|
Full version: Deklarartionen
Gossen Ruda
29-03-2012, 15:47
Kom idag. Som vanligt en massa att betala, närmare 13000. Ganska exakt fastighetsavgiften för två hus.
mamamaggan
29-03-2012, 16:08
Har också fått deklarationen , fick den i går. För första gången sedan jag först blev sjukskriven under lång tid och sedan fått sjukpension så slutar restskatten under 10.000 kr.
Fråga mig inte varför det varit så här. Har haft långa diskussioner med Skatteverket men ingen har kunnat förklara riktigt varför det blivit så här.
Förra året kom jag själv fram till att deras program för att räkna ut jämkning var fel så blev det som sagt var bättre i år.
Programmet la t ex inte in att jag hade någon fastighet ( obebyggd sommarstugetomt ) . Eftersom den är obebyggd så har jag fått högre taxeringsvärde och högre fastighetsskatt tidigare men det är ändrat nu.
Konstigt är det när skatteverket räknar ut hur mycket skatt jag ska betala och det inte stämmer.
Visst , man kan betala in extra varje månad men det ska ju inte behövas. Har man begränsade medel så är det inte så lätt att avstå pengar varje månad , pengar som kankse sätts unden helt i onödan , och man ska ju kunna lita på skatteverket .
De va mycket kulor det. Får själ restskatt varje år men inte sådana summor tack o lov. Försäkringskassan drar nog för lite skatt i mitt fall.
Huggorm
29-03-2012, 16:17
Efter avdrag har jag räknat ut att jag skall få tillbaka ca. 11.000kr, vilket inte är så illa med tanke på den blygsamma inkomsten på bara 150.000kr. Men deklarerade gjorde jag ju redan förra veckan när de öppnade för deklaration på internet
Gossen Ruda
29-03-2012, 16:27
Jag har fått så mycket restskatt i många år, kan ha att göra med att jag har halv sjukersättning. Var för sig drar kanske sjukkassan och Telia för lite. Jag har ändå ett frivilligt extraavdrag på 700 kr. Jag vet om det så jag bryr mig inte, jag har pengar att betala det med.
Gossen Ruda
29-03-2012, 16:41
Såg nu att deklarationen (jag KAN stava rätt) skall vara inne senast 2 maj kl 24:00. Ett klockslag som egentligen inte finns fast alla fattar väl.
*Stintan*
29-03-2012, 16:59
CITAT (Gossen Ruda @ 29-03-2012, 17:41)  Såg nu att deklarationen (jag KAN stava rätt) skall vara inne senast 2 maj kl 24:00. Ett klockslag som egentligen inte finns fast alla fattar väl.  Lite lustigt att klockan kan vara 00.00 d.v.s. ingenting
malcolm
29-03-2012, 17:38
Jag får tillbaka 18.700.
Blomstertanten
29-03-2012, 17:44
Jag får väl restskatt som vanligt antar jag Har lagt märke till att ju mindre jag tjänat ju mer restskatt får jag, eller omvänt ju mer jag tjänat ju mindre restskatt  Lite märkligt tycker jag! Det har inget med avdrag eller så att göra, för några avdrag har jag inte att göra
Aqvakul
29-03-2012, 20:49
14 spänn i restskatt!
Huggorm
29-03-2012, 20:53
CITAT (Aqvakul @ 29-03-2012, 21:49)  14 spänn i restskatt! Jobbigt  Blir det SMS-lån för att klara avbetalningen?
Aqvakul
29-03-2012, 20:54
CITAT (Huggorm @ 29-03-2012, 21:53)  Jobbigt  Blir det SMS-lån för att klara avbetalningen? Lutar åt det...
Meriona
29-03-2012, 21:16
Har inte fått nåt än, men deklarerar alltid på nätet första dagen det är möjligt i mars, det är en slags sport.  Får tillbaka över 5 papp, troligen för att jag drar vanlig skatt men inte är medlem i kyrkan.
Fotograf Johanna
31-03-2012, 15:22
Enligt den preliminära uträkningen ska jag få lite drygt 48 000,- tillbaka. Lite förvånad blev jag. Jag har varit sjuk hela året och frågan är om jag ens har betalat in så mycket skatt.
Men jag har inte gjort min deklaration än. Säkert blir resultatet ett annat när alla siffror är med.
Här är en till som har e-deklarerat. Dvs, det var bara att skriva under med e-leget. Jag tycker Skatteverket skall ha eloge för att dom har underlättat så mycket genom en lättfattlig hemsida och själva deklarationen är ju en barnlek jämfört med den gamla pappersvarianten för 25 år sen. Milde så svårt det var då!
mamamaggan
31-03-2012, 19:57
CITAT (Bee @ 31-03-2012, 17:01)  Här är en till som har e-deklarerat. Dvs, det var bara att skriva under med e-leget. Jag tycker Skatteverket skall ha eloge för att dom har underlättat så mycket genom en lättfattlig hemsida och själva deklarationen är ju en barnlek jämfört med den gamla pappersvarianten för 25 år sen. Milde så svårt det var då! Och jag som saknar det gamla sättet !!! Att sitta där och slita sitt hår för att räkna ut vad som skulle bli bäst var ju spännande. Är också tveksam till de färdigtryckta siffrorna , räknat alltid ut att de är rätt , litar inte på dataprogrammerare ( är själv utbildad sådan för många år sedan ).
Huggorm
31-03-2012, 20:03
Hemligheten är att göra precis så mycket avdrag som går, utan att väcka uppmärksamhet. Jag antar att de har datorprogram som övervakar sådant nu för tiden. För en del år sedan gjorde jag ganska djärva avdrag i min norska deklaration och blev granskad. Visserligen blev det godkänt, men sedan granskade de mig extra i tre år efteråt och jag fick mina pengar först i oktober eller november.
Jag får tillbaka en weekend till London för maken och mig. Maken får tillbaka en middag på Agnus Steakhouse. Semestern är räddad.
Bengalow
02-04-2012, 16:09
Japp, den är räddad, semestern, men sedan blir det till att dra in svångremmen, vilket i och för sig behövs, men 14 lappar snyter man inte ur näsan. Likadant varenda år. Jag vet vad det beror på - för mycket pengar, och icke inbetalt skatt, men jag hoppas varenda år, att Skatteverket missar mig...
malcolm
02-04-2012, 16:16
Sonen kommer att få tillbaka 2300 men dt blir väl dataprylar för hela slanten om jag känner honom rätt.
Blomstertanten
03-04-2012, 21:16
Restskatt som vanligt och eftersom jag tjänade mindre förra året än året innan så blev årets högre! Nästan 1000 kronor och inga avdrag att göra! Det är väl bara att gilla läget!
Vi har inte fått våra blanketter förrän idag.Vi sålde uset ifjol och fick med broschyr och blankett för att skatta för reavinsten,men vi ska begära uppskov pga nytt husköp ringde skatteverket tidigare om det,de svarade att det gör ni i samband med deklarationen.Nån som gjort hur/var skriver man? före mina tillägg blev det 10000 tillbaks.
Margith
04-04-2012, 11:45
CITAT (Klint @ 04-04-2012, 11:59)  Vi har inte fått våra blanketter förrän idag.Vi sålde uset ifjol och fick med broschyr och blankett för att skatta för reavinsten,men vi ska begära uppskov pga nytt husköp ringde skatteverket tidigare om det,de svarade att det gör ni i samband med deklarationen.Nån som gjort hur/var skriver man? före mina tillägg blev det 10000 tillbaks. Du ska fylla i en K5:a för att redovisa reavinsten. Där fyller du också i uppgifterna om uppskov.
herkules
04-04-2012, 11:45
jag får tillbaka 1400 kr, blir lika lycklig varje gång jag slipper bli skyldig Skatteverket pengar!
Huggorm
04-04-2012, 11:52
Kom nu ihåg, alla socialdemokrater, vad Mona Sahlin en gång sade; "Det är häftigt att betala skatt." Gör inte mer avdrag än er solidaritet klarar av. Tänk på alla fattiga barn som behöver hjälp i form av skattemedel.
Anki på Öland
04-04-2012, 12:08
Har lånat 2.330 spänn räntefritt av skatteverket under året.... tillbakabetalat nu
*Stintan*
04-04-2012, 12:24
Får tillbaka 2.206:- som redan är placerade.
herkules
04-04-2012, 13:27
CITAT (Huggorm @ 04-04-2012, 12:52) 1535240[/url]'] Kom nu ihåg, alla socialdemokrater, vad Mona Sahlin en gång sade; "Det är häftigt att betala skatt." Gör inte mer avdrag än er solidaritet klarar av. Tänk på alla fattiga barn som behöver hjälp i form av skattemedel. vilket jävla löjl att skriva så.
CITAT (Huggorm @ 04-04-2012, 12:52)  Kom nu ihåg, alla socialdemokrater, vad Mona Sahlin en gång sade; "Det är häftigt att betala skatt." Gör inte mer avdrag än er solidaritet klarar av. Tänk på alla fattiga barn som behöver hjälp i form av skattemedel. Jag gör 0 kr i avdrag så du kan vara lugn.
Huggorm
04-04-2012, 14:32
CITAT (Anma @ 04-04-2012, 15:23)  Jag gör 0 kr i avdrag så du kan vara lugn. Dig kan man alltid lite på
Nu är de gjort! Var inte så besvärligt,blir en bra hjälp till bryggan. En glad sosse som sover gott om natten  Tack margith! bara man läser igenom så fanns allt där! edt1:stavfel edit2:glömde tacka Margith
CITAT (Huggorm @ 04-04-2012, 15:32)  Dig kan man alltid lite på  Dessutom har jag inga jobbskatteavdrag. Så man kan väl säga att du lever på mig? Med lite tur har jag det nästa år dock.
Meriona
04-04-2012, 20:09
Idag fick jag papperslappen, men det känns ju onödigt när man redan fixat allt på nätet för länge sen. Kunde de allt spara in på, Skatteverket!
Huggorm
04-04-2012, 20:50
CITAT (Meriona @ 04-04-2012, 21:09)  Idag fick jag papperslappen, men det känns ju onödigt när man redan fixat allt på nätet för länge sen. Kunde de allt spara in på, Skatteverket! De borde öppna deklarationen på internet ett par veckor före, och låta bli att skicka ut blanketter till folk som deklarerat de flesta dagarna
Meriona
04-04-2012, 20:52
De öppnar ju nätvarianten 21 mars, det är ju ett par veckor före. Eller menar du ett par veckor före ändå? Så att det går att hejda tryckpressarna?
Huggorm
04-04-2012, 20:57
CITAT (Meriona @ 04-04-2012, 21:52)  De öppnar ju nätvarianten 21 mars, det är ju ett par veckor före. Eller menar du ett par veckor före ändå? Så att det går att hejda tryckpressarna? Det kanske behövs ytterligare någon vecka för att hinna med, jag vet inte hur upplägget är. För många borde nätet kunna öppnas redan i februari, siffrorna borde komma in elektroniskt ganska snart efter årsskiftet. Sedan är det säkert andra som har gjort ett eller anat under året som kräver manuellt jobb, men de får väll vänta lite innan de kan deklarera då.
Meriona
04-04-2012, 21:01
Ja 31 januari har ju arbetsgivarna redovisat iallafall, när banker, f-kassa och liknande har sin deadline vet jag inte, men det borde vara nåt liknande. Sen kan man ju göra justeringar på kontrolluppgifterna ganska långt fram på våren, men om man gör som man ska när man deklarerar, dvs kontrollerar uppgifterna så kan man ju justera själv.
Betala en massa lakan till ruinfeldt igen .
Hoppas Löven går ihop med Åkesån efter nästa val , och binda ihop Sverige till nått man har förhoppningar inför . Kommer ni inte ihåg vilket Sverige vi hade efter att Carl BIldt suttit vid makten, situvationen kan närmast liknas vid den Grekland stod vid för några år sedan .
Numera kan Borg tittulera sig som den som räddade Sverige från dessamma, men få verkar komma ihåg att det var Göran Persson som ihop med centern räddade oss.
Ännu färre verkar komma ihåg vilket enormt budget utrymme Göran lämnade efter sig, man kan snakca men kolla vad som hänt med stats skulden sedan Borg tillträtt .
Huggorm
04-04-2012, 22:57
CITAT (Hippin @ 04-04-2012, 23:52)  Betala en massa lakan till ruinfeldt igen .
Hoppas Löven går ihop med Åkesån efter nästa val , och binda ihop Sverige till nått man har förhoppningar inför . Kommer ni inte ihåg vilket Sverige vi hade efter att Carl BIldt suttit vid makten, situvationen kan närmast liknas vid den Grekland stod vid för några år sedan .
Numera kan Borg tittulera sig som den som räddade Sverige från dessamma, men få verkar komma ihåg att det var Göran Persson som ihop med centern räddade oss.
Ännu färre verkar komma ihåg vilket enormt budget utrymme Göran lämnade efter sig, man kan snakca men kolla vad som hänt med stats skulden sedan Borg tillträtt . Du missar den större helheten, Sverige är inte en isolerad ö. Vi är en del av omvärlden, och kraftigt beroende av exportinkomster. En finanskris som den som hållit världen i sitt grepp sedan 2008 går inte obemärkt förbi. Men det här är deklarationstråden, inte politiktråden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|