CITAT (Azur @ 01-04-2012, 11:11)

Googlade lite om elefantvitlöken (
Allium ampeloprasum). Är det alltså unga såna lökar som säljs som "kinesisk vitlök", dvs
runda en-klyftiga vitlökar?
Nej. Elefantvitlök är eg. ingen vitlök utan bara ser så ut och smakar lite. De blir mycket större än vitlök. Sololök odlas, enkelt sagt, från topplök från en viss typ av vitlök. Det sägs vara en komplicerad process. För mer vitlöksfrågor finns det några vitlökstrådar här på odla, använd dig gärna av dem.
CITAT (Anna-Maj @ 01-04-2012, 10:18)

Tackar för svaret! Det verkar som jag inte ska ha så stora förhoppningar på vitlöksskörden i år för det är Casablanca från Nelson jag har. Jag tror jag sätter en del i kruka och en del direkt i marken. Fast de har lovat -10 på nätterna en vecka framåt åtminstone här i Österbotten

Det kliar så i fingrarna att få börja sätta ut lite sallad och frösådder i växthuset.
Imponerande att du lyckats med höstsådd så långt norröver. Vad var det för sort?
CITAT (Anna-Maj @ 01-04-2012, 10:18)

Tackar för svaret! Det verkar som jag inte ska ha så stora förhoppningar på vitlöksskörden i år för det är Casablanca från Nelson jag har. Jag tror jag sätter en del i kruka och en del direkt i marken. Fast de har lovat -10 på nätterna en vecka framåt åtminstone här i Österbotten

Det kliar så i fingrarna att få börja sätta ut lite sallad och frösådder i växthuset.
Imponerande att du lyckats med höstsådd så långt norröver. Vad var det för sort?