gammelnalle
Vad kostade en liter mjölk, en liter bensin 1970 , 1980 etc. och hur länge behövde jag jobba för att få i hop denna peng?

En rätt hätsk debatt i lunchrummet, angående huruvida vi fått det bättre/sämre EKONOMISKT förr eller nu, är bakgrunden till denna fråga.
En falang menar att vi behöver jobba mindre för att få i hop till XX (1liter bensin/ 1 liter mjölk, en månads hyra etc etc)
Sen vet jag att man inte rakt av kan jämföra på det sättet. Man måste se på skatter, arbetstider etc också... men jag vill ha FAKTA inte bara spekulationer.

Har försökt att googla, men hittar inget speciellt.
Men givetvis har beökarna här på Odla.nu en bra länk!!! tummenupp.gif

b
malarmaster
en bra sajt är ekonomifakta.se, eller scb.se eller historia.se

generellt kan man säga att det är hushållens köpkraft som är avgörande.
den har ökat sedan 1960 och du behöver alltså jobba mindre för att köpa en liter mjölk idag än 1960.
bensinpriset är ingen bra likare då en stor del av priset baseras på skatter o miljöavgifter som ständigt förändrats.som ex kostade 1 l bensin 1980 3,48. 1990 las moms på drivmedel som ökade priset. sedan dess har det också lagts på olika avgifter samtidigt som olika kriser i världen påverkar upp o ner.
men generellt kan man säga att du behöver jobba mindre idag för att leva jämfört med t.ex 1960.
ulf
malcolm
1970 kostade en liter oljeblandad (4%) bensin en krona jämt och ett paket Prince 4:90, en Top Hat glass en krona, en biobiljett (vuxen) 2:50.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 30-03-2012, 10:19) *
1970 kostade en liter oljeblandad (4%) bensin en krona jämt och ett paket Prince 4:90, en Top Hat glass en krona, en biobiljett (vuxen) 2:50.

Det måste ha varit med 1970 års penningvärde men räknar man om det till dagens penningvärde så blir priserna högre.
gnon49
Mycket har ju blivit rejält billigare med åren. Vi handlar på ett helt annat sätt numera. Vi får mer för pengarna helt enkelt.
gammelnalle
CITAT (malcolm @ 30-03-2012, 10:19) *

Jorå- jag minns mycket väl att SAAB-bensin (tvåtaktare) kostade något öre mer än ordinarie- men hade man i lön då?? Hur länge behövde man jobba för att tjäna ihop till detta, eller bio---
Om en biobiljett kostade 2:50 = 2½ ggr bensin borde en biobiljett kosta 45:- idag... eller???
Då är ju bensinen billig idag??? (Eller bio otroligt dyrt)
Top Hat- var inte det en "porr"-tidning? (kanppast vad porr är idag....)

b
Myosotis
Jag har inga siffror men jag har hört att ägg har blivit otroligt mycket billigare, de är ju löjligt billiga idag, det går inte att producera till det priset om hönsen ska ha det hyfsat bra. Förr var de tydligen ganska dyra.
mamamaggan
Mitt bidrag blir att det blivit betydligt dyrare att bo. I dag tar hyran en större del av lönen än förr.

Eva-Helene
1970 hade en verkstadsmekaniker ca 11 kr i timpenning. Guben fick sin första anställning 1971, då fick han mellan 1100 och 1200 kr i lönekuvertet.

1980 hade en verstaksmekaniker (jag själv då...) ca 9400 kr i månadslön (före skatt). Bensinen kostade då 4:20 litern tycks jag minnas...mjölken kring 2:20 litern.
malcolm
Det som blivit mycket billigare är hemelektronik, inte så länge sedan en dataskärm kostade flera tusen men jag köpte en platt 22" för bara 1500:- för några dagar sedan. Vil minnas att mina förädrars första TV kostade motsvaeande en månadslön för en industriarbetare i börjaN AV 60-talet och då var den svart/vit men det var en tjusig möbel i teak med låsbara dörrar.
Huggorm
CITAT (mamamaggan @ 30-03-2012, 17:30) *
Mitt bidrag blir att det blivit betydligt dyrare att bo. I dag tar hyran en större del av lönen än förr.

Men nu för tiden är det högre standard på boendena också. Klart det blir billigare utan rinnande vatten och med delat utedass på gården.
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 30-03-2012, 23:46) *
Men nu för tiden är det högre standard på boendena också. Klart det blir billigare utan rinnande vatten och med delat utedass på gården.

Vänatde på den kommentaren. Det jag skrev om var en jämföresle som jag sett att hyran tar en större andel av din lön och det har inte med standarden att göra.

Dåtidens lägenheter kanske verkar billiga i dag men de var inte billiga då fast man inte behövde betala lika stor andel av sin lön.
gammelnalle
CITAT (*Stintan* @ 30-03-2012, 09:02) *

Ursäkta dröjsmålet...

Tack för länkarna .. (inte AA smile.gif ) Intressant läsning , kommer säkert till användning i fortsatta diskussioner.

Sen att man måste jämföra päron med bananer och inte citroner kommer att bli en källa till feltolkningar.
Redan Samuel L Clemens sa ju :
Det finns tre sorters lögner, Lögn, förbannad lögn och Statistik....

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon