Full version: vitt hundbajs
Eva i Skåne
Jag träffade en barndomskompis igår och vi kom att prata om hundar då och nu. Vi växte upp i Malmö på 60-talet i ett pensionärstätt område med många småhundar.
Vi minns hur hundarna oftast fick sätta sig i rännstenen (upplockning fanns inte i tankevärlden på den tiden) och så minns vi det vita hundbajset blink.gif
Vi minns det båda och någon inbillade oss att det var från vita hundar (dvärgpudlar) men det låter osannolikt idag. Visserligen ser man nästan aldrig vita dvärgpudlar och inget vitt bajs i naturen, men är det nån som har en förklaring till det vita??? Var det för mycket leverpastej? confused.gif
*Stintan*
Dom åt nog helt annan kost än vad dagens hundar gör. Idag ska det ju vara så noga och uträknat så att dom får i sig allt dom behöver och de flesta köper nog torrfoder. Man kan ju undra hur hundarna kunde överleva förr när man gav dom mjölk och lite matrester..ibland bara kokt potatis blandat med hårt bröd. Köttiga ben fick dom av slaktaren då och då. Kan det vara så att dom faktiskt åt mer ben av olika slag förr (mot bättre vetande även ben som idag anses farliga) och att man gav dom mjölk så att det var kalk som gjorde bajset vitt?
Jag har nog sett vitt hundbajs men då har det varit av äldre datum alltså inte färskt.
Fotograf Johanna
Hyenor har vitt bajs och det är för att de äter sina bytesdjur med ben och allt.
*Stintan*
OK då kanske inte min teori är helt fel då rolleyes.gif
Bengalow
Nja Stintan det tror jag inte - du har nog helt rätt...
Citat från Goggle's veterinärsidan

Vit avföring: min hund har vit avföring

Svar från veterinären
Du skriver ingenting om hur länge detta pågått eller om det är helt tillfälligt eller ålder på din hund. Mår den helt normalt för övrigt? Avföringens färg varierar stort efter vad hunden äter. Om kosten är fettrik kan avföringen bli vit. Om det är tillfälligt och hunden mår bra för övrigt skulle jag inte vara orolig. Är däremot din hund ung och har vit avföring sedan längre tid, i kombination med att den är mager, äter med god eller mycket god aptit kan det röra sig om sk EPI, exokrin pankreasinsufficiens. Det innebär att man har en enzymbrist i bukspottkörteln och då kan hunden inte spjälka fettet. Fettet passerar då tarmen och avföringen blir vit. En del hundar med denna sjukdom ägnar sig även åt sk koprofagi - de äter upp sin egen avföring.

Diagnosen EPI ställs förhållandevis lätt med hjälp av ett blodprov
Fjortispower
Men var det inte bajs som legat och blekts ett tag av väder och vind? Eller var det färskt bajs?
Wilmer
Nej, inga blekta bajsar, jag minns också väl de vita bajsarna, de var inte speciellt ovanliga heller.
Fjortispower
Googlade (eftersom det är intressant med bajs, ännu hellre vitt bajs) och det visade sig vara en del som sett det - men bara tidigare. Nu vart man nyfiken.
Wilmer
Du är född för sent fjortis naughty.gif
Anki på Öland
Hade en hund som bajsade vitt en gång men då hade hon ätit upp en hel stor burk Nivea.....
Bengalow
Jösses, Anki! Den var kul. Blev det inte andra biverkningar av det?
Anki på Öland
CITAT (Bengalow @ 28-03-2012, 23:34) *
Jösses, Anki! Den var kul. Blev det inte andra biverkningar av det?

Nej det gick bara rakt igenom....
mamamaggan
Kommer ihåg vitt hundbajs , det såg man när jag var barn.
Wilmer
g.gif Man använde mer Nivea och Ultra förr, var det så det gick till confused.gif flirting.gif Hundarna tjyvåt..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon