adilovan
28-03-2012, 12:52
Jag har bott här sen i vintras, och trädgården är sparsamt skött senaste åren - inget alls i höstas.

Det här är en klematis har jag fått veta.
Den är stor. Fönstret som anas till höger, den har vuxit längs stuprännan någon meter till utanför bild.
Någon sa mig att de borde (eller i alla fall kan) klippas helt ner på hösten.
Något måste väl göras. Men vad? Och när?
Det kvittrar fasligt där uppe under taket, vilket naturligt nog påverkar. Har inte sett något - men kan knappast mer om fåglar än om växter - men ungar kan bäl knappast flyga än? Inte sugen på att vräka någon!
(satt en knubbig fjunig sak där idag förresten, en sån som är lite gråaktig på magen och brun på ryggen.)
Gunilla T
28-03-2012, 13:40
Det finns inga fågelungar ännu - för tidigt - det finns ingen mat i naturen ännu. Däremot så är det troligen ett pilfinkspar, utifrån din beskrivning, som bygger bo någonstans i riset.
Det händer inga större farligheter om du låter din klematis vara tillsvidare, du kan klippa ner den i höst eller tidig vår. Om du låter den vara kan du kanske få en sortbestämning på växten också, bara att skicka in en bild av blomman hit. Alltid är det någon som vet...
Finn Klematis
28-03-2012, 14:11
Hej!
Inte helt säker,men med dom fröställningarna, tillhör Din
klematis klippgrupp 1. Skall inte klippas. Troligen Atgragene
gruppen. Börjar den blomma i slutet av Maj början av Juni
har jag rätt. Sänd en bild när den blommar.
Även om det är klippgrupp 1 behöver den föryngringsklippas.
Detta gör Du i slutet av Juni.Klipp då halva busken Ca 30 Cm.
över marken.Sedan tar Du den andra halvan nästa år.
Mvh.
Finn
Hej Finn!
Du är verkligen kunnig på klematis. Tack för dina svar till oss andra på forumet!
/Sara
adilovan
28-03-2012, 22:06
Wow, tack!
Grejen är att den inte ska vara kvar ens, inte där.
Hela rabatten på framsidan ska bort för jag kommer aldrig hinna ta hand om så mycket som växer här, och dräneringsmässigt är de ju inte så poppis.
Jag hade en tanke på att flytta den. Men så fick jag höra att klematisar (hur man nu böjer det ordet!) inte tyckte om att bli flyttade.
Kommer inte göra något på ett kalenderår, måste veta vad som växer i rabatten först, men går den att flytta sen mån tro? Och när och till vilka förhållanden?
Uppdaterar med blomningsbilder om jag kommer ihåg!
*Stintan*
29-03-2012, 03:29
Vad jag kan se så är det ju två st. Hur i hela friden ska man lyckas klippa hälften av varje planta och lyckas trassla upp härvan så att man får bort det avklippta utan att det som isåfall ska vara kvar skadas? Varför kan man inte klippa hela ca 30 cm ovan mark, särskilt som de ska flyttas?
Gunilla T
29-03-2012, 06:45
Jo, det kan man men då uteblir blomningen det året man klippt ner hela plantan - om den tillhör klippgrupp 1 vill säga.
Finn Klematis
29-03-2012, 07:24
Hej!
Är det klematis som inte är så gammal och vanvårdad som denna,
klipper man allt på en gång. Gör man det på denna klematis är det
risk att den dör.
Mvh.
Finn
*Stintan*
29-03-2012, 09:28
Tack,en chansning attt flytta den alltså men när är det isåfall bäst att klippa ner och flytta den? Det är ju enklast om man kan göra detta samtidigt menar jag.
Finn Klematis
29-03-2012, 12:45
CITAT (*Stintan* @ 29-03-2012, 10:28)

Tack,en chansning attt flytta den alltså men när är det isåfall bäst att klippa ner och flytta den? Det är ju enklast om man kan göra detta samtidigt menar jag.
Helt rätt. Flytta i slutet av Augusti.
Finn
*Stintan*
29-03-2012, 13:30
Ok, tack!
adilovan
05-06-2012, 08:29
Nu fick jag så klart inte postat ett inlägg just när den blommade men då sågden ut så här:

Ska kolla vad som skrivits in tråden sen jag läste sist...surfar på mobilen. Men uppfattade at den ska klippas ner helt när den flyttas. Nu (när den blommade för några veckor sedan) ser den (föga vackert) ut så här:

Om jag klipper ner den, blir den "fin" från botten då?
Finn Klematis
05-06-2012, 09:59
Hej!
Klipp ner den Nu. Viss risk att den dör. Överlever kommer bli fin till nästa år.
Det är en slags Alpina, klippgrupp 1. Alpina tillhör Atragene sektionen.
Finn
Monarda
05-06-2012, 11:28
Jag skulle då aldrig i livet klippa ner en så ståtlig klematis! I stället skulle jag sätta en ny framför som fick dölja det kala och hålla efter den i stället.
adilovan
05-06-2012, 11:58
CITAT (Monarda @ 05-06-2012, 12:28)

Jag skulle då aldrig i livet klippa ner en så ståtlig klematis! I stället skulle jag sätta en ny framför som fick dölja det kala och hålla efter den i stället.
Gillar den men hela rabatten ska bort. Men flyttar den eftersom den är så fin.
Finn - hur långt ner klipper jag och bär flyttar jag den?
Finn Klematis
05-06-2012, 15:08
Hej!
Klipp ca.30-40 cm över marken. Du kan flytta nu eller slutet av Augusti.
Fyttar Du nu kan den blomma nästa år. Risken att den dör något mindre
i Augusti.
Gräv planteringsgropen först, försök få stor rotklump, sätt klematisen i
en hink med vatten i 30 minuter före plantering. Plantera lika djupt som
den stod tidigare. Om Du planterar nu och om den då växer kraftigt,
klipp ner den till hälften när den blir 1 m. hög.
Lycka till !
Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.