adilovan
Det finns en barrskog i min trädgård, vet inte alls vad det är för växter. EN av dem hänger liksom ut över garageinfarten, och jag vet inte om jag bara kan klippa av det som hänger ut eller om jag måste tänka på något.

Så ser den ut.

Och så hänger den ut.

Och. Vad är det?
Huggorm
Visst kan du kapa bort det som sticker ut, men det kan hända att det blir lite tomt bakom. Barrträd bryter inte nytt på gammal ved bara för att det kommit in ljus, så som lövträd och buskar gör. Du kan alltså få ett mörkt "hål" i busken just där. Men det kan också hända att grenar sticker iväg ditåt rätt snabbt och fyller upp.

Ett alternativ kan vara att ta byta ut hela busken mot något annat. Det kan mycket väl vara någon av de kinesiska enarna som sprider sjukdom till päronträd. Se denna tråden:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=113781
*Stintan*
Jag säger som Huggorm ta bort hela enen för den kommer inte att bli snygg om du klipper bort grenarna. Enar brukar inte heller tycka om att man klipper i dom, iallafall inte vanliga enar men det där är ju någon annan sort.
Det ser dessutom ut som om den står väldigt trångt där den står.
Azur
Ser onekligen ut som nån en.

Jag misstänker att enar inte gillar beskärning heller. Jag försökte för nåt år sedan beskära vanliga enar, eller snarare gallra, jag tog bara bort grenar som såg döda eller nästan döda ut, men resultatet blev att tre av fyra dog.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon