Full version: Tidig backsippa
torvan
Jag har blivit helt förälskad i den tidiga backsippan. Är det någon som vet var jag kan få tag i den som planta? Helst runt Stockholm. wub.gif
evelina
Jag hittade backsippa för 2 år sedan på lillsjöns trädgård i Bålsta. Satt 2 plantor och redan förra året, på våren blommade dom flitigt och blev stora.

Lycka till smile.gif
Alpiner i Halmstad
Pulsatilla halleri.
Arten förekommer sällan i det vanliga plantskolesortimentet.
Zetas bör ha den.
Ett annat sätt är så den själv. Med färska frö under tidig höst kan man få blommande plantor efter knappt 2 år.
Pulsatilla har ett rotsustem som går rakt ner, får man bättre resultat med unga plantor.
Får Du inte tag på några plantor kan Du höra av Dig fram i slutet av juli.
Vi kan inte garantera att fröerna är sortäkta, eftersom vi har många olika pulsatillaarter och de trivs och umgås med varandra med hjälp av trädgårdens insekter.
Pulsatilla vernalis korsar sig däremot inte med de andra.
M.v.h. Bernt
torvan
Tack för tipsen! Zeta har den inte i katalogen men jag ska ändå dit så har jag tur så...
biggrin.gif
pepparmynta
Har du någon Plantagen-butik i närheten?

Jag tittar in i den som ligger närmast min kolonilott lite då och då under vår sommar. De brukar ha Backsippor.

Impecta har annars stor sortering av fröer.
Särskilt sådana som de vanliga firmorna inte bryr sig om, som Polejmynta, Backsippa osv.

Och visst är Backsippan helt underbar wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon