Full version: Gurkbebisar..
ThomasJ
Hej

Jag satte 4 gurkfrön för en vecka sedan. Och nu ser det ut så här!!! wink.gif

Tycker det går väldigt fort.. unsure.gif

De är nu ca 7-10cm höga, har kraftig tjälk, och två kraftiga hjärtblad.
Gör jag något fel, det är varmt och de har ordentligt med ljus.

Tips motages gärna.

/Thomas - Gurkpappa för första gången.. wub.gif
Tittiluringen
ååå blir bara avis unsure.gif
vill oxå kunna odla gurkor...

men om dom är kraftiga i växten så är det väl ingen fara, dom flesta gurkor slingrar ju iväg så det är väl kanske inget konstigt om dom växer snabbt?

smile.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Du kan m a o plantera ut dem i växthuset om två veeckor? Imnomhus blir de så enormt sköra om de får växa på ......så de måste snart ut fort for tfort.

Hälsar Ingrid
ThomasJ
Hade planerat att de skall ut i växthuset i början på april.
Då borde det vara så pass "varmt" om nätterna att inte elräkningen går i taket.

Men det är ingen "fara" än så länge? Skall jag göra något mer, stötta dem? Dra ner på värmen? De kanske inte växer lika fort nu när de har fått fram hjärtbladen?

/Thomas
Ingrid på Västkusten
Dra gärna ner på värmen Du för att långsamma ner förloppet om det är April som hägrar :-)

Hlsar Ingrid
ThomasJ
Tack Ingrid. Då tar jag bort extravärmen..

Hur är det med extravärme egentligen? Gurkfrön skall ju ha det varmt om fötterna när man sår, bör man sedan de kommit upp ta bort den extravärme som man har tillfört så det blir typ "rumstemp"? Gäller detta alla frön?

//Thomas
ThomasJ
Nu skall mina gurkbebisar börja i skolan! biggrin.gif

Det kommer tyvärr bli en intenatskola, de skall flytta hemifrån. sad.gif
Men de kommer få det bra där också.. wink.gif

Undrar vad som jag behöver göra nu? Skall de omplanteras? Eller gör man det senare? Skall man ge dem näring? Berätta!!! biggrin.gif

/Thomas - som vill att sina bebisar skall få den bästa skola..
ThomasJ
wub.gif

Idag skördade vi den första gurkan från mina gurkbebisar, som nu har gått och blivit vuxna!

Det smakade såååååååå mycket bättre än det man köper i affären! tongue.gif

Nu kommer det hela tiden gurkor, nästa är nog färdig till nästa helg.

/Thomas - som är så stolt..
MRLINDELL
Kommer det en stor gurka i veckan är det bra tajming lixom tongue.gif
ThomasJ
biggrin.gif tongue.gif

Det skulle det ju vara. Kan man inte säga till plantorna att göra upp sinsemellan om att få klar ca 2 gurkor i veckan.. wink.gif

Har ju fyra plantor som nu har kommit igång ordentligt, den här första gurkan har hängt med ett tag, det tog en lite stund för den att bli klar. Men nu så kommer det hela tiden nya.. smile.gif
Och de växer så det knakar..

/Thomas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon