sfm
Jag har en stor vindruvsplanta på vår inglasade altan. Den växer rakt upp med grov stam för att sedan grena ut sig över i stort hela taket. Nu håller vi på och planerar för ombyggnation av altanen i sommar. Jag är mycket tveksam till att vi kan hålla liv i vindruvan.... Därför skulle jag vilja ta sticklingar nu för att kunna njuta av de underbara druvorna även i framtiden. Men vad tror ni om tidpunkten? Sticklingar kan jag säkert ta, men kommer det innebära att moderplantan förblöder? Kan någon se något annat alternativ för långsiktig överlevnad?
Peztis
Om det är så stor så klarar den med största säkerhet att du klipper lite här och där. Och vad har du att förlora om du ändå är rädd för att den ska stryka med...?

Annars brukar man ju säga att man inte ska klippa i vin under våren. Men å andra sidan säger andra att det funkar bra ändå, att det visst går att klippa på våren.

Rekommendatinen är ju annars grovklippning kring nyår och sedan sommarbeskärning för att klippa in årsskotten ett el två bladpar från klasen..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon