Full version: Första skörden 2012
Scout
Årets första skörd är redan tillagad. Att plocka kajplök, piplök, luftlök och spenatskräppa i mars är tidigt. Väntar på att de andra sorterna ska komma igång också.

Tacka vet jag perenna grönsaker. Fler borde prova...

*Stintan*
snart är det väl dags för nässelsoppa..mums. rolleyes.gif
Scout
Ja, nässlor och kirskål kommer snart som vilda vårprimörer.

Vore kul att byta erfarenheter av perenna grönsaker. Vad odlar ni andra för perenna grönsaker i era trädgårdsland? Vad är era favoriter? och varför?
Eva i Västerås
I år har vi inget :=(.
Men när vi kommit igång kommer vi att ha -

Gräslök, piplök, fingerlök, vitlök för att plocka tidigt.
Vitlöksblad i nässelsoppan gör det väl värt att sätta några extra klyftor!

Rabarber förstås och trädgårdssyra.

Bruckar täcka över den sista mangolden och de kraftigaste persiljeplantorna med löv och ris. Det fungerar nästan alltid. De fina skotten finns där när man tar bort täcket på vårkanten. Inte perenna, men primörer.
marie k
spenatskräppa har jag bara läst om, är den god? har läst att den också går att ha inomhus året runt. har sått rankspenat, men hittills har ingenting tittat upp, den verkar annars vara en intressant klättrande perenn spenat som kan bli väldans hög med tiden. annars inomhusskördning; vitlöksblast & ärtskott.
påminner förresten om korogin-om du hade något kvar?
sneuman
Gräslök och timjan har jag sedan två säsonger bakåt, och gräslöken använder jag av redan nu. I år har också den kinesiska gräslöken behagat krypa upp ur jorden igen, men då har vi haft en så mild vinter med mycket snö här i österbotten, så det kan ju faktiskt bero på det. Nu hoppas jag bara att också den klarar av lite "takatalvi" (finska för då det kommer snö fastän det redan är vår... betyder ungefär "bakåtgående vinter").
niggle
Inte perenn precis, men jag har grävt upp ca 10 palsternackor som övervintrat.
Jättegoda!
Scout
CITAT (marie k @ 01-04-2012, 23:05) *
spenatskräppa har jag bara läst om, är den god? har läst att den också går att ha inomhus året runt. har sått rankspenat, men hittills har ingenting tittat upp, den verkar annars vara en intressant klättrande perenn spenat som kan bli väldans hög med tiden. annars inomhusskördning; vitlöksblast & ärtskott.
påminner förresten om korogin-om du hade något kvar?

Spenatskräppa är extremt lättodlad. Den är uppe redan nu med små blad. Smakar helt ok, men man ska vara noga att inte värma/koka den för länge/mycket, den blir lätt brun och sladdrig, räcker med några sekunder faktiskt. Bäst är att röra ner den precis innan du tar av grytan/stekpannan. Har inte provat att odla inne.

Satte min rankspenat förra året, den blev 2meter hög, men såg rätt klen ut så jag skördade inget på den. Än har den inte behagat titta upp ur jorden i år. Det sägs att fröna tappar grobarheten fort, har läst att höstsådd rekommenderas.

Du har ett PM om korogin (hade missat att jag fått det)

Scout
CITAT (Eva i Västerås @ 30-03-2012, 14:21) *
I år har vi inget :=(.
Men när vi kommit igång kommer vi att ha -

Gräslök, piplök, fingerlök, vitlök för att plocka tidigt.
Vitlöksblad i nässelsoppan gör det väl värt att sätta några extra klyftor!

Rabarber förstås och trädgårdssyra.

Bruckar täcka över den sista mangolden och de kraftigaste persiljeplantorna med löv och ris. Det fungerar nästan alltid. De fina skotten finns där när man tar bort täcket på vårkanten. Inte perenna, men primörer.

Vad är fingerlök?
Den har jag aldrig hört talas om.

Hur tillagar/äter du trädgårdssyran?
Har haft lite svårt att komma på bra rätter där den passar. Flickvännen har haft den till lax, själv är jag vegetarian. Den är väldigt produktiv så jag vet inte hur jag ska kunna/hinna äta upp alltihop.

Bra tänkt att täcka mangolden. Mina hade tvärdött...
Wilmer
Jordärtskocka, kanske mer rotfrukt än grönsak, vet ej om man skiljer på dem? Kirskål, gräslök-kinesiskt också. Myntorna också! Corogin nämnde du ju. Dragon, timjan och andra kryddväxter.. Ängshavrerot, äter rötterna men då kommer de inte igen förstås. Maskrosrötterna är också smaskens. Kul med sådant som kommer igen och går att äta!

Äter du luftlöksstjälkarna innan det bli smålökar på? Jag använder bara smålökarna.
Scout
CITAT (Wilmer @ 03-04-2012, 22:10) *
Jordärtskocka, kanske mer rotfrukt än grönsak, vet ej om man skiljer på dem? Kirskål, gräslök-kinesiskt också. Myntorna också! Corogin nämnde du ju. Dragon, timjan och andra kryddväxter.. Ängshavrerot, äter rötterna men då kommer de inte igen förstås. Maskrosrötterna är också smaskens. Kul med sådant som kommer igen och går att äta!

Äter du luftlöksstjälkarna innan det bli smålökar på? Jag använder bara smålökarna.

Satte luftlökarna i somras så jag har inte fått några smålökar ännu. Men har ätit blasten. Är det inte ett fasligt pill att skala de där smålökarna?

Googel säger att ängshaverroten är nära släkt med haverrot som sägs smaka ostron! Dock tvååriga och inte perenna står det.
Scout
De perenna grönsaker jag odlar eller har provat att odla är:

Lök:
Kajplök
Piplök
Luftlök
Ramslök

Rotsaker:
Korogi
Jordkastanj
Knölvial
Ormrot
Potatisböna
Jordärtskocka
Rotsolros (Helianthus strumosus)
Oka

Blad/skälkar:
Rankspenat
Lungrot/Gode Henriks målla
Spenatskräppa
Trädgårdssyra

Skälkar:
Sparris
Strandkål
Rabarber

Baljväxter:
Ärtvicker

Och så blandade kryddor (Gräslök, mynta, oregano, timjan, libbsticka, m.m.). De flesta ovan är riktigt bra, vissa är lite ovärda, så de har jag lagt ner. Vissa har jag bara satt i somras/höstas, så de vet jag inte vad det blir av.
marie k
vad många spännande växter du odlar! :) några visste jag inte ens att det gick att äta (ormrot).

du får gärna berätta lite mer om de olika knöl/rotväxterna om du vill, hur de smakar och om det kändes värt att odla dem. rotsolrosen, smakar de knölarna som jordärtskocka? okan skrev du tidigare inte var så givande.
men hur smakar jordkastanj, knölvial, ormroten och potatisböna? vad är potatisböna förresten?
Wilmer
CITAT (Scout @ 03-04-2012, 23:03) *
Satte luftlökarna i somras så jag har inte fått några smålökar ännu. Men har ätit blasten. Är det inte ett fasligt pill att skala de där smålökarna?

Googel säger att ängshaverroten är nära släkt med haverrot som sägs smaka ostron! Dock tvååriga och inte perenna står det.

Äter man upp ängshavreroten kommer de inte igen, så jag har inte tänkt på om de är perenna... Tycker de var redigt goda, men vet inte hur ostron smakar.

Jag trycker till smålökarna med ett knivblad tex. så de blir lätt krossade, sedan är det lättare att pilla av skalen. Äter man blasten nu misstänker jag att det inte blir lökar på dem sedan eller?

Kul saker du/ni odlar och äter!
ingrid fuxwall
Har en massa ätbart men så kom snön och dolde allt.

När jag grävde i grönsakslandet kom det upp en massa kvarglömda potatisar, kokte dem men sedan gav jag dem till fårkomisarna - de uppskattade dem!
rosita
För mig är sparris den allra bästa primören! Vi plockar från slutet av april och sedan fram till midsommar.

Luftlöken blast går bra att ta en del blad att äta, inte alla, men ett och annat. Jag brukar använda dem i sallad.
Jag gör samma med vitlöksblasten, den är också god i sallad.

Rabarbern kommer fort nu, snart kan vi skörda och äta årets första rabarberpaj eller kompott.

Jordärtskockan spred sig så mycket hos oss, så det har jag slutat odla.

Rädisor och sallat sår jag i balkonglåda i växthuset i januari, ingen perenn men tidig primör!

Scout
CITAT (marie k @ 07-04-2012, 12:39) *
vad många spännande växter du odlar! smile.gif några visste jag inte ens att det gick att äta (ormrot).

du får gärna berätta lite mer om de olika knöl/rotväxterna om du vill, hur de smakar och om det kändes värt att odla dem. rotsolrosen, smakar de knölarna som jordärtskocka? okan skrev du tidigare inte var så givande.
men hur smakar jordkastanj, knölvial, ormroten och potatisböna? vad är potatisböna förresten?

Har bara odlat perenna grönsaker i mindre än två år, så jag är inte expert ännu.

Potatisböna (apios americana) är nog min favorit, välidgit odlingsvärd. Är en klättrande baljväxt som binder kväve, men den hinner inte ge några frön hos oss. Bildar 2-5cm stora knölar som jag kokat. Blir som lite mjölig potatis i konsistensen, med mycket fin nötig smak. Riktigt god. Härdig, tål minusgrader.

Korogi ser ut som små michelingubbar. Går att äta råa, gör sig fantastiskt bra i wook, smakar krispigt och milt. odlingsvärd, men pillig och svårrensad för leran klibbar fast mellan "valkarna" på dem.

Rotsolros är fullt jämförbar med jordärtskocka både i växtsätt och användning, slätare avlängre rotknölar, men den blommar inte. Helt OK, men jag gillar blommorna på jordärtskockan.

Oka blev rätt lite och de blev bara 1cm stora, syrliga knölar, som blev rätt vattniga efter kokning. Jag tyckte inte att den var värd jobbet, tål inte minusgrader.

Knölvial ska se ut lite som luktärt, men bildar knölar, har inte provat dem ännu, hoppas de överlevt. Ska smaka lite kastanjeartat sägs det.

Det är inte "stor ormrot" (som ofta odlas som prydnadsväxt) utan den lilla vilda ormroten (Bistorta vivipara). Plockade groddknoppar hos en vän i dalarna i somras som jag förökade. Ormroten hyllas i överlevnadsböcker som en av nordens bästa vilda växter vad gäller både kolhydratinnehåll och smak, både groddknoppar, blad och rot ska vara ätbara. Troligen inte så produktiv, det är mest ett experiment. Har dock inte skördat något ännu.

Jordkastanj fick jag av en i Sesam i somras så den har jag inte skördat och vet inte mycket om ännu, hoppas de överlevt vintern. Har någon annan odlat dem så tar jag gärna emot tips.
Scout
CITAT (rosita @ 08-04-2012, 08:52) *
Luftlöken blast går bra att ta en del blad att äta, inte alla, men ett och annat. Jag brukar använda dem i sallad.
Det var modigt att använda dem i sallad, de var rätt starka i smaken, till potatissallad använder jag piplök istället, som är mildare.
CITAT (Wilmer @ 07-04-2012, 20:59) *
Jag trycker till smålökarna med ett knivblad tex. så de blir lätt krossade, sedan är det lättare att pilla av skalen. Äter man blasten nu misstänker jag att det inte blir lökar på dem sedan eller?
Smart sätt att skala dem.

Jag satte dem i somras så jag vet inte hur mycket man vågar ta utan att riskera toppplökarna. Ska låta hälften av plantorna vara och plocka blad på hälften, så får vi se skillnaden i slutet på sommaren
Eva i Västerås
Fingerlök är en lök med platta blad med rundade toppar. Växer som piplök/gräslök i tuvor.

Någon av "trädgårdsförfattarna", minns just nu inte vem, hade såna som dom fått från Hälsingland. Därifrån har jag namnet.
Min kommer från Hofors i Gästrikland, så den kan ha samma ursprung. Fick den av min far som fått av någon bekant.
Mild i smaken. Mer rolig än god egentligen, men jag har haft med den genom flera flyttar under sådär 30 år, så den är tradition.
Piplöken är mycket godare i smaken.

Luftlöken tog jag inte med vid sista flytten. den är lite bitter, så jag slutade ta rätt på den. Som hämnd spred den sig ohejdat med smålökarna. Till sist tröttnade jag på den. Nu med mer utrymme kanske den kan få komma tillbaka så småningom. Fast inte i år.

Skulle vilja prova knölvial och andra rötter ett annat år.

Syran mixar jag med några droppar honung och lite yoghurt, salt o peppar till en filsås.
Scout
CITAT (Eva i Västerås @ 11-04-2012, 08:39) *
Fingerlök är en lök med platta blad med rundade toppar. Växer som piplök/gräslök i tuvor.

Någon av "trädgårdsförfattarna", minns just nu inte vem, hade såna som dom fått från Hälsingland. Därifrån har jag namnet.
Min kommer från Hofors i Gästrikland, så den kan ha samma ursprung. Fick den av min far som fått av någon bekant.
Mild i smaken. Mer rolig än god egentligen, men jag har haft med den genom flera flyttar under sådär 30 år, så den är tradition.
Piplöken är mycket godare i smaken.

Luftlöken tog jag inte med vid sista flytten. den är lite bitter, så jag slutade ta rätt på den. Som hämnd spred den sig ohejdat med smålökarna. Till sist tröttnade jag på den. Nu med mer utrymme kanske den kan få komma tillbaka så småningom. Fast inte i år.

Skulle vilja prova knölvial och andra rötter ett annat år.

Syran mixar jag med några droppar honung och lite yoghurt, salt o peppar till en filsås.

Lät som ett bra tädgårdssyrarecept, ska prova.

Har googlat om fingerlök, kallas tydligen även bladlök, hittar dock inget latinskt namn. Men en bild som är rätt lik en lökväxt som jag fick av en vän, som kallade den prärielök, men prärielök var det inte. Försökte utreda vad det kan vara i denna tråd (se länken) i höstas men ingen visste. Kan det vara samma som din fingerlök?
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=110948
Eva i Västerås
Nej, den är det inte.
Bladen är helt jämnbreda, ca 1 cm breda, med rundad topp. 20-25 cm långa, ganska upprätta.
Blommar mycket lite, men blommorna är rätt lika de du visade.
Himla svårt beskriva utan bild.
Om nu inte vildsvinen ätit upp alltsammans kan jag nog fota dom om några veckor. Jag tyckte jag såg lite årsskott när vi sist var till stugan.
Eva i Västerås
Jag tror det kan vara Allium senescens. Finns bilder med rosa, vita och närmast lila blommor.
Storlek och bladform stämmer.
Scout
CITAT (Eva i Västerås @ 11-04-2012, 11:33) *
Jag tror det kan vara Allium senescens. Finns bilder med rosa, vita och närmast lila blommor.
Storlek och bladform stämmer.

Det skulle kunna vara Allium senescens. Kantlök på svenska. Jag har googlat lite, blommorna är mycket lika, bladen på vissa bilder ser så smala ut, och bladen bekrivs som sprialvridna och det känner jag inte riktigt igen.

Fota gärna dina fingerlökar. Vore intressant att se hur de ser ut.
Scout
Idag såg jag att lungroten (Gode henriks målla) och rankspenaten visat sina första små bladskott ovan jord, flera skott dessutom. Så snart får spenatskräppan konkurrens.

Lungroten är ju en nästan odödlig överlevare så den var inte så förvånande, men jag är mycket nöjd och stolt att rankspenaten överlevt sin första vinter!
Eva i Västerås
CITAT (Scout @ 12-04-2012, 22:35) *
Det skulle kunna vara Allium senescens. Kantlök på svenska. Jag har googlat lite, blommorna är mycket lika, bladen på vissa bilder ser så smala ut, och bladen bekrivs som sprialvridna och det känner jag inte riktigt igen.

Fota gärna dina fingerlökar. Vore intressant att se hur de ser ut.

Jo, dom är nog spiralvridna, kan man säga, inte mycket, men klart märkbart.
Visst ska jag fota. Förhoppningsvis en frisk och fin planta.
Torvan jag flyttade höstas var angripen av lökflugor, men jag hoppas det var så sent på hösten att dom lagt sina ägg i jorden som jag sköljde av.
Scout
Så här ser mina perenna grönsaker ut nu. Blad och lök är i högsäsong, rotsakerna går lite saktare. Hur ser era ut så här års?
[attachment=70170:20120524...perenner.JPG]
kolonilotten_dersen
Jäklans härligt grömsaksland du har! Själv har jag inte hunnit skörda något förutom lite salladsskott.

Jag tycker det tar lite väl lång tid för min sallad och spenat att växa, men det kanske är ett påhitt från mig bara.
Eva i Västerås
Underbart grönsaksland!
Jag skulle kunna tänka mig att prova kajp och ramslök, spenatskräppa och Gode Henrik, men knölvialen är jag verkligen sugen på.
Kanske nästa år, om jag får tag på knölar. I år ska jag få igång mina grönsaksland, få till lådor och få till bra jord.
Min fingerlök/kantlök(?) ser nu ut så här:
[attachment=70171:Fingerl_k_1_liten.jpg]

[attachment=70172:Fingerl_k_2_liten.jpg]

[attachment=70173:Fingerl_k_3_liten.jpg]
Scout
CITAT (Eva i Västerås @ 25-05-2012, 08:41) *
Underbart grönsaksland!
Jag skulle kunna tänka mig att prova kajp och ramslök, spenatskräppa och Gode Henrik, men knölvialen är jag verkligen sugen på.
Kanske nästa år, om jag får tag på knölar. I år ska jag få igång mina grönsaksland, få till lådor och få till bra jord.
Min fingerlök/kantlök(?) ser nu ut så här:

Jag hade jätteproblem att få tag på knölvialsknölar, men jag fick tag på frön som jag satte i somras. Plantorna var pyttesmå innan vintern, men de hade bildat små knölar och lever. Så sätt frön redan nu om du vill ha knölvialer nästa år.

Min lök är ju jättelik din kantlök. Nu är de rätt många planor på min bild, och de har fått rätt långa blad bakom krusbärsbusken.
[attachment=70254:20120523...r_riel_k.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon