Full version: Rosenhäck
malo
Jag ska göra en häck i sommar. Min tanke är rosor och lavendel på båda yttersidorna. Häcken kommer svänga i 90 graders vinkel och och hörnet tänkte jag plantera ett litet prydnadsträd.

Vad ska jag välja för rosor. Det enda jag vet är att jag tror jag vill ha vita eller rosa.
Ska jag köpa en sort?
Ska jag blanda sorter?
Hur ska jag tänka med blomningstid på rosorna i förhållande till lavendeln?

Ja, det var många frågor! Någon som har några tankar?
Kajsa
Vad bor du i för zon, hur hög vill du häcken ska vara, ska den blomma hela sommaren ?
En tuff Rugosa häck 1.5 - 2 m hög eller mer som The Fairy lite lägre som väller ut, ca 1 m hög ?
Bor i zon 3 - 4 och jag har en del lavendelplantor men dom är på gränsen här.
malo
Jag bor i zon 3.

Lavedel funkar hos mig. Det har jag i andra rabatter.

Jag tror häcken ska vara ca 1 meter och det skulle ju vara fint om den blommade hela sommaren.
Kajsa
Här några förslag, välj inte rosor som bara klarar zon 3 utan lägg på lite frysmarginal, kalla vintrar har vi fått erfara sista åren.

The Fairy, blir 80 cm - 1 m och lika bred eller mer, zon 4 ros, doftar inget, blommar som en tok hela sommren, billig, små söta blommor, perfekt till en liten häck.

Katharina Zeimet, tuff zon 5 ros, blir 80 cm eller mer, doftar och blommar om. Frisk med mörka blad.

Bonica 82, också en tuff zon 5 ros, blir 1- 1.20 hög i varma lägen, fryser sällan här, svag doft.

Charles Albanel, Kanada rugosa blir ca 1 m, stark doft, alltid frisk, blommar om, zon 6 ros.

Diamond Border, zon 4 ros blir 1.20 hög, blommar om, doftar lite. En ros som jag stoppat emellan andra rosor här, blommar alltid, frisk. Närbild i mitt album/Moderna buskrosor.

Många av dom här rosorna kan du köpa billigt i 5 -pack hos www.hortogreen.com
andra
www.rosenposten.dk
www.floralinnea.com
Kajsa
Du frågade om blomningstider rosor/lavendel, jag har den här bilden från 2007 där The Fairy och lavendel blommar samtidigt, juli bild tror jag. Välj samma rossort i häcken, kan bli lite rörigt annars. Rosor som remonterar blommar mitt i sommaren och sedan igen.

Lavendel, The Fairy och lammöron ( dessa lever ännu )
malo
Tack så jättemycket för fina förslag!

Katharina Zeimet tyckte jag såg extra fin ut med sina mörka blad. En remonterande vore ju perfekt.

Tack ännu en gång!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon