emmapemma
26-03-2012, 12:57
Jag bor på en tomt med berg i dagen, och en ganska tunn jordskorpa, säg 30-40 cm djupt och på sina ställen finns det naturligtvis djupare klyftor av jord.
Jag skulle vilja omgärda vår uteplats (som nu har tätt plank) med växtlighet , och har funderat på exempelvis en rhododendronrabatt (3-4 höga av någon variant) eller samma antal bambuplantor (t.ex. Fargesia nitida Great Wall som blir 2-3 meter hög). Platsen är rätt torr, men har som sagt ungefär åtminstone 40 cm jordlager över berg. Jag har också funderat på någon rugosaros eller "Single cherry" (pimpinellros). Vad säger ni? Kommer det att fungera? Om inte, vad skulle jag annars kunna använda mig av för växter?
Det är inte lerjord. Grannarna har lyckats bra med t.ex. ett elefantgräs och rhododendron, men jag vet ju inte om det är djupare jord där. Annat som funkar bra i närheten är enar och andra barrväxter, samt klätterhortensia. Vi har också en stor pil (som är hamlad för att inte ta upp allt utrymme) och en ek som måste hittat en skreva att rota sig i.
Vilket vädersträck ligger uteplatsen i? Är det utsatt/blåsigt läge? Och vilken zon bor du i?
Rhododendron behöver inte så djup jord, men vill ha fukt och kan skadas fult på våren om de står i vårsol och blåst. Sen blir de ju väldigt breda, ofta dubbelt så breda som höga, och inte särskilt täta förrän de är väldigt gamla.
Bambu verkar i så fall mer lovande, de vill iof inte heller ha för torrt och kan också ta skada av vårsol och blåsigt läge.
En fundering också är pilen, står den nära planteringsplatsen? Pilar dricker ju väldigt mycket.
Generellt gillar bambu mullrik fuktighetshållande jord, de jag sett som växt för torrt blir inte fina (och absolut inte 2-3 m höga).....
Om det är gräskänslan du är ute efter skulle jag rekommendera att använda olika sorters gräs, som ofta tåler torrare förhållanden ganska bra. Elefantgräs kan säkert fungera, mitt växer OVANPÅ betongplattorna som ligger bredvid, så någon djup jord behöver de inte... Finns ju andra gräs också som blir lite högre och kan vara välidgt fina tillsammans.
Rhododendron är ungefär som bambu tror jag, vill ha mullrik och fuktighetshållande jord. Tror faktiskt inte de skulle trivas så jättebra hos er.
emmapemma
26-03-2012, 20:06
Vi bor i zon 2 ungefär, och platsen ligger i väster från uteplats/hus. På sommaren tror jag solen kommer åt platsen vid 12-13-tiden ungefär.
Utsattheten kan jag inte riktigt svara på, jag tycker nog att det är något blåsigt, men inte extremt. Pilen står väldigt långt ifrån, 10 meter kanske?
Jag misstänker att ni har rätt, att det är lite för torrt för roddisar, men jag hoppades på bambu, och trodde att gräs och bambu hade ungefär samma förutsättningar. Jag ska testa plantera en bambu i tomthörnet, med något djupare jord, precis där det står en frodig pion. 3-4 plantor kostar dock för mycket för att testa, så jag tänkte fråga mer kunniga.
Förutom gräs, vad tror ni skulle kunna vara fint och funka? Som sagt, funderade på rugosor, men de vill väl också ha lite mer fukt än vad det verkar vara där?
Huset är 50-talsfunkis, växterna ska passa det.
Det finns absolut rosor som kan passa, tyvärr jag kan jag för lite för att rekommendera någon speciell sort. Enda nackdelen är väl att de kan vara väldigt taggiga, och det är inte alltid man vill ha något med taggar och blommor där man ofta går eller sitter och äter....
Bambu ä iofs en slags gräs, men ganska speciella sådana. Hade jag varit som er hade jag tittat på förädlade former av arter som växer och frodas i omgivningen. Om tex fläder verkar trivs finns det jättefina flikbladiga och rödbladiga former som kanske kan fungera!
emmapemma
26-03-2012, 21:06
KRT, det har du rätt i. Jag hade faktiskt funderat på en mörkt rödbladig fläder till andra sidan huset (där står en druvfläder, osäker på om det är samma art/familj?). Det kanske är en idé!
Rosor skulle funka, för det kommer att vara "på sidan" av där man går, inte direkt i anslutning till uteplatsen. Poängen är att vi vill ha ett insynsskydd som får bli ett par meter högt i allafall, och inte ge ett alltför starkt intryck av vägg ändå, då hela området är ganska öppet och man har "känslan" i att se och uppleva grannarnas vackra växter också. Som t.ex. elefantgräset

hos grannarna ett par hus bort. Jättevackert i motljus i solnedgången.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.