Hannele
Här kan man räkna ut, hur mycket man sparar - om man kan beskära! tongue.gif

"Vi har jämfört priserna hos åtta företag i Göteborg som beskär träd.
Runt 500 kronor kostar det att få ett vildvuxet äppelträd beskuret."
Cilla
Hej Hannele, det här kunde vara intressant att läsa - men jag kommer inte in till själva artikeln. Vill du tipsa om hur man hittar den?
Berith
Man måste vara prenumerant för att läsa deras artiklar.
Hannele
Nu gör jag säkert nåt olagligt... unsure.gif

Vad kostar trädbeskärning?
Ser äppelträden vildvuxna ut? Har du ont om tid, men en slant över? Vi har kollat vad det kostar att låta ett företag beskära träden.

Vi har jämfört priserna hos åtta företag i Göteborg som beskär träd. Runt 500 kronor kostar det att få ett vildvuxet äppelträd beskuret. Allt beror på trädet och slutgiltigt pris får man först när företaget sett det i verkligheten.
- I 90 procent av fallen åker vi först ut och tittar, säger Mikael Linnarsson som tillsammans med Lars-Ola Antonsson jobbar på Högsbo Trädgårdsservice. De vänder sig främst till privatpersoner och klipper alla sorters träd. Vid den här tiden är det främst äppel- och päronträd som ska beskäras.
Anledningen till att de alltid först vill se trädet är att det nästan är omöjligt att säga vad det kommer att kosta på telefon. Priset beror på hur stort, gammalt och oklippt det är.
- Varje träd har som sagt sin storlek, säger Mikael Linnarsson.
Kenny Mod på Mods Klipp och gräs säger också att det är svårt att säga någonting exakt på telefon.
- Förra veckan beskar vi tre gamla äppelträd som var 4-5 meter höga. De hade inte blivit beskurna på fem-tio år. Det gick på 1 700 kronor, berättar han.

Har med sig stegar och verktyg
När ett företag kommer och beskär träden har de med sig alla stegar och andra verktyg som krävs. De är också försäkrade.
- Men än har jag inte varit med om något träd som har dött efter en beskärning, säger Gunnar Blanke på Askims Trädgårdsanläggningar.
Det största felet en privatperson som beskär sina äppelträd själv gör är att ta för lite.
- Folk är för fega, helt enkelt. Man vågar inte ta det som behövs, säger Mikael Linnarsson.
Och Gunnar Blanke håller med.
- Man kan säga så här: Be din värsta granne komma och beskära dina äppelträd. Annars blir det för lite, säger han.
Även för Askims trädgårdsanläggningar är det storleken på trädet som avgör de totala kostnaden för jobbet. Är det ett gammalt äppelträd som inte har beskurits på många år kostar det mer, helt enkelt för att det tar längre tid. Vill man dessutom ha riset bortfört får man lägga till ytterligare.

Många träd ger rabatt
På Cobys Mark- och trädgårdsservice jobbar man ofta två och två. En som klipper toppen av trädet och en som klipper runt om.
De tar mellan 250 och 400 kronor för ett gammalt äppelträd. Har man många träd, kan man få ett reducerat pris, mängdrabatt.
Johanna Bäckström Lerneby 031-62 41 63 johanna.lerneby@gp.se http://www.gp.se/
Hannele
Fakta
Företag som beskär fruktträd

Företag: Askims Trädgårdsanläggningar
Pris per timme: 360 kronor
Tid för att beskära ett gammalt oklippt äppelträd: Cirka 2 timmar (beror på trädet)
Bortförsel av ris efteråt: Cirka 200 kronor (beror på hur mycket det är)

Företag: Cobys Mark & Trädservice
Pris per timme: 310 kronor.
Tid för att beskära ett gammalt oklippt äppelträd: Minst två timmar
Bortförsel av ris efteråt: Ingår i priset

Företag: Högsbo Trädgårdsservice
Pris per timme: 350 kronor
Tid för att beskära ett gammalt oklippt äppelträd: 2, 5 timmar, beror på trädet, åker alltid ut och tittar först.
Bortförsel av ris efteråt: cirka 500 kronor

Företag: Mod's Klipp o. Gräs
Pris per timme: 345 kronor
Tid för att beskära ett gammalt oklippt äppelträd: Minst en timme
Bortförsel av ris efteråt: cirka 400 kronor

Företag: Montins Trädgård och Markvård
Pris per timme: 275 kronor
Tid för att beskära ett gammalt oklippt äppelträd: Minst två timmar
Bortförsel av ris efteråt: cirka 500 kronor

Företag: Sävedalens Trädgårdsanläggningar
Pris per timme: 340 kronor
Tid för att beskära ett gammalt oklippt äppelträd: Mellan 1-3 timmar
Bortförsel av ris efteråt: Lika många timmar som det tar att beskära trädet.

Företag: Väg & Trädgård B Spetz
Pris per timme: 325 kronor
Tid för att beskära ett gammalt oklippt äppelträd: Cirka 2 timmar
Bortförsel av ris efteråt: 300-400 kronor

Företag: SMT Sahlins Mark & Trädgård
Pris per timme: 340 kronor (Cirka 500 kronor per träd, brukar ta betalt per träd)
Tid för att beskära ett gammalt oklippt äppelträd: Cirka 1,5 timmar
Bortförsel av ris efteråt: Cirka 200 kronor

Fotnot: Alla företagen i jämförelsen uppger att det slutgiltiga priset beror på hur trädet ser ut och hur mycket ris som blir efter beskärningen.
Johanna Bäckström Lerneby 031-62 41 63 johanna.lerneby@gp.se http://www.gp.se/
Cilla
Tack Hannele!
Klart högre priser än vad jag har, men å andra sidan är deras tidsberäkning för ett gammalt obeskuret träd alldeles för lågt om man ska kunna göra ett bra jobb.

Med gammalt och obeskuret kan de inte räkna som de jag beskär som varit gamla och obeskurna - 8-12 meter höga och ännu bredare. Eller så beskär de sådana genom att endast såga av grova grenar.

Ett vanligt, medelstort (ca 5-6 meter högt) medeloskuret träd kan ta 1,5-2 timmar, men riktiga gamla fina obeskurna dyrgripar tar längre tid att gå igenom de första två åren. Sedan blir beskärningstiden kortare. Om man beskär så att det inte blir vattenskottsbildning, vill säga.
vickeva
Synd att du inte bor här i närheten Cilla, dig hade jag gärna anförtrott mitt äppleträd åt...
Berith
xxx
Kloro
Man kan ofta se i tidningar att pensionärer kan komma och beskära träd för en mindre summa pengar. Mina föräldrar nappade på en sådan annons.
Både priset och resultatet var de mycket nöjda med.

Pris= En kopp kaffe och kaka + 200 kr för besväret.
Tycker ialla fall jag att det är värt. smile.gif
Ewa L
Skulle också vilja att du bodde närmre! "Stockholm med omnejd..." Jag bor på nejden tongue.gif biggrin.gif

"Vanliga" äppelträd fixar jag väl även om det inte blir lika bra, men mina spaljerade älskade päronträd! wub.gif

Har pratat lite löst med 2 olika beskärare, men bägge slog ifrån sig när det hörde vad det gällde. Låter seriöst, eller hur? Då gör jag trots allt hellre jobbet lika dåligt själv, men "gratis".
Hannele
CITAT (Kloro @ 16-03-2004, 09:52)
Man kan ofta se i tidningar att pensionärer kan komma och beskära träd för en mindre summa pengar. Mina föräldrar nappade på en sådan annons.
Både priset och resultatet var de mycket nöjda med.

Pris= En kopp kaffe och kaka + 200 kr för besväret.
Tycker ialla fall jag att det är värt. smile.gif

Det har varit snack om svartlöner för ungdomar tidigare... unsure.gif

CITAT (Cilla @ 16-02-2004, 21:28)
Jag har haft tonårshjälp med min skuta och varit noga med att aldrig acceptera att betala svart.  5 spänn mer i timmen än när de jobbar här på Konsum har de fått och alltid vita löner.

Det blir dyrare än att betala dem i handen ja, men antagligen billigare än att nästa generation lär sig att arbetslivet består av att tjäna skattefria inkomster.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon