Full version: Färgglatt träd..
ThomasJ
Hej

Tror det var en fråga tidigare om olika sorters träd. Har för mig att det söktes olika färgglada träd. Det här trädet står hemma hos mina föräldrar. Tror det är ett Japanskt Körsbärsträd.

Jag tycker det är väldigt vackert blommande. wub.gif

/Thomas
Betty
Jättevackert! wub.gif ...matchar faktiskt "bubblan"...
Cilla
Härligt skarp rosa färg och en frodighet i kronan som man blir glad av! Skicka gärna in fler bilder om du har!
Betty
Har du någon aning om hur pass härdigt det är?
ThomasJ
CITAT (Betty @ 15-03-2004, 20:29)
Har du någon aning om hur pass härdigt det är?

Nu står det i zonII eller mer troligt zonIII.

Kustnära, ca 6 mil söder om Stockholm.

/Thomas
Betty
Undrar om det skulle funka 100 mil norrut... troligen inte... huh.gif

hittade detta på nätet:
PRUNUS ACCOLADE VÅRKÖRSBÄR rosa 3-5 m apr-maj zon I-IV

...typiskt.
Tittiluringen
men... nåt liknande blommar varje vår i Falun....
så zon 4-5.... OM det är samma sort.... unsure.gif

Kram T-luring wub.gif
ThomasJ
CITAT (Betty @ 15-03-2004, 20:46)
hittade detta på nätet:
PRUNUS ACCOLADE VÅRKÖRSBÄR rosa 3-5 m apr-maj zon I-IV

Det där verkar stämma, så det är nog ett sådant. smile.gif

Mamma köpte det på postorder från Holland, något/några år efter de hade byggt huset. Så det är nog närmare 30år nu..

/Thomas
Zanna
Vilket underbart träd - och härlig bild! Mustiga färger med Bubblan bredvid.
myskmadra
CITAT (ThomasJ @ 15-03-2004, 20:18)
Hej

Tror det var en fråga tidigare om olika sorters träd. Har för mig att det söktes olika färgglada träd. Det här trädet står hemma hos mina föräldrar. Tror det är ett Japanskt Körsbärsträd.

Jag tycker det är väldigt vackert blommande.  :wub:

/Thomas

Underbart! Vilken blomprakt! Det sägs att detta är det träd som står på framsidan hos oss- eftersom vi flyttade in i somras har jag ju inte sett det blomma - undrade däremot i somras om det höll på att dö då bladen var bruna och skrumpna och föll i förtid. unsure.gif

Vårhälsningar!
Ingo
Jag är inte så säker på att det där är en japan. Jag tycker att det ser mer ut som bergkörsbär, prunus sargentii. Men jag kan ha fel!

Den är i så fall rätt härdig, uppåt zon V eller VI tror jag?!? ...minns inte riktigt...
Betty
CITAT (Ingo @ 24-03-2004, 19:10)
Jag är inte så säker på att det där är en japan. Jag tycker att det ser mer ut som bergkörsbär, prunus sargentii. Men jag kan ha fel!

Den är i så fall rätt härdig, uppåt zon V eller VI tror jag?!? ...minns inte riktigt...

Den är härdig till zon IV-V. Det är Malus sargentii (bukettapel) som är härdig till zon VI.
ThomasJ
Jag skall fråga hemma, se om de kommer ihåg mer precis vad det heter.

Skall även ta en bild så ni skall få se hur det ser ut i "vinterskrud"..

/Thomas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon