Full version: Granatäpple
rosita
Förra sommaren sådde jag granatäpplekärnor och har nu 2 små buskar. De har fått en massa nya blad nu i vår och det är nog dags att omplantera dem. Vilken jord ska de ha? Hur stor kruka, vill de stå trångt eller ha gott om plats för rötterna? Var trivs de bäst under sommaren; i växthuset eller ute?
KRT
Jag pratade med en trädgårdsintresserad kvinna i Australien och hon odlade granatäpplen i trädgården. I Melbourne blir det aldrig minusgrader, men gärna rejält varmt (upp emot 40° under kortare perioder), så jag tror säkert att ditt granatäpple kan trivas i växthuset i sommar, men om det inte blir en extremt regnig och kall sommar går det nog lika bra utomhus smile.gif

Vad gäller jord och trångboddhet vet jag däremot inte, å andra sidan om de odlas som våra äppelträd borde det inte vara några problem att sätta dem med gott om plats för rötterna.....
Alexander-VG-zon3
Ja granatäpple tål väldigt högvärme och vill inte ha det för blött, små plantor med litet rotsystem får man hålla koll på för dom tål ju inte torka lika bra. Tror dom kommer trivas bra i växthuset. Annars ute i söderläge. Till hösten tål dom lite frost och vill ha det svalt på vintern.

Min glömde jag bort att vattna i vintras så den torkade ihjäl, men dom jag sått och köpt har jag alltid gett lucker och kalkrikjord. Det verkar dom ha trivs bra med. Storleken får man anpassa efter hand, vuxna stora plantor behöver mycket utrymme, bara det inte blir för mycket jord direkt som kan bli blöt och geggig.

rosita
Tack för era råd! Jag kommer nog att ha dem i växthuset för värmens skull.
katah
Rosita, du och jag igen!

Denna gången är jag lite före dig och kan svara på frågor!

Jag sådde mina kärnor nämligen ca. 8 år sedan.
Min planta flyttade jag ganska snabbt till en 12 liters hink, men jag kommer inte
ihåg om den flyttade till hinken år ett eller två. troligtvis två.
Du kan ha lite koll på rötter, om de börjar hopa sig på botten är det dax att leta efter en större
bytta, som vanligt.
Sen dess har den bott i samme hink året om, någon gång har jag bytt lite jord.
Gödslar med guldvatten.
Det går att klippa och forma det precis som du önskar den kommer alltid igen.

Den övervintrar i ett frostfri växthus och är den första att ge vårtecken på mars när löven slår ut.
En sommar planterade jag den ut, men det var inte någon hitt, den överlevde, men mådde inte bra.
Så efter det har den fått bo i växthuset även hela sommaren.

Förra våren efter 7-8års väntan blommaden den! wub.gif det var helt underbart när jag förståg att blommor var på väg!

Sedan reste vi bort och bevattningen fungerade inte för just granaten!
Den hade tappat alla blad och såg helt stendöd ut, men kära den kom tillbaks ändå,
inga blommor mer men bladen återkom och jag kunde andas ut!

Jag vill ha den i den storleken den är nu, manshög när den står i hinken, så jag får klippa och gallra, men det gör inget, den kommer igen!

Så roligt att du också odlar granatäpple!
Nu har jag satt massa exotiska fröer idag. Mango, hibiskus... citrus, överraskningsfröer, och möjligtvis citrus-sticklingar lite senare på våren. Spännande detta!
rosita
CITAT (katah @ 29-03-2012, 22:07) *
Rosita, du och jag igen!

Denna gången är jag lite före dig och kan svara på frågor!

Jag sådde mina kärnor nämligen ca. 8 år sedan.
Min planta flyttade jag ganska snabbt till en 12 liters hink, men jag kommer inte
ihåg om den flyttade till hinken år ett eller två. troligtvis två.
Du kan ha lite koll på rötter, om de börjar hopa sig på botten är det dax att leta efter en större
bytta, som vanligt.
Sen dess har den bott i samme hink året om, någon gång har jag bytt lite jord.
Gödslar med guldvatten.
Det går att klippa och forma det precis som du önskar den kommer alltid igen.

Den övervintrar i ett frostfri växthus och är den första att ge vårtecken på mars när löven slår ut.
En sommar planterade jag den ut, men det var inte någon hitt, den överlevde, men mådde inte bra.
Så efter det har den fått bo i växthuset även hela sommaren.

Förra våren efter 7-8års väntan blommaden den! wub.gif det var helt underbart när jag förståg att blommor var på väg!

Sedan reste vi bort och bevattningen fungerade inte för just granaten!
Den hade tappat alla blad och såg helt stendöd ut, men kära den kom tillbaks ändå,
inga blommor mer men bladen återkom och jag kunde andas ut!

Jag vill ha den i den storleken den är nu, manshög när den står i hinken, så jag får klippa och gallra, men det gör inget, den kommer igen!

Så roligt att du också odlar granatäpple!
Nu har jag satt massa exotiska fröer idag. Mango, hibiskus... citrus, överraskningsfröer, och möjligtvis citrus-sticklingar lite senare på våren. Spännande detta!

Ja, vi gillar tydligen samma saker när det gäller växter!

Tack för dina tips! Spännande med dina nya frösådder! Exotiska växter är mycket spännande, tycker jag. Jag har själv citron, limonella, passionsfrukt, granatäpple, pepino, papegojblomma, änglatrumpet, bougainvillea, hibiskus, gardenia, fikon, oliv.
katah
Samma smak bravo.gif

Jag försökt tidigare år lite olika exotiska men de har inte riktigt tagit sig.
Nu har jag även guava i blöt, den ska sås i morgon.

I mina drömmar har jag ett hus på landet om ett par år och där har jag en vinterträdgård och massa annat.
DÅ tänker jag ha där även exotiska växter och frukter.
Tills dess får jag försöka bromsa mig. Om jag fyller växhuset med massa exotik, får jag ingen plats år
gurkan, tomater och physalis...
Rebecca
Jag odlar också en granatäpple som bor i mitt fönster. Jag har lekt lite med den och testat lite beskärning redan tidigt, vilket gör att den ser lite rolig ut just nu. Men jag gillar den! Har inte märkt att den har några speciella krav. Första vintern tappade den alla blad och då blev jag lite nervös men sen kom den igen under våren. Efter det fattade jag att den SKA tappa bladen. Denna vintern föll dock inte alla blad. Nu börjar den skjuta nya skott igen. Jag kommer beskära den ännu mer eftersom den ska få bo kvar i en ganska liten kruka. Vill ha den som en liten buske.

Ska se om jag kan ordna bild på den någon dag!
katah
en granatbonsai!
tummenupp.gif
Jag blir sugen på att så en kärna till ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon