För ca tre veckor sedan tog jag fram mina pelargoner från vintervilan, klippte ner dem. Jag väntade i 2 veckor med omplantering. Nu går jag och väntar men inget händer!! Vad ska jag göra, finns det något att göra?

Lotta
Jag gjorde precis tvärtemot vad du gjorde. Planterade först om och väntade sedan två veckor med att klippa ner. Det tog ganska precis en vecka innan det började bryta fram små gröna skott på moderplantan. Garderade du dig med att spara sticklingar? Jag satte mina direkt i fuktig jord, annars brukar jag rota dem i vatten men hoppade över det momentet i år.
Annars är Pelargoner ganska tåliga, många planterar om och beskär samtidigt.
Så du tror inte det finns nåt hopp då..?
Svårt att svara på när man inte kan titta på den irl...
Ser det ut att finnas nåt liv/nåt grönt, i den alls? Sparade du sticklingar när du klippte ner dem? Jag tror nog att jag skulle gett dem en vecka till...
Hej! tack för att du svarar!
En av de tre har faktiskt fått lite grönt som komer upp! Så jag får väl avvakta med de andra två... Det här med sticklingar undrar jag också över. Har provat att sätta i vatten men det enda som händer är att de ruttnar efter en vecka. Nu har jag kört ner en i fuktig kruka men bladen de slokar... Har nu gjort ett nytt försök av en Mårbacka planta där jag tagit 3 sticklingar och satt i vatten. Vad brukar du göra? Vatten el kruka direkt?
MVH
Lotta
Hej Lotta!
Jag tycker det är bättre att sätta dem i fuktig jord direkt. Trä gärna en plastpåse med lufthål över så behålls fuktigheten bättre. Min erfarenhet är att de ruttnar mycket lättare i vattenglas. Det händer att skotten slokar lite i några dar, gissar att det är nån sorts chock, men sedan rätar de oftast på sig. Kul att det har börjat visa sig lite grönt, du ser - man ska inte ha för bråttom att dödsförklara dem!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.