Söttok06
Tittade ner i källaren i går på mina Dahliaknölar. De är alldeles skryngliga. Är det kört för dem nu att plantera. Har inte vattnat på dem alls under vintern utan de har legat i varsin plastlåda med hål resp. påse.

Kan de överleva eller är det bara att kasta och köpa nya?
Bassam
Hej
Du kan beskära de nu och omplanterar de ute nu.

H.Bassam
Eva i Skåne
Jag förstår inte vad Bassam menar, men mitt svar får du här:

Om dom inte har frusit så dom är ruttna så finns det gott hopp. Du kan spraya lite vatten på dom nu så blir dom förhoppningsvis lite spänstigare.
Dom kan se väldigt förtorkade ut och ändå finns det kraft i dom när man planterar. Jag tror det kommer gå bra! smile.gif

Plastlådor/påsar är väl inte bästa förvaringen, men du skriver att det varit lufthål. Jag rekommenderar papperspåsar/kassar/lådor till nästa år.
malarmaster
skrynkliga kan de vara men ändå med liv,har du möjlighet att plantera dem i kruka nu så gör det,ute kan de bara vara när det är garanterat frostfritt.
själv brukar jag plantera mina knölar i april och sätta ut dem i slutet maj och de brukar börja blomma lagom till midsommar. nu har jag växthus med värme och ljus vilket nästan är en förutsättning.
i vilket fall måste de ha ljus när de kommit igång annars blir de bara rangliga o bryts. ulf
kerstinh
Jag tänkte precis fråga om ni redan planterar i kruka nu. Jag fick det jag beställde från odla och började kolla upp och läste att man borde plantera dem i kruka runt 5-6 veckor innan utplantering, så jag tänkte nog också köra på mitten av april.

Jag har förvarat några i garaget på ett fat och de är lite skynkliga men det har inte oroat mig det minsta. Jag bara antar att de mår bra så länge de inte är alldeles mjuka, men det är bara första året jag provar att övervintra dahlia så jag har egentligen ingen aning. Tror iallafall att jag ska spraya mina med, så att de blir lite spänstigare. :-)
Söttok06
Tack för svar. Jag får plantera dem i varsin kruka, om jag får plats. Har trapphuset fullt med Pelargoner. biggrin.gif
Anna-Karin Lundberg
Jag har nyss planterat alla mina i krukor som nu står i källaren. När de tittar upp ur jorden ställer jag dem ljust, ute om det är varmt nog. Jag har dem sen i krukor på altanen, men byter till större.

De blir skrynkliga under vintern men är fasta när man klämmer på dem. Nån enstaka bit hade ruttnat, den var mjuk och sprack när jag klämde på dem, innuti var bara smet.
Ser de väldigt torra ut lägger jag dem i blöt nån timme innan plantering.

Jag läste idag på en förpackning i affären att man skulle plantera dem med en tillväxtpunkt just ovanför jorden. Jag tittade på de andra språken på förpackningen för att se om det var felöversatt, men alla språk jag kunde klura ut sade samma. Så har jag aldrig gjort, hur djupt planterar ni andra?
octachoron
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 27-03-2012, 21:05) *
Jag läste idag på en förpackning i affären att man skulle plantera dem med en tillväxtpunkt just ovanför jorden. Jag tittade på de andra språken på förpackningen för att se om det var felöversatt, men alla språk jag kunde klura ut sade samma. Så har jag aldrig gjort, hur djupt planterar ni andra?

Jag har alltid planterat hela knöldelen under jord, ev kan en bit av gamla stammen sticka upp ovanför jordytan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon