Full version: Kamelia i kruka
oliv
Jag har mina kamelior ute för tillfället (i kruka, på norrsidan) efter att ha haft dem i frostfri förvaring under vintern. Nu ska det komma några kalla nätter och jag undrar om de tar någon skada under nätter med flera minusgrader? Jag ska ha en fiberduk över, bara för de nya bladens skull. Anledningen till att jag flyttar ut de efter att de blommat är att de annars lätt får ohyra, typ bladlöss.
KRT
Det beror nog på vad det är för kamelia... Det FINNS frilandskamelior som klarar ganska många minusgrader, men också de som inte mår bra alls när det går under nollan.
Alexander-VG-zon3
Visar blomknopparna färg ? har den fått nya blad (antar det i med du skrev nya)? OM nej då tål ingen kamelia frost.

Visar blomknopparna inte färg och är gröna med om slutande skyddslager och den inte har fått nya blad än och fortfarande har en viss frosttolerans OM ja då tål även en känslig utan vidare -5c.

För att vara säker utsätt inga växter som övervintrat frostfritt i vinter för vårfrost. Vårfrost skadar nästan alltid mer än höstfrost.
oliv
Det är en General Coletti, ska vara ganska köldtålig, och Margaret Wells, lite mindre köldtålig. Båda är fleråriga exemplar. Frågan är hur kölden påverkar växterna i krukan, de är ju inte nergrävda. De står i stora krukor, ung 40cm diameter och minst lika höga (jag minns inte exakt).

De har blommat färdigt, har alltså inga blomknoppar. Men jag ska bära in dem igen, för att inte skada nytillväxten. Jag brukar faktiskt inte bära ut och in, men det hade blivit för varmt på den inglasade uteplatsen.

Tack för era råd.
KRT
CITAT (flaxss @ 28-03-2012, 10:22) *
Visar blomknopparna färg ? har den fått nya blad (antar det i med du skrev nya)? OM nej då tål ingen kamelia frost.

Visar blomknopparna inte färg och är gröna med om slutande skyddslager och den inte har fått nya blad än och fortfarande har en viss frosttolerans OM ja då tål även en känslig utan vidare -5c.

Hur fungerar det då med frilandskamelior? Kommer de blomma på våren först när frostrisken är över? Eller blommar de på hösten?
Alexander-VG-zon3
Även frilandskamelior får frostskador på blommor och skott om dom växer eller blommar vid fel tid. Olika arter blommar vid olika tider en del är naturligt höstblommande andra blommar vinter eller vår, mildra vintrar kunde mina blomma under dec-jan men även så sent som maj-juni. Vid varje frostperiod vissnar blommor som visar färg och knoppar som visar färg trillar av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon