evely
Jag fick plantorna av svärmor förra året. Jag tror det var redan på våren De etablerade sig och såg fina ut, men nu när jag skulle rensa den rabatten så var det inga plantor kvar. crying.gif

Nu undrar jag om de inte tåler att snön tinar så att det blir väldigt blött i marken och att blötan därefter fryser igen till ett hårt islager. Det andra alternativet är att jorden är för tät för dem. Jorden är så tät där att vatten har svårt att rinna undan, så det nästan blir blött när det regnar mycket...

Jag kan be svärmor om fler. shy.gif Hon verkar ha gott om dem, men jag ville egentligen göra om den rabatten till en rabatt med massvis med olika funkior/hostor. Nu vågar jag ju inte det. Köpa och plantera en massa plantor som sen bara går och dör. Trädgårdsarbete är kul men inte fullt så kul wacko.gif
CillaM
Ta det lugnt och vänta ut våren. De har säkerligen överlevt, för de är inte de tidigaste växterna precis.
Anki V
Mina kommer inte förrän i början på juni.

Varje år funderar jag på om de överlevt.......men sent om sider kommer dom yes.gif .

/Anki
Peztis
Nä, precis... funkior tar verkligen tid på sig att visa sina små spetsar på våren!
Så de kommer säkert igen.
Robbanp
Lugna dig lite. Jag är ganska säker på att det är för tidigt för att uttala sig om huruvida de lever eller ej. Mina brukar i alla fall inte skjuta skott än på ett tag. Allt ovan mark dör bort på hösten och nytt växer fram från underjorden...

Lugna dig lite. Jag är ganska säker på att det är för tidigt för att uttala sig om huruvida de lever eller ej. Mina brukar i alla fall inte skjuta skott än på ett tag. Allt ovan mark dör bort på hösten och nytt växer fram från underjorden...

EDIT: Och varför kunde jag inte se de svaren som redan kommit innan jag skrev mitt eget??? Jag hatar att surfa på mobilen!
Crazy4Flowers
Dom kommer, ser rätt döda ut på våren.
KRT
Mina hostor, och jag finns i södra Skåne, zon 1, har inte ens börjat visa sig ovan mark ännu..... Så det är nog bara att vänta en månad eller två, så kommer de. Hostor är härdiga växter, det ska mycket till för att de ska frysa bort!
Sofia H
Håller med KRT om härdigheten. Jag har haft hosta i zon 7, de klarar sig fint här. Tyvärr strök de med i samband med en ovanligt sorkrik vinter, (hosta=gnagargodis) så nu har jag beställt nya. Om du inte rensat för hårt i höstas, kan du kanske se resterna av fjolårsbladen som en "stjärna" runt plantans bas. Då vet du var de nya skotten kommer. /Sofia.
evely
Hmm här borde jag nog kännt hopp, men det var efter att jag rensat rabatten som jag kom på att de saknades. Jag tog bort endel kvickrot och gräs i närheten av där de växte. Hade liksom glömt bort att de borde finnas där...

Hoppas hoppas hoppas
evely
Hmm här borde jag nog kännt hopp, men det var efter att jag rensat rabatten som jag kom på att de saknades. Jag tog bort endel kvickrot och gräs i närheten av där de växte. Hade liksom glömt bort att de borde finnas där...

Hoppas hoppas hoppas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon