Sara i Malmö
Har en gammal rhododendron som har stått i en slänt och inte mått så bra. De senaste åren har vi försökt flytta den för att rädda den, men vi får nog inse att loppet är kört för denna buske. Den mår inte alls bra- sad.gif

Men eftersom jag/vi gillar tanken på en trevlig rhododendron i vår trädgård vill jag anlägga en surjordsrabatt för att kunna plantera en ny som jag nu naturligtvis gärna vill få att frodas och må bra.
Min tanke är att avgränsa en sådan rabatt till en pallkrage och i denna även plantera lite blåbär och andra plantor som trivs i sur jord. Kan detta funka?

Hur gör jag bäst för att få mina plantor att må bra?

Min tanke är att jag ska ha två kragar på höjden. I botten lägger jag marktäckande duk och dränering av något slag. Vad ska jag använda? Sten? Sand? Räcker det som dränering att jag lägger kragen med "pliggarna" (förstår ni hur jag menar?) neråt så det bildar en kanal för avrinning.
Den är tänkt stå i söderläge men i trädskugga.
octachoron
CITAT (Sara i Malmö @ 26-03-2012, 12:22) *
Min tanke är att jag ska ha två kragar på höjden. I botten lägger jag marktäckande duk och dränering av något slag.

Varför vill du lägga marktäckande duk under? Finns det rotogräs på platsen nu?
Huggorm
Problemet med pallkragar är att de ruttnar så småningom. Förmodligen just det året då rhododendronen börjat växa och blivit fin på allvar...
Gunilla T
Nej, nej....en Rhododendron i en pallkrage är så långt man kan komma från dess naturliga miljö och därtill en massa undervegetation som inte heller kommer att trivas eftersom de tvingas konkurrera med den lilla fukt och näring som finns i denna begränsade livsmiljö. Jag vet inte vem som ger upp först, förmodligen blåbären eftersom den Rhododendron du planterar snabbt kommer att vika sina grenar över hela pallkragen. Om några år har du en tanig och ful Rhododendron kvar som har några blad i topparna - förmodligen med stora och fula fläckar på bladen.

Om du vill ha denna vackra växt - gör en ordentligt stor surjordsrabatt - du kan mycket väl göra den upphöjd med torvblock men bör ändå gräva bort undervegetationen (ogräset) så du kan få en bra mullrabatt där rötterna kan bre ut sig. I en rejäl surjordsrabatt kan du samplantera med Magnolior, japanska lönnar, Trillium, lunddockor, primulor, hostor under förutsättning att ljuset är strilande mellan trädkronor.

Vill du ha vackra växter och värna om att de kommer till sin rätt kräver det lite annan möda än att ställa en pallkrage på en gräsmatta men du kommer att bli belönad för ditt arbete.

Ursäkta, men en Rhododendron i en pallkrage är för mig nästan som den åttonde dödssynden - därtill estetiskt motbjudande.
Sara i Malmö
CITAT (octachoron @ 26-03-2012, 15:33) *
Varför vill du lägga marktäckande duk under? Finns det rotogräs på platsen nu?

Vi har en del ogräs, men om de är rotogräs har jag dålig koll på iofs. Min tanke var att förebygga... smile.gif

Huggorm:
Tänkte faktiskt inte så långt... Det är klart att en Rhododendron håller längre än en pallkrage... Och jag vill ju ha en trevlig surjordsrabatt...

GunillaT:
Det var ganska hårda ord... Visst du har viss poäng med det du säger, och helt klart är underarbetet värt jobbet men det känns lite väl att säga att pallkragar är estetiskt motbjudande.. Det får stå för dig...
Gunilla T
Förtydligar mig...att plantera Rhododendron i en pallkrage är estetiskt motbjudande. Har absolut inget emot pallkragar generellt.
Rosrup
Pallkragar i en trädgård ÄR estetiskt motbjudande.
(Ser för många såna på jobbet hela dagarna för att vilja ha dem hemmavid).
Huggorm
Men det är praktiskt att odla i pallkrage, i första hand då ettåriga växter som grönsaker
Bassam
Hej

Du kan inte plantera häckar och buskar i Pallkragar på grund av de behöver stora
och djupa platser för sina rötter och näring.

H.Bassam
Huggorm
CITAT (Bassam @ 27-03-2012, 13:59) *
Hej

Du kan inte plantera häckar och buskar i Pallkragar på grund av de behöver stora
och djupa platser för sina rötter och näring.

H.Bassam

Rhododendron har inte speciellt djupa rötter...
Sara i Malmö
Tack för alla svar.

Jag har tänkt om vad gäller att lägga surjordsrabatten i en pallkrage, och ska försöka bygga en upphöjd surjordsrabatt med torvblock istället.

Jag har tänkt mig gräva ner en bit (typ 20-30 cm) och plocka bort den jord som finns där idag (inte speciellt bra jord ändå), lägga torvblock längst sidorna och sen fylla på med... vad? Rhododendronjord? eller ska jag ha solmull, eller kanske en blandning?
Behöver jag ha med någonting som dränerar? Det blir lätt lite fuktigt där jag ska lägga rabatten, för det är i en lite sänka, men jag tänker mig att det inte blir så farligt eftersom jag ska höja upp rabatten lite.
Vad tror ni?
Gunilla T
CITAT (Sara i Malmö @ 27-03-2012, 16:34) *
Tack för alla svar.

Jag har tänkt om vad gäller att lägga surjordsrabatten i en pallkrage, och ska försöka bygga en upphöjd surjordsrabatt med torvblock istället.

Jag har tänkt mig gräva ner en bit (typ 20-30 cm) och plocka bort den jord som finns där idag (inte speciellt bra jord ändå), lägga torvblock längst sidorna och sen fylla på med... vad? Rhododendronjord? eller ska jag ha solmull, eller kanske en blandning?
Behöver jag ha med någonting som dränerar? Det blir lätt lite fuktigt där jag ska lägga rabatten, för det är i en lite sänka, men jag tänker mig att det inte blir så farligt eftersom jag ska höja upp rabatten lite.Vad tror ni?

tummenupp.gif

Gör den ordentligt stor så får du plats med flera växter - undvik marktäckare.

Gräver du ner en bit som du beskriver och gör en upphöjd bädd med torvblock behöver du inte har någon speciell dränering. Du fyller bädden med torv (den bästa torven är Hasselfors grova spagnum) kompostjord om du har,välbrunnen stallgödsel, Rhododendronjord och blandar in kross eller gårdsgrus, detta för att hålla jorden porös och faktiskt så tinar det snabbare på våren med inblandningen av grus.

Det allra viktigaste är att blöta torven, tar tid. Vänd med grepen och använd en bevattningsslang. Det får absolut inte ligga torr torv i rabatten. Har du tillgång till tallbarr så är det bra att blanda med.

När du gör rabatten kan du såga blocken när de är torra för att få lite vinklar och böjar så det inte bara blir en fyrkantig sak, lägg ut vattenslangen på marken och testa med den hur du vill forma rabatten, gräv när du är nöjd med formen.

Använd Rhododendronjord att plantera i.

Vattna, vattna i sommar om det blir torrt.
Fågelvägen
Om det är risk att det samlas vatten kring rötterna så tror jag du gör klokt i att lägga småsten och krossgrus underst. Jag har byggt rhododendronterrasser i en brant sluttning:
[attachment=68766:DSC_0148.jpg]
Dräneringen är verkligen god!

Ett par år senare såg det ut såhär:
[attachment=68767:DSC_0233.jpg]

Ett tips som jag har läst om för länge sedan: Rhododendron "vill känna grannens närhet". Det verkar fungera. Kanske den första bilden i denhär tråden signalerar -cry-.gif var är alla grannar?

Edit: Visst fanns det en bild av en ensam rhododendron, men det var i en annan tråd!
Huggorm
Det var ett snyggt stenarbete
Fågelvägen
Tack Huggorm! Det är "Mormors gym". smile.gif
Sara i Malmö
Tack för alla tips! Nu gäller det bara att föra över det teoretiska till praktik... smile.gif

Vad gäller bevattningen så jag förstår rätt: Jag behöver ha en väl genomvattnad rabatt innan jag börjar plantera?

CITAT (Fågelvägen @ 27-03-2012, 19:41) *
Ett tips som jag har läst om för länge sedan: Rhododendron "vill känna grannens närhet". Det verkar fungera. Kanske den första bilden i denhär tråden signalerar -cry-.gif var är alla grannar?

Edit: Visst fanns det en bild av en ensam rhododendron, men det var i en annan tråd!

Så en bra grej är alltså att plantera mer än en rhododendronbuske i rabatten? Eller funkar det med att jag planterar en rhododendron, någon azalea och kanske en hortensia (beroende på hur stor jag gör rabatten) och sen kanske några blåbärsplantor, för att rhododendronen inte ska tycka det är för tomt?
Huggorm
CITAT (Sara i Malmö @ 27-03-2012, 22:05) *
Tack för alla tips! Nu gäller det bara att föra över det teoretiska till praktik... smile.gif

Vad gäller bevattningen så jag förstår rätt: Jag behöver ha en väl genomvattnad rabatt innan jag börjar plantera?
Så en bra grej är alltså att plantera mer än en rhododendronbuske i rabatten? Eller funkar det med att jag planterar en rhododendron, någon azalea och kanske en hortensia (beroende på hur stor jag gör rabatten) och sen kanske några blåbärsplantor, för att rhododendronen inte ska tycka det är för tomt?

Visst kan du plantera en blandad rabatt! Det är till och med bättre, eftersom rötterna kanske trivs på olika djup då. Men se till att alla buskar tål surjorden, och att ingen växer väldigt fort och tar över alltihop
Gunilla T
Snyggt Fågelvägen tummenupp.gif du är en riktig stenkonstnär!
Sara i Malmö
CITAT (Huggorm @ 27-03-2012, 22:27) *
Visst kan du plantera en blandad rabatt! Det är till och med bättre, eftersom rötterna kanske trivs på olika djup då. Men se till att alla buskar tål surjorden, och att ingen växer väldigt fort och tar över alltihop

Jo, det är ju förstås ganska viktigt... smile.gif

Någon ovan skrev att jag ska undvika marktäckare. Är det bättre att ha någon slags flis mellan plantorna?
Huggorm
Flis mellan plantorna är utmärkt.
Fågelvägen
thanks.gif Gunilla!

@ Sara i Malmö: Har du rådjur på besök ibland är kanske azaleor ingen bra idé. Odlade blåbär lär de också gilla. Rhododendron lämnar rådjuren faktiskt i fred - åtminstone hos oss.

Varför inte flera olika sorters rhododendron i samma stora rabatt? Det blir ett lugnare helhetsintryck. Men du kanske ville ha en längre blomningstid?

Den rhododendron du tänkt slänga kan du ev. rädda genom att skära ner den till ca 10 cm över marken. Skär då ovanför ett öga ("sleeping eye") där nya kvistar kan växa ut. En bra tid är nu. (Beskrivning i en annan rhod. tråd.)

Sara i Malmö
CITAT (Fågelvägen @ 28-03-2012, 10:57) *
@ Sara i Malmö: Har du rådjur på besök ibland är kanske azaleor ingen bra idé. Odlade blåbär lär de också gilla. Rhododendron lämnar rådjuren faktiskt i fred - åtminstone hos oss.

Varför inte flera olika sorters rhododendron i samma stora rabatt? Det blir ett lugnare helhetsintryck. Men du kanske ville ha en längre blomningstid?

Den rhododendron du tänkt slänga kan du ev. rädda genom att skära ner den till ca 10 cm över marken. Skär då ovanför ett öga ("sleeping eye") där nya kvistar kan växa ut. En bra tid är nu. (Beskrivning i en annan rhod. tråd.)

Njae... rådjur har vi nog inga problem med. Vi bor i ett radhusområde innanför Inre Ringvägen i Malmö och hade det sprungit rådjur här hade jag blivit väldigt förvånad. Mitt största problem vad gäller blåbären är nog istället min 4-åring och hans kompisar... wink.gif

Jag har absolut inget emot flera olika sorters rhododendron, men är lite ute efter längre blomningstid, plus att jag har velat testa blåbär sen vi flyttade hit... smile.gif

Tack för tips. Jag kan ju börja med det och sen flytta den till den nya rabatten för att ge den ytterligare möjligheter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon