Woodii
Har nu gett mig i kast med att förså div växter som ska ut i trädgården. Nu har det börjat synas små groddar i jorden! De som bekymrar mig är några blivande astrar, sådda i såjord med vermikulit överst.

På nästan alla är det lite ludd, så jag undrar om de möglat eller om det brukar var lite små hår på groddarna? Det ser nämligen så prydligt ut, små vita raka tunna hår som sitter på samma ställe på alla groddarna (som annars ser pigga och spänstiga ut). Mögel tycker jag brukar vara lite mer oorganiserat, här och där och sprida sig till sånt i närheten, men jag vet ju inte hur det brukar se ut om frösådder möglar...

Kanske en jättedum fråga, men vi flyttade hit förra året och innan vi hade en trädgård har jag aldrig haft något behov av att förså något, så jag vet inte riktigt ur det brukar se ut... blush.gif

Om det är mögel, vad gör man då? Jag har tagit av locket på såddlådan och ställde den i fönstret för några timmar sedan och tänkte att det blir lite upptorkning, men de kan ju inte stå och torka ut heller.
EKLO
jag får också lite mögelfläckar ibland, brukar inte vara problem i längden, men det är nog lite för fuktigt. Om man försiktigt kan "luckra" översta lagret så kommer luften åt.
Woodii
Verkar ha gått över, groddarna växer på bra. smile.gif
Peztis
Skönt att höra!

Man kan spraya sådden med Atamon-lösning också, det kan hjälpa lite mot luddet.

Jag hade min första såfrenezi i februari och sedan den andra i mars. När jag sådde i mars hade jag köpt en ny påse med såjord och närapå varenda kruka har det kommit ludd i men inget ifrån den gamla. Tycker det är lite märkligt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon