|
Bergenhov
27-03-2012, 22:26
Hej!
Jag är helt ny här och det verkar vara ett trevligt forum. Jag har aldrig odlat i ett växthus förut och min enda erfarenhet är när jag såg pappa odla i växthus i många år. För längesedan bodde det en äldre herre här i vårat torp och han odlade massor och folk kom för att se hans blommor osv. Det vore roligt att få igång mitt växthus.
Råd, hjälp och åsikter mottages med glädje och tacksamhet.
Det finns två växthus på torpet och båda har agerat som förråd i många år men nu har jag fått för mig att jag skall göra iordning det ena växthuset.
Såhär såg växthuset ut när jag började förra veckan, grejer högt å lågt.
[attachment=68771:Photo_20...11_26_06.jpg]
Vad jag förstår så är växthuset nergrävt under marken en bit för att det skall bli varmare? Det finns även en kamin som jag tänkte renovera så att den går att använda.
[attachment=68772:Photo_20...15_47_13.jpg]
Efter ett antal skottkärror fulla med gammal jord och annat så kändes det helt rätt att inte äga ett gymkort. Såhär ser det ut nu efter ett antal timmar. Nu funderar jag på att tvätta allt invändigt med såpa och vatten, tror att det är bra? Sen skall jag bygga nya bingar som jag skall odla i. Kallas det varmbädd det jag skall anlägga? Jag tänkte snickra ihop det av vanlig gran och inte något impregnerat, det är väl bra tänkt?
[attachment=68774:Photo_20...17_56_34.jpg]
RibesRubusVitis
27-03-2012, 23:29
Hej och välkommen, och jo, det är ett trevligt forum. Själv har jag ett pyttelitet växthus på den nya kolonilotten och har mest hunnit odla lite tomater än så länge. Nedgrävt växthus är säkert jättebra om det bara är väldränerat under. Det blir inte bara varmare på vintern, utan framförallt svalare på sommaren. Den större volymen dämpar ”växthuseffekten” en solig dag och bjuder på jordvärme om vintern. Såpa och vatten är också jättebra. Bingarna som du nämner blir dock knappast varmbäddar. Sådana brukar vara en blandning av halm och hästskit som reagerar och alstrar värme under ett jordlager när det ännu är kallt ute. Bingarna kan göras av billigast tänkbara överskottsplankor utan impregnering, eller också kan du skaffa begagnade pallkragar till en ringa kostnad.
Åh, vilken skatt du har grävt fram!!! Lyckliga du som har ett så fint växthus!
Att det är nedgrävt är bra, det hjälper till att hålla temeraturen mer jämn under dygnet och jag tror det är bra på hösten också.
Jag har i mitt växthus byggt odlingslådor av furu. Jag har oljat in allt med grundolja. På insidan har jag klätt med presenning och på utsidna laserat. Det som ligger under mark är klätt med markväv.
Eftersom du har en kamin så ska du även tänka på mysfaktorn! Se till att du har en sittplats där du kan mysa lite, sitta och läsa en bok eller vad du nu vill.
Rengöring med vatten och såpa är perfekt.
Visa gärna bilder på växthuset när arbetet framskrider, hur det ser ut utifrån, berätta gärna hur stort det är osv. BERÄTTA MER, helt enkelt!
Det ÄR jättetrevligt här på forumet med många hjälpsamma och givmilda odlaiter! Varmt välkommen du också!
Bergenhov
29-03-2012, 11:23
Vad roliga med några svar och tack för råd och tips. Snart kommer det mer bilder och frågor
catlady
29-03-2012, 12:36
Hej du! Jag har ett rätt stort växthus som också stått tomt, sånär som på två vinrankor som sköter sig själva, i 4-5 år. Innan dess odlade jag som en galning i två år, hade tomater, paprika, aubergine, melon, sallat, rädisor, pumpor, medelhavsväxter etc etc. Jag odlade i pallkragar, det gör det hela lite lättare om man inte vill/ kan fylla hela växthuset med jord (vilket blir dyrt till 80 kvm). Jag tror det finns bilder i mitt album. Om du inte vill så behöver du inte tvätta växthuset på utsidan. Växterna där inne kommer få så mycket ljus ändå, du kommer antagligen behöva skaffa extra skydd t.om. Jag vitkalkade/slammade fönstren, det ser lite charmigt ut och är både billigt och lätt att tvätta bort på höstkanten. Odling i växthus är intensivt. Allting växer snabbare, behöver mer vatten och näring, ger mer frukt och drar till sig mer ohyra. Det går bra att preja med såpvatten mot det mesta. Håll ögonen öppna efter myror och sniglar! Du kan också behöva spreja dina växter med vatten, helst en gång om dagen (men inte när solen ligger på!), beroende på hur het och torr sommaren blir. Som sagt, jag odlar för första gången på länge i år, så jag önskar oss båda lycka till!
Bergenhov
10-04-2012, 23:53
Jag bygger vidare på växhuset och har nu gjort nya stabila ben till min första odlingsbädd även börjat med att lägga singel i botten på växthuset och bytt ut en trasig ruta.
Fråga jag har tänkt odla tomater främst och måtten på bingen är 3m lång, 80cm bred och 30cm djup, är det för grunt med 30cm djup?
Mina egenhändigt gjorda ben, så stolt över då jag inte är någon snickare. [attachment=69076:Photo_20...16_56_21.jpg]
RibesRubusVitis
11-04-2012, 00:09
Jag odlar mina tomater i murarhinkar som är ungefär 30 cm djupa, och det fungerar utmärkt. Man kan ju faktiskt odla dem direkt i en säck "ko på påse" som blir ännu grundare.
RibesRubusVitis
11-04-2012, 00:19
Bergenhov
11-04-2012, 09:25
CITAT (RibesRubusVitis @ 11-04-2012, 01:09)  Jag odlar mina tomater i murarhinkar som är ungefär 30 cm djupa, och det fungerar utmärkt. Man kan ju faktiskt odla dem direkt i en säck "ko på påse" som blir ännu grundare. Då borde mitt djup fungera bra också. Jag undrar vilket jord som är lämpligast att ha och skall jag lögga något botten? Skall jag blanda jorden med gödsel t.ex?
Anders1960
11-04-2012, 10:34
Hej, jag kör U-Jord från Hasselfors i mina hinkar. Det fungerar utmärkt och näringen håller i 2 månader men jag har märkt att man behöver nog tilläggsgödsla efter det.
nu blir jag smått avis.. vilket härligt hus !
Bergenhov
15-04-2012, 11:32
CITAT (theca @ 13-04-2012, 19:22)  nu blir jag smått avis.. vilket härligt hus ! Theca du har säkert ett jättefint växthus och flera års erfarenhet. Idag så är det fint väder och solen tittar fram igenom molnen som passerar. I min lilla damm så är det ett par änder, herr och fru and. Verkligen trevligt med lite sällskap jag lägger ut lite bröd åt dem ibland. Just nu så har gjort klar min första binge och är så stolt över mig själv. Nu skall jag skruva ihop några hyllor men först så skall jag grilla några korvar. Bilder kommer senare ikväll. Jag var en tur till Lidköping, växtvaruhuaet Lidens. Jösses vad stort det var där, det fanns allt och jag har aldrig sett ett stort växtvaruhus förut, inspirerande va det.
Bergenhov
16-04-2012, 08:20
Äntligen är en odlingsbinge klar och får hoppas att den kommer att fungerar bra ca 700lit. jord skall det gå i den. Jag är ingen snickare men jag fick ihop den  [attachment=69247:_DSC4143.jpg] Jag har nyttjat de upphängningar som funnit i säkert 30år, jag har gjort nya hyllplan och det får visa sig om det blir bra. [attachment=69248:_DSC4142.jpg] Vet inte vad det kallas men (vattenbädd) kanske galvad plåt kanske från skeppsvarvet som fanns här i närheten förr i tiden. 6st. finns. [attachment=69249:_DSC4145.jpg] Hämtat en tunna och ställt den på rätt ställe efter gårdagens regnskurar så står det nu en tunna där igen efter alla år. Jag skall ordna en annan lösning då jag har tänkt att ha automatisk bevattning. Ser ni den övervuxna odlingsbädden utanför växthuset. [attachment=69250:_DSC4154.jpg] Jag köpte en automatisk fönsteröppnare men min vädringslucka går åt fel håll. Tänkte försöka flytta luckan till utsidan huset och då skall väl vädringsluckan fungera. [attachment=69251:_DSC4149.jpg] Jag tillverkade nya konsoler till nya hyllor och första gången jag någonsin tillverkat något sånt själv. Det blev 10st. [attachment=69253:_DSC4155.jpg]
kerstinbern
16-04-2012, 11:07
Tänk på att tomater blir höga, så placera dem inte alltför högt upp från början!
Vilket fint växthus, tänk att hitta något sådant på sin tomt  Det är ju nästan som ett riktigt orangeri! Ett tips; titta över taket, det ser ut som det är ganska smutsigt, eller fullt med nedfallna barr/löv - blir säkert bättre ljus inomhus om du sopar av/tvättar av det.
Bergenhov
17-04-2012, 06:35
CITAT (kerstinbern @ 16-04-2012, 12:07)  Tänk på att tomater blir höga, så placera dem inte alltför högt upp från början! Skall bara ha tomater i bingen och det är en riktigt bra takhöjd, tack för rådet. CITAT (KRT @ 16-04-2012, 15:32)  Vilket fint växthus, tänk att hitta något sådant på sin tomt  Det är ju nästan som ett riktigt orangeri! Ett tips; titta över taket, det ser ut som det är ganska smutsigt, eller fullt med nedfallna barr/löv - blir säkert bättre ljus inomhus om du sopar av/tvättar av det. Ja du har rätt ang. taket skall se om det går att städa av det försiktigt men annars blir det nog nytt tak till nästa år. Ja det skall bli så roligt att fylla det med liv. Det som är lite kul är att det här växthuset är det lilla medans det större växthuset får fortsätta vara ett förråd.
*Stintan*
17-04-2012, 13:03
Jättekul med detta gamla växthus. Du får väl ha stege när du ska binda upp dina tomater och sen plocka dom. De där rännorna är ju jättebra för underbevattning men då bör du borra hål så att du kan få avrinning. En kork i hålet som tas bort när växterna är genomvattnade och en hink under så inte överflödigt vatten rinner ut på golvet.
Bergenhov
17-04-2012, 18:52
CITAT (*Stintan* @ 17-04-2012, 14:03)  Jättekul med detta gamla växthus. Du får väl ha stege när du ska binda upp dina tomater och sen plocka dom. De där rännorna är ju jättebra för underbevattning men då bör du borra hål så att du kan få avrinning. En kork i hålet som tas bort när växterna är genomvattnade och en hink under så inte överflödigt vatten rinner ut på golvet. Ja stege kanske vore ngt  ja det är verkligen spännande att se vad det blir av med mitt växhusprojekt. Inspirationen flödar.
Du har ju blivit rena snickaren ju! Duktigt!!!
Bergenhov
23-04-2012, 12:59
CITAT (Peztis @ 19-04-2012, 23:04)  Du har ju blivi t rena snickaren ju! Duktigt!!! Åh! Tack.. Så kul att försöka skapa något med händerna och en sån härlig känsla när man lyckas. Köpt 2st. Stora fyrkantiga vattenbehållare med kran på. Köpte även en massa slang som droppar och kopplingar av en kompis. En bevattningstimer måste jag köpa in och lösa det med kranen på vattenbehållaren så att jag får ut en gardenakoppling.
Bergenhov
01-05-2012, 07:33
Hej!
Har försökt leka trädgårdsmästare och försöker driva upp några plantor men när är det dags att (heter det skola om?) skall jag sätta dessa plantor i större krukor nu?
Tagetes de ser så rangliga och smala ut. Pumpan den ser så kraftig ut.
[attachment=69642:_PEW0155_web.jpg] [attachment=69643:_PEW0156_web.jpg] [attachment=69644:_PEW0158_web.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|