyklade vi ungar varje dag under sommaren för att bada. En "rölimonad" och en speciell sorts munk som kallades "gris" var hela dagens färdkost. Då fanns inte längre den gamla järnvägen i bruk från staden ner till sjön.
Nu ligger där båtbryggor men när vi badade där fanns endast en pir utbyggd och en bit ut i vattnet låg Loppan, en liten holme där segelentusiasterna höll till.
Vem det än är som gjort denna resa med kameran så torde han/hon vara en f.d. Nykarlebybo som velat uppleva sin barndoms bygder.
http://postvagnen.com/forum/index.php?id=584089