Ann i Göteborg
30-03-2012, 14:10
Skall ta bort några meter av en 15 år gammal avenbokshäck. Gräver upp hela rotsystemet där jag skall plantera nytt. Pust och stön...
Där jag inte skall plantera något - kan jag helt enkelt såga bort stammen så nära marknivå som möjligt eller ger detta mig andra problem (rotskott?)?
Huggorm
30-03-2012, 14:12
Avenbok skjuter inte rotskott, men däremot kommer det växa skott från stubbarna.
Ann i Göteborg
30-03-2012, 15:08
Tack för svar. Kan jag motverka denna skottbildning på något sätt?
Huggorm
30-03-2012, 15:40
Såga så långt ner som möjligt, lägg en tidning över stubben och en spade jord. När tidningen förmultnat är stubben död och bara jord kommer så småningom att återstå. Eller bygg en kaninbur över stubbarna, så äter kaninerna upp skotten. Eller bara gå över med gräsklipparen så tröttnar stubbarna snart på att skjuta nya skott och dör.
Roundup på de nyavsågade stubbarna funkar också.
Detta är ett gott exempel på när starka växtbekämpningsmedel är helt onödiga att använda och när enkla mekaniska och garanterat ogiftiga metoder är lyckosamma.
Gossen Ruda
31-03-2012, 19:39
Det vete 17 om en tidning och en spade jord räcker, det behövs nog flera spadar med jord. Om man nu vill ha en massa jordkullar, jag hade också använt Roundup.
Huggorm
31-03-2012, 19:45
Ja, flera spadar jord lär behövas. Men ofta står ju häckar mer eller mindre i ett dike efter slarvig plantering, så det är inte säkert att det blir några kullar.
Det bästa vore att låta några av plantorna växa upp till träd. Avenboksträd har vi inte för mycket av här i landet.
CITAT (Cilla @ 31-03-2012, 20:28)

Detta är ett gott exempel på när starka växtbekämpningsmedel är helt onödiga att använda och när enkla mekaniska och garanterat ogiftiga metoder är lyckosamma.
LIKE!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.