Full version: Sälg i kruka?
norrsidan
Jag undrar om det går bra att plantera sälg (Salix Caprea) i kruka (ca 40 cm i diam)? Jag har hört att man kan plantera sälg i skugga, stämmer det? Hoppas det finns någon "sälgare" som kan svara på detta.
Huggorm
Några år kommer det ju gå bra, men det kommer inte bli något stort träd i en kruka. Skugga är nog bättre än full sol, då slipper du vattna lika ofta.
rissen
Jag har haft mitt träd i en tunna i ca 5 år. Nu spörs det om det klarat även denna vinter.

Kan inte säga att det har vuxit mycket men som sagt i 5 år har trädet bott i tunnan.
Huggorm
Vedartade växter förbrukar väldigt mycket näring. Den begränsade jorden i en kruka tar snart slut.
Cilla
Man kan "toppdressa" (som jag tror det heter). Tag bort övre delarna av jorden i krukan, kanske så långt ned så att du med fingrarna börjar peta i rötter. Lägg på ny jord och vattna.

Fungerar bra i många år förutsatt att rötterna inte bildat ett kompakt nät eller totalt rotsnurr i botten på tunnan. Då är det bättre att välta ut växten, rotbeskära nu på våren, återplantera i den gamla jorden och fylla på med kanske halva tunnan ny jord högst upp. Och vattna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon