cawn
Jag har en stenlagd uteplats där jag krukodlar både perenner och örter.Perennerna skyddar jag med frigolit och gamla mattor.Det har funkat jättebra.Men jag undrar om någon haar tips på hur man kan förvara tex påskliljor under den tid de inte blommar.Jag har inte riktigt plats under sommaren att ha deras tråkiga bladverk stående.Skulle man kunna göra som man gör med dahliaknölar,gräva ner i sand och förvara i mörk källare?Har nån en bra idee?
Peztis
Jag har haft lökar som legat ute i luften i det fria och de har tagit sig fint året efter. Påskliljor verkar vara rätt så stryktåliga.

Du kan säkert göra så som du har tänkt, lägg dem mörkt någonstans så de får vara ifred och återhämta sig till nästa säsong.
malarmaster
är det inte så att de flesta lökväxter behöver sitt bladverk o vegetationstid för att få ny kraft?
att direkt efter blommning stoppa undan dem i ett mörkt hörn tror inte jag på. varför inte istället samplantera dem med något annat som kommer igång efter påskliljorna och låta bladen stå? Ulf
Bassam
Hej
Lökar behöver inte blad under övervintra för att lökar sover på den här tiden så de behöver ingen mat som kommer från blad.
H.Bassam
*Stintan*
Lökarna behöver ta näring från bladen efter blomningen. Därför ska man inte klippa av bladen förrän de vissnat ner och det kan förståss se ganska skräpigt ut. Man kan plantera lökarna i korgar avsedda för det. Då kan man efter blomningen enkelt gräva upp hela korgen och ställa undan den bakom nån buske. Sen på höstkanten när resten blommat över i krukan/rabatten så gräver man ner korgen med de avklippta bladen igen där man vill att dom ska blomma på våren.
cawn
Tack för förslagen.Ska testa både att lägga i källarenoch samplantera.Kan kanske bli snyggt med bellisar och kärleksört om man sätter dem i kanten thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon