|
Ann i Göteborg
29-03-2012, 08:04
Hej
Vill gärna ha några klematis friväxande mot en ställning. Tänkte mig bygga dessa i armeringsjärn.
Hur föreslår ni konstruktionen?
Här två förslag  Madame Julia Correvon, delar denna rundel med en klätterros. Du köper en armerigsmatta, (diameter 5 mm, fyrkanterna 15 cm tog vi. ) Klipp mattan med bultsax, klematis stödet är 50cm i diameter och 2.5 m högt, ändarna bör böjas in med bultsaxen som du ser upptill höger, annars kan man göra sig ruskigt illa. Vi har också en del smalare torn bara ca 30 cm i diameter för bara klematis. Storleken kan man välja hur man vill.  Vägg av armeringsjärn mot uteplatsen, här många klematis, rosor, trästöd emellan. klematis Avant-Garde
Ann i Göteborg
01-04-2012, 19:08
Tack Kajsa
Underbart fina klätterstöd. Armeringsmatta i rundel får det bli för två av klematisarna.
Kajsa, hur har ni förankrat armeringsjärnet? Frågar för jag har armeringsjärn hemma men har inte fått tummen ur för att sätta upp dom pga att jag har lite dåligt med idéer.
Klipp upp dom nere så man kan skjuta ner ca 30 cm i jorden, annars tar rutorna emot och då blir det stopp, glömde skriva det. Dom stora rundlarna vi har här får man stå på varsin sida och hjälpas åt att trycka ner.
Bengalow
02-04-2012, 11:53
Det går också an, att slå ner träpålar, minst tre st, som du fäster armeringen mot - gärna på insidan aa spaljéen. Då minskar du inte höjden på nätet. Clematis växer väldigt fort över 2½ meter. Träpålarna skyms snabbt av bladverket. De bör sticka upp ca 1 meter över mark, för att ge stabilitet.
Kanske går det med, annars gör det inget om klematis och rosor väller över rundelns kant. Har mest sena klematis som jag klipper ner på hösten, som börjar om nerifrån varje vår.  Här ett brett runt stöd av armeringsjärn som försvinner in i grönskan i augusti. Klematis Jenny, Little nell och rosen John Cabot
Ann i Göteborg
04-04-2012, 07:51
Så fina bilder ni lagt ut!!!
Tänker mig enbart klematis; en i varje rundel, Justa och Etoile Violette. Är 50cm i diameter ett bra mått för en klematis eller bör jag välja lite mindre?
Ja, ta 50 cm till Etoile Violette, den blir stor  Etoile Violette, sen grupp 3. Börjar om nerifrån varje vår med en mängd rankor. Här har maken gjort ett trästöd som nästan blev för litet, knyter runt den på en del ställen. Den vattnar jag vid torka. Har inte Justa men kanske någon annan här vet hur stor den kan bli ?
Ugglemormor
05-04-2012, 08:09
Jag undrar om. Man måste härda klematisplantorna o en kaprifol innan jag gräver ner dom? Jag åker hem fr Tyskland idag o har dem med mig.
Ser i din profil att vi bor i samma zon 3 - 4 och här har vi har haft en vecka med 3 - 5 grader kallt varje natt, marken är lite frusen, det blir mildare mot nästa vecka. Vänta, man måste komma ner 50 cm, gräva ordentliga gropar, skydda dom sedan enstaka frostnätter med säckväv, kruka under våren. Klematisen klipps ner till ca 20 -30 cm när den är planterad, så kraften går till rötterna.
Tills du kan gräva ner dom, sätt ut dom i krukor när det är plusgrader, vänja dom lite i taget, ha krukorna inne om nätterna. I morgon skulle vi få snö här, suck.
octachoron
05-04-2012, 11:02
CITAT (Kajsa @ 04-04-2012, 15:04)  Har inte Justa men kanske någon annan här vet hur stor den kan bli ? Jag satte en Justa förra året så nu kommer jag att se hur långa stammar den får. Jag räknar med att den max blir strax över en meter hög. Nu kommer den att få växa bland rosor och perenner utan annat klätterstöd, det ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.
Ann i Göteborg
05-04-2012, 11:34
CITAT (Kajsa @ 04-04-2012, 15:04)  Ja, ta 50 cm till Etoile Violette, den blir stor  Etoile Violette, sen grupp 3. Börjar om nerifrån varje vår med en mängd rankor. Här har maken gjort ett trästöd som nästan blev för litet, knyter runt den på en del ställen. Den vattnar jag vid torka. Har inte Justa men kanske någon annan här vet hur stor den kan bli ? Å så fin!!!
Finn Klematis
05-04-2012, 14:31
Hej!
Justa. Klippgrupp 3. Uppdragen i Litauen. Höjd 2-2.5 M.
Finn
Ugglemormor
06-04-2012, 11:01
Tack för svaret Kajsa, Trodde nästan det att jag får nog ta dem ur sinba trånga krukor tills vidare och "mellanplantera i hinkar tills jag kan ta dem ut. Plantorna är stora med blomknoppar på, ska jag klippa ner dem trots allt? .... Både de 2 klematissar är härdiste och kaprifolen likaså. Tänkte köpa den vanliga, gula kaprifolen men denna var så enorm vacker och blir inte så himla stor, troligen finns det också här men har inte sett så vackra blommor förr.. Den är också härdig till våra breddgrader. Sedan blev det massor av de tyrolska pelargonerna till mina balkonlådor och flera fina fuchsior, både häng och busk ... de är de enda som jag klarat under denna vinter och där stod de ute på ställningar i snålblåsten vid olika Bauhaus och andra ställen. Min krukodlade klematis har redan blomknoppar, så den måste jag flytta till ett ljusare ställe än garaget ... till uterummet där de andra får vara tills det är dax att härda dem. (min man hade med mig min iPod och råkade komma åt Odlas sida så jag fick en förfrågan om mitt lösenord, annars hade jag inte tänkt att surfa där i Lübeck.
Ett alternativ till de kraftigare armeringsmattorna är får- eller viltstängsel. Det är lätt att forma men betydligt stabilare än t.ex. hönsnät. Jag har själv gjort några nätcylindrar som jag spikar upp med krampor mot en vanlig stör ner i marken. En rulle kostar en del, men räcker till en herrans massa klematis! http://www.jula.se/farnat-793002
Monarda
15-04-2012, 21:02
Jag har en variant där armeringsmatta svetsats ihop till ett trekantigt torn.
[attachment=69242:P8021483.jpg]
Ann i Göteborg
16-04-2012, 17:22
Var köper jag armeringsmatta 5mm? Hur får jag hem den? Behöver boka lastbilstransport?
Jula-alternativet låter intressant - lättare att böja till och lättare att få hem, men jag undrar om det blir tillräckligt stabilt för klematis (t.ex. kategori 2) utan att bygga träställning att fästa det vid?
Läcker Monarda, den ser dyr ut. Ann man köper armeringsmattor i bygghandeln, vi har klippt den mitt itu och fäst den på takräcket.
Monarda
16-04-2012, 18:23
Tack Kajsa! Men dyrt blev det inte; målade själv, maken svetsade och så på med lite bling-bling.
Den var så fin så jag trodde den var köpt, så duktiga ni är Våra är lite enklare modell.
Ann i Göteborg
01-05-2012, 07:08
Nu har jag gjort två cylindrar och det skall åtminstone bli en till. Tar en stund att böja till över en riktbräda och det blir en del vassa delar att fila ner men annars ganska så lätt. Hoppas nu bara att de två damerna i klippgrupp 2 vill växa riktigt rikligt i sina nya hem.
Finn - jag flyttade - Mrs. N. Thompson och Mrs. Cholmondeley...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|