Katarina Odla.nu
Jag blev så fascinerad av Gunilla T:s fina mossträdgård att jag frågade om jag fick berätta om den på sajten. Det fick jag och nu ligger det ute!

Tack Gunilla!

Om ni vill läsa finns den här:

En vacker trädgård av mossa och sten

Trevlig helg!
önskar Katarina
mamamaggan
Underbar trädgård !

Tack Gunilla för att vi får se och läsa .
Myosotis
000.gif
Gunilla T
thanks.gif mamamaggan och Myo!

Nu blev det visst vinteraktigt igen ohmy.gif
Peztis
Ja vad hände! Visste att det skulle komma vitt men ändå blev jag lite chockad när jag tittade ut!
Men det måste vara oerhört vackert nu med snön på mossan!

Din trädgård är verkligen värd all uppmärksamhet, Gunilla!
jegi
Mycket fint, Gunilla!
Vad är det för mossa på den första bilden, den som ser ut att växa på stenar?
Gunilla T
Tack Peztis och Jegi biggrin.gif

Mossan på bilden är blåmossa - Leucobryum glaucum, oftast kallad kuddmossa. Den ser ut som om den växte på en sten men så är inte fallet. Den är ganska hård när man känner på den ( lockar till handpåläggning) och helt kompakt. Mycket vacker är den med sitt kuddliknande växtsätt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5mossa
Cacki
Nämen dra på trissor vilken härlig mossträdgård du skapat Gunilla!
Det här måste jag visa maken och så att vi kan fnula lite på om man kanske kan åstadkomma i alla fall en liten snutt i samma anda någonstans i egna trädgården. Vanlig "gräsmattemossa" har vi gott om flirting.gif men det hjälper väl knappast och kanske är vår trädgård lite väl torr och ljus.....
Berätta gärna lite mer om odlingsbetingelserna såsom jordkvalité, väderstreck och annat som vill till för att lyckas så bra som du gjort.
Gunilla T
CITAT (Cacki @ 31-03-2012, 15:12) *
Nämen dra på trissor vilken härlig mossträdgård du skapat Gunilla!
Det här måste jag visa maken och så att vi kan fnula lite på om man kanske kan åstadkomma i alla fall en liten snutt i samma anda någonstans i egna trädgården. Vanlig "gräsmattemossa" har vi gott om flirting.gif men det hjälper väl knappast och kanske är vår trädgård lite väl torr och ljus.....
Berätta gärna lite mer om odlingsbetingelserna såsom jordkvalité, väderstreck och annat som vill till för att lyckas så bra som du gjort.

Såklart du kan Cacki! Har du något mörkt och trist hörn du vill fräscha upp så kanske en liten mossträdgård skulle passa? Kanke inte strålande sol hela dagen men lite vandrande skugga går nog bra. Ogräsfritt under är ett måste, går det inte så sätt markduk. Underlaget bör ha lågt pH värde, barkmull, täckbark eller torv. Lite stenar, lite stubbar och så mossa, stensöta passar bra som lite utropstecken.

Gräsmattemossan kanske inte fungerar så bra - gå ut i skogen och kolla så ser du hur mycket vackra mossor det finns!

Learning by doing - testa får du se!
Cacki
CITAT (Gunilla T @ 31-03-2012, 18:49) *
Såklart du kan Cacki! Har du något mörkt och trist hörn du vill fräscha upp så kanske en liten mossträdgård skulle passa? Kanke inte strålande sol hela dagen men lite vandrande skugga går nog bra. Ogräsfritt under är ett måste, går det inte så sätt markduk. Underlaget bör ha lågt pH värde, barkmull, täckbark eller torv. Lite stenar, lite stubbar och så mossa, stensöta passar bra som lite utropstecken.

Gräsmattemossan kanske inte fungerar så bra - gå ut i skogen och kolla så ser du hur mycket vackra mossor det finns!

Learning by doing - testa får du se!

Läser och tar till mej, tack! Här ska spånas vidare....och hoppas på att få en aha-upplevelse.
Helen i Piteå Zon 5
Vad roligt att Gunillas mossträdgård uppmärksammas ordentligt yes.gif Den är så smakfull både i planteringar och utförande, den är som man säger... supersnygg!
mojan
Fin! wub.gif
CillaM
Du har skapat med naturen ett underbart ställe för eftertanke Gunilla. Och så roligt att det blev en artikel av det så fler får chansen att se hur man kan göra!
Gunilla T
Tack skall ni ha biggrin.gif det är faktiskt inte så märkvärdigt och har man bara en lämplig plats som passar in i omgivande miljö så är det bara att göra! Hur roligt som helst är det när kreativiteten får flöda fritt!
officinalis
Mysigt!
Lova att uppdatera sen när det är lummigt och ormbunkarna brett ut sig smile.gif
smuleborg
Jag har följt Gunilla T:s trädgårdsbilder under ett par (eller vad det nu är) år - Fantastiskt! Jobba med naturen. Och skapa/kreera.
Cilla
Bra uppslag att skriva om det, och roligt att du gjort det Gunilla!

Nu får du bli forumets mossexpert... Jag har några frågor:

- vad verkar viktigast för mossa att vilja etablera sig? Ph-värdet, skugga/fukt, porositet i jorden/underlaget eller annat? Mossa kan ju växa på berg, där vatten rinner. Å andra sidan kommer de snabbt på torv. Är detta för att torven håller porositeten eller för Ph-värdet eller fukten tror du?

- det gamla receptet för att snabbt få mossa på stenar är ju att måla med filmjölk. En skröna eller funkar det?

- i en gräsmatta, vilken/vilka av mossarterna är vanligast?

- vad konkurrerar värst med mossa? Gräs verkar ju inte göra det, då vinner eller samexisterar de väl. Andra växter/markväxter man bör undvika om man ska få mossa att ta sig?
Gunilla T
CITAT (Cilla @ 10-04-2012, 04:50) *
Bra uppslag att skriva om det, och roligt att du gjort det Gunilla!

Nu får du bli forumets mossexpert... Jag har några frågor:

- vad verkar viktigast för mossa att vilja etablera sig? Ph-värdet, skugga/fukt, porositet i jorden/underlaget eller annat? Mossa kan ju växa på berg, där vatten rinner. Å andra sidan kommer de snabbt på torv. Är detta för att torven håller porositeten eller för Ph-värdet eller fukten tror du?

- det gamla receptet för att snabbt få mossa på stenar är ju att måla med filmjölk. En skröna eller funkar det?

- i en gräsmatta, vilken/vilka av mossarterna är vanligast?

- vad konkurrerar värst med mossa? Gräs verkar ju inte göra det, då vinner eller samexisterar de väl. Andra växter/markväxter man bör undvika om man ska få mossa att ta sig?

Men kär nå´n Cilla, jag är sannerligen ingen mossexpert - krävs nog en halv? livstid för det gissar jag.

Vad som är viktigast för mossan att etablera sig går inte att svara, precis som allt annat i naturen har olika mossor olika behov. Om vi tar torven t.ex. jag använder mig av torvblock i trädgården och där etablerar sig vissa sorter snabbt. Det är mossa som kräver lågt pH värde och magert underlag t.ex. den vanliga björnmossan och nickmossa. Just nu lyser torvblocken nästan magiskt röda genom nickmossans röda sporskaft.

Olika miljöer ger upphov till olika mossor.

Granskogen är skuggig och vindskyddad vilket ökar fuktigheten både i luft och mark. Där trivs många arter men i granskogen finns också många olika livsrum förutom mark - bark, grenar, stubbar, olika stadier av nerbrutet organiskt material, raviner och vattendrag. Det finns mossa för alla dessa miljöer, varje art väljer det som passar bäst. Vissa är mycket kräsna, andra kan växa lite överallt.

Tallskogen är en helt annan miljö, där kommer solen och vinden in och marken kan vara väldigt näringfattig. Mossorna som växer där måste tåla torka. Tallarnas bark är kemiskt väldigt sur.

Blockrik skogsterräng har sina speciella mossor och lavar, där växer olika mossor allt efter vädersträck och blockens lutning. En del mossor gynnas av höga block där snön inte ligger kvar så länge.

Likaså har lövskogen sina mossor. Lövträdens bark har ett högre pH värde som gynnar en annan typ av mossa. Där stora löv hopar sig och ligger kvar länge t.ex. eklöv blir det nästan inga mossor på marken, gissar att det beror på uteblivet ljus.

Alléer gynnar vissa mossor och lavar. En del gynnas av näringsrikt damm som virvlar upp från grusvägar och åkermark. Vid starkt trafikerade vägar försvinner mossorna pga luftföroreningarna. Skuggsidor av träden gynnar vissa mossor.

Det öppna landskapet med inslag av stenblock växer mossor och lavar som gynnas av näringsrikt damm. Samspelet i naturen är fantastiskt! På större block i öppet landskap sätter sig ofta fåglar på spaning. Deras spillning ger en växtplats för lavar som gynnas av kväve.

Bäcken med sitt rinnande och syrerika vatten gynnar andra typer av mossor än det stillastående vattnet i mossor och kärr.

En del mossor gynnas av kalk så receptet att kalka gräsmattan mot mossa är kanske inte så klokt

Det fungerar nog med filmjölk på krukor och tråg, underlaget blir surare vilket snabbar på etableringen.

Mossan i gräsmattan tror jag, inte helt säker, är väggmossa och/eller husmossa, båda tillhör våra vanligaste mossor.

Vad eller vilka växter som konkurrerar med mossan kan jag inte svara på. Förmodligen är det så - igen - att vissa mossor får fördelar t.ex. av ormbunkars skuggande blad medan andra inte överlever i den miljön.

En del av dessa uppgifter har jag hämtat ur min lilla mossbok.

Som alltid är det slående vilket samspel det är i vår natur.
Cilla
Härliga svar, tack!

Jag har förvånats över att det gått att flytta och omplantera mossa. Flyttade flera olika mossarter 50 mil och 3 klimatzoner. De flesta har klarat sig nu på tredje året. Konstigt.

Och självklart är de ju förstås beroende av skogstyp mm. Det vet jag ju gäller för lavarna.

Efter inspiration från dig blir det fler mossexperiment här hemma, och vem vet. Kanske kommer det nämnas på mina kurser också när jag skaffat lite erfarenhet.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon