Full version: Husfunderingar
Gossen Ruda
Det gäller inte mig själv eller mitt hus. biggrin.gif På mina promenader ner till Hamnbanan passerar jag ett annat småhusområde och där finns ett hus som jag undrar över. Det står uppenbarligen tomt och det ser ut som om det gått hett till. Några småfönster är sönderslagna och ett större är krossat på insidan. Ett annat står halvöppet. Tom en eternitplatta på yttersidan är krossad. Det bodde en barnfamilj där tidigare, trädgården var full av olika leksaker, där är helt tomt nu. Varför låter man ett hus stå tomt och halvförfallet? Skilsmässa? Hastigt påkommen bortavaro? Många frågor.

Huset intill är också lite mysko. Där fanns förut ett äldre par med en fullt blommande trädgård. För några år sen bytte huset tydligen ägare, man grävde om grunden, rev ut inne och började sätta upp ny ytterpanel. Trädgården är raserad nästan helt. Nu har allt avstannat och jag är inte säker på om någon bor där.

Mitt grannhus där det bodde en problemperson har rättat till sig. Där har varit lugnt tills i veckan när man började gräva ut runt grunden för att dränera om. Två personer sliter som djur. Tror de är polacker eller från Balticum med tanke på språket de pratar med varandra. Jag skulle inte orka hålla på bråkdelen av vad de sliter men undan går det.

Har man inte egna problem kan man ju börja undra över andras. laugh.gif
Huggorm
Sälj ditt ena hus och köp ett av de här. Renovering är ju perfekt sysselsättning nu när du blir pensionär smile.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Huggorm @ 30-03-2012, 10:57) *
Sälj ditt ena hus och köp ett av de här. Renovering är ju perfekt sysselsättning nu när du blir pensionär smile.gif

Eller så kan han ju köpa hus nummer tre
Bengalow
När vi flyttade hit, så var det många pensionärer som bodde på gatan, vilken består av 10 hus. Grannarna mittemot hoppades att det inte skulle komma fler äldre, när det hus blev till salu, som vi senare köpte. Nu 25 år senare är det fler pensionärer än någonsin, och grannen mittemot är också pensjisar. Nu klagar vi tillsammans på skolungdomen, som åker genom gatan i full fart mot trafikmärken som "Motorfordonstrafik förbjuden", "Återvändsgränd" och "Gäller ej boende på gatan", "30 km/tim" etc.
Nu är det inga ungar som leker på gatan, jo 1 faktiskt, men mest hundar (5) som springer ut. Livet förändras efterhand som tiden går. När jag är borta, så kommer väl gatan att se helt annorlunda ut. Utveckling? Tja, men min erfarenhet är, att allting kommer att ändras utan min försorg, eller som de gamla grekerna uttryckte sig "Panta rei"...
heinrich_stubel
Fråga dem?

Folk är så förbannat fega i det här landet. Frågar man nån om klockan på en jävla buss, så tror de att man ska råna dem slap.gif
*Stintan*
Hur ska man kunna fråga dem när huset står öde?
jaj-51
Jag passerar också "ödehus" som ståt tomt länge och förfaller.
Var lite debatt om det, kommunen hyrde in korttidsboende till en kostnad av En miljon kronor om året. Så det är betalt många gånger om.

En renovering på bärjades, mängder av rivningsmaterial från insidan fyllde några container från källaren revs massor av cement och tegelsten ut är en jätte hög mu.

Plötsligt avstannade allt ... fönster är åtminstone hela men många eternit plattor på väggar är trasiga ...

Klart man funderar på vad som skall hända det övergivna huset ...
Gossen Ruda
Det är lite märkligt att man låter miljonvärden bara stå och förfalla. Huset jag tänker på borde ha ett värde på mellan 1,5 och 2 miljoner. Finns det lån tickar räntan hela tiden.
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 31-03-2012, 08:52) *
Det är lite märkligt att man låter miljonvärden bara stå och förfalla. Huset jag tänker på borde ha ett värde på mellan 1,5 och 2 miljoner. Finns det lån tickar räntan hela tiden.

detta är ett konstigt fenomen, i mitt lilla samhälle finns det några hus liknande de beskrivna,i huvudorten finns en följetong om ett hus där det efter ett ägarbyte började "renoveras".huset är ett sluttningshus där ägaren fick för sig att byta grund. huset är nu sedan många år på 3 sidor stöttat av stolpar och själva grunden är borttagen. det ser helt livsfarligt ut och ja, huset lutar sedan något år också.ägaren fick vite av kommunen för skräpig tomt m.m. men han brydde sig inte.
för några månader brann det dessutom i huset och ägarens försäkringsbolag vägrar ersättning med hänvisning till oklar brandorsak.el,värme och sådant är bortkopplat sedan länge.
kommunen vill riva och har inlett en process.
ja, man kan undra hur de köpt dessa hus,finns det lån kostar det ju pengar att ha de stående och förfalla.
jag tror att det i många fall handlar om personer med dålig ekonomi som lyckas köpa lite förfallna hus och sedan i renoveringsiver gör för mycket och inser att de inte har möjlighet att lösa situationen. ulf
Ugglemormor
Kanske för att bostadsmarknaden har fallit något, olika på olika delar i landet och det kanske har medfört att de som köpte dyrt klarar inte det längre och det kan ju finnas andra orsaker --- en gamling flyttat och huset inte blivit sålt.
skulle kolla om det speciella tomma huset finns i någon mäklarens lista för hus till salu, längre än så kommer man nog inte om inte grannarna vet något mer om det hela ........
Gossen Ruda
Även om huspriserna fallit något har inte botten gått ur marknaden. Slå av några hundra tusen och vilket hus som helst blir sålt, om det inte ligger i avfolkningsbygd. Ett hus som står tomt förfaller otroligt snabbt.
*Stintan*
Kan också bero på arvstvister.
Klint
Ja det är iallafall tråkigt att se dessa hus,som sagt de förfaller fort om de är obebodda. Det finns väldigt många gamla hus som rustas upp till jättevackra hus,kanske är det i en del fall så att man har drömmen och ambitionen men nånstans försvinner orken motivationen eller pengarna tar slut,för att lyckas måste man nog vara väldigt kunnig både praktiskt och kunna se framtida kostnader,har man ett heltidsjobb och barn så är det inte så svårt att förstå att det kan gå åt skogen,eller så tröttnar en och skilsmässan ställer hela livet upp och ner,man vet inte men lika glad som jag blir när jag ser ett varsamt renoverat hus med älskad trädgård lika ledsen blir jag när jag ser dessa förfallna påbörjade objekt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon