Sörgårdsnissen
Funderar på att ha en termostat i drivbänken till gurkodlingen.
Ska bli "västeråsgurka".

Funderar på hur varm som är optimalt och när värmen anses skadlig för gurkan.

Har en idé på en el-pneumatisk öppningsanordning så man inte bränner växterna av misstag/tankspriddhet

[attachment=68751:drivb_nk.jpg]
Sörgårdsnissen
Tomater hörde jag av en kompis nu att de ville ha 18-23 grader... kan det vara samma eller ska det vara varmare helst?
Anja Danmark
Agurker trives bedst ved 25-30 grader - men jeg tænkte på, om du ikke kan bruge en almindelig vinduesåbner til drivhus?

Den kan jo indstilles til at åbne, så det passer med temperaturen.
*Stintan*
+ att du måste nog skugga dina plantor eftersom det är av solen de kan brännas...inte av värmen i sig.
Sörgårdsnissen
lägger man en tunn vit fiberduk över fönstren om nman vill skugga lite?

jo, en sån där gasdriven (eller eldriven) fönsteröppnare har jag funderat på , frågan e om min bädd / drivbänk blir så pass hög och så så att en gaskolv får plats mot marken och så.

vad kan den gasdrivna öppnaren kosta mån tro? de e ju bra om det inte blir rusningar i ekonomin här hemma wink.gif

så 25-30 grader alltså.

Mina grannar har en drivbänk som är mycket spartanskt/enkelt ordnad.
de sätter upp fönstren med klossar varma dagar.
när gurkorna blir större sätter de in lite längre klossar för att ställa upp ena sidan av fönstrena lite mer.

Tror inte de har något solskydd, de borde jag sett eller hört om då... tycker jag...
Var på studiebesök i helgen där smile.gif

Superbra med er hjälp !!!!

*Stintan*
Du får inte ha för tunga fönster om du ska ha en öppnare. Jag har ingen erfarenhet av att odla gurkor i drivbänk bara annat och det har bara varit i början jag behövt ha glas på. Luftat med kilar och sen senare när det är varmt lyft av hela fönstret. På sommaren sen behövs det ju inte alls. Vill amn kunna lyfta av glaset så är det ju krångligt om man har en öppnare. Västeråsgurka har jag bara odlat på friland där dom brukar växa så det knakar. Vanliga gurkor i växthus har jag haft och jag målade alltid växthuset med skuggpasta. Annars funkar ju fiberduk över plantorna bra. Tänk på att dom inte gillar temperaturer under 10° och det kan det ju lätt bli länge än på nätterna.

Sörgårdsnissen
*stintan*

du ger mig så bra tips o råd!

nja, fönstrena är ju 120x90 cm så de blir ju troligen lite tungt.

med tanke på som du säger att när temperaturen har stabiliserats och man då kör utan glas så är det väl inte värt jobbet att bygga in automatik på glasen kanske... blir lite "fult" ofta oxå då.. sad.gif

jag ska plantera som grannarna gör, i början på juni, tänkte jag, deras frös nån gång då de var tidigare ute.

usch ja, jag som planerade en tryckluftcylinder o bilcentrallåspump med wirar och termostat från en tvättmaskin som givare...
Eller nedväxlad elmotor och stång som snurrade upp wire som oxå skulle dragit i rutans ena ände....

Ne, jag skippar det o bygger lite "snyggt" i stället, jag förstorade upp tiden man hade inglasat över gurkorna tror jag..
*Stintan*
Fnissss du kanske kan få användning av din uppfinningsrikedom på något annat sätt. Lycka till! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon