Lena zon 5
Har en stor låda som jag grävde ned i snön tidigare i vintras som nu börjar tina fram.

Tidigare år har jag tagit in dem i huset och ställt i fönstret men undrar om det kanske är bättre att låta lådan stå kvar där den är i skuggan utomhus? Eller ska jag ta in den i kallväxthuset? Brukar köra igång värmen i växthuset i slutet av april.
Margith
Som jag ser det är svaret beroende på hur bråttom du har med att få fram utplanteringsbara växter, hur gott om plats du har inomhus och hur mycket tid du vill lägga ner på det här.

1. Du tar in lådorna. De gror fortare, du måste ha plats för dem inomhus, du måste sköta om dem och du måste avhärda dem innan du tar ut dem igen.
2. Du lämnar de ute och låter dem gro när de själva vill. Minimalt med jobb, de kan behöva lite vatten nån gång nu och då, innan de är stora nog att omplanteras. Många av de här plantorna kommer inte att hinna bli stora nog att utplanteras i rabatten. De gräver jag ner med kruka och allt i potatislandet till hösten.
3. Du sätter in dem i växthuset. Det blir lixom mellantinget. Fler hinner bli stora nog för utplantering och andra får du vänta ett år med.

Alla 3 sätten fungerar hos mig i zon 6. Jag kör också igång växthuset i slutet av april, med hjälp av värmefläkt.

katah
Jag bor zon 2-3 med uppvärmt växthus redan nu.

I år tog jag mina utesådder in i vardagsrummet, då grodde de flesta redan på några dagar,
nästan alla är nu omplanterade i växthuset och jag tror att jag får dom in i rabatten redan på våren.

Tidigare åren har jag väntat och låtit perenner att stanna kvar ute.
De har varit små under sommaren, och vi reser ut med båten, jag har svårt med skuggaläget på
sommaren, så jag hade helt enkelt svårt att få dom överleva över sommaren då jag inte var hemma på två veckor och kunde inte vattna dom.
Lena zon 5
Tack för era svar!

Då tror jag att jag fortsätter ta in lådorna i huset så jag får lite fart på det hela smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon