catlady
Jag har haft rosrost på alla mina rosor i flera år i rad nu. Varje år klipper jag ner dem ordentligt, tar bort så mycket angripet och dött jag kan (men vissa av dem är BARA rosrost/ halvdöda och knappt rosor längre). Men varje år angrips varenda planta och varenda gren och skott. Det känns helt hopplöst och rosorna är bara skitfula nu.

Jag är trött på dem och funderar på att bara gräva upp allihop och plantera annat. Vad tycker ni? Och är där några växter jag ska hålla mig ifrån, som på något sätt kan angripas av sjukdomen i jorden?

Kajsa

Rosrost, sporkuddar under bladen, gynnas av blött väder, sprids med vinden. Alba rosorna får gärna rosrost.

du menar inte detta ?

Barkfläcksjuka, rödsvarta ringar på grenarna, svampsjukdom som stryper vattentillförseln i grenen.
Har haft det här på många rosor, man får klippa bort allt fult men rosorna kan leva länge ändå med eländet.
Mjöldagg kan göra rosorna mer mottagliga har jag läst, inte gödsla för mycket, inte vräka löv i rabatten på hösten. Våren - 09 hade jag mycket runt om här, men det går fram och tillbaka.
catlady
Tack för svar, och visst är det barkfläckssjuka jag har sad.gif Det är ett elände och jag vet inte om jag tycker det är värt att ha fula halvdöda rosor varje år.
Bassam
Hej
Jag ska ge er mitt råd för att bekämpa svampsjukdom:
1 Du kan klippa och bränna alla skadade delar.
2 Du kan förbättra jorden för att den ska bli mera väldränerad.
3 Du ska göra bra avstånd mellan dem för att solen och luften ska gå bra mellan dem.
5 Du ska beskära dem bra och lägga vax över sår.
5 Du kan spraya dem på materialen som innehåller koppor.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon