Annielie
Hejsan!

Jag har nu senare i vår tänkt så lite sommarblommor i en upphöjd såbänk men är helt novis inom detta område. Det känns som det finns en hel värld av detta och jag vet inte i vilken ände jag skall börja.
Då hela tomten/trädgården går i tre färger, rosa/vitt/grönt, så vill jag alltså att det ska vara blommor i dessa färger. Jag vill främst så dom för att kunna plocka in och ställa i en vas nu och då och helst ska dom vara lättskötta också!

Bor i växtzon 5-6 om det har någon betydelse!

Några tips från er kunniga?

Tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
Lejongap brukar ju funka bra i vas och de är lättodlade + finns i vitt och rosa. Och fröpåsarna brukar vara hyfsat billiga men färgsorterade är ju såklart dyrare.

Annars kan ju dahliaknölar vara värt att satsa på finns många roliga färger och former + de funkar bra som snittblomma + knölarna kan ju förvaras frostfritt så de kan ju återanvändas. Bör gärna förkultiveras i kruka.

Båda växterna är vanliga och säljs just nu på i stort sett alla ställen som säljer fröpåsar och lökar/knölar
Peztis
Rosenskära gillar jag! Finns i olika färger och höjder!
Jag har provat med förkultivering och med direktsådd och bäst blev för mig här några mil norr om Sthlm det senare alternativet.
Annielie
Tack så mycket hörreni! smile.gif

Dahlior är riktigt fina, det måste jag testa! Är det svårt med lökar?

Även rosenskäran var fin, jag hittade en som jag gillar!
ROSENSKÄRA 'Double Click Rose Bonbon'

Fler som jag hittat och funderat på att prova är luktärten som jag var för sen ut med förra året, zinnia och alliumbollar. Och så min absoluta favorit vad gäller snittblommor, ranunkler... Men vad jag förstått verkar den vara lite knivig att få att blomma. Eller?

Fler tips? Gärna blommor som är lite "runda" till formen!
Peztis
Ska du fröså allium får du vänta några år påatt de kommer blomma.
Och jag tror att lökarna bör sättas på hösten eftersom de blommar rätt tidigt.

Luktärtor ska du ju prova! Jag har inte sått mina än, tänkte ta det om några veckor.

Ranunklar. Japp, älskar dem med men klarar dem inte. Köpte en jättefin kruka med dem förra året i Älvsjö, men de la av innan jag hann plantera ut.

Dahlior! Där har du ju en uppsjö, blommar länge och fina att ta in som snitt. Kan frösås eller du kan köpa knölar.

Sommaraster! Fröpåsar finns t o m på ICA med fina blommor.
Annielie
Okej, vet du något som är likt alliumbollar? Tistelbollar? Men finns dom bara i blått? Eller kanske något annat tips om limegröna blommor? Akleja?

Ranunkler, köper man alltså en kruka med blommor och planterar ut eller köper man lökar?
Peztis
Bolltistel finns både som blå och grå boll. Jag har fröer i mängder av den grå (samt även små plantor överallt!), skicka ett PM med din adress om du vill ha.

Ranuklar finns krukade (såg att de hade gula nu till påsk på ICA, det brukar kunna gå att köpa på mässorna också) samt även som knölar i påse.

Limegröna blommor... i bollformat? Akleja, som du skriver, finns ju.
Jättedaggkåpa kan du ju ha i framkanten, blommorna är kanske inte så bolliga men kontraster är ju bra.
Det finns ju en rudbeckia som är lite "limig", "Coconut Lime".
Här har du en zinnia!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon