Full version: Vitlök
Anna-Maj
Jag har köpt vitlök för vårplantering. Jag planterade på hösten för några år sedan och det gick ganska bra, de hade fått bli större. Kan man plantera klyftorna i krukor och ha i växthuset tills det går att plantera ut dem? Eller blir det inte större lökar utan bara mera arbete?
Scout
Jag antar att du fått tag på sorten Casablanca från Nelson. Det har varit lite olika erfarenheter av den, se diskussionen i vitlökstråden:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=111806

Hade samma problem som du förra våren, att jag inte satt några på hösten. De sättlökar "Casablanca" jag fick tag på var dock små med mycket små klyftor, och Skörden blev väldigt klen.

Jag har aldrig provat att förodla vitlök, men det kanske fungerar bra. Jag skulle nog bara trycka ned dem så fort tjälen gått ur så att det går att få ner dem i jorden.

Personligen skulle jag säga att det alltid är bäst att plantera på hösten om det går. Blir klenare resultat vid vårplantering. Rötterna ska hinna rota sig och bladen ska hinna komma upp, och då är vårplanterade på efterkjälken innan de ens kommit i jorden.

Att sälja vitlök och hävda att den är lämpligt för vårsådd tycker jag är lite lurendrejeri...
Anna-Maj
Tackar för svaret! Det verkar som jag inte ska ha så stora förhoppningar på vitlöksskörden i år för det är Casablanca från Nelson jag har. Jag tror jag sätter en del i kruka och en del direkt i marken. Fast de har lovat -10 på nätterna en vecka framåt åtminstone här i Österbotten sad.gif Det kliar så i fingrarna att få börja sätta ut lite sallad och frösådder i växthuset.
Azur
Googlade lite om elefantvitlöken (Allium ampeloprasum). Är det alltså unga såna lökar som säljs som "kinesisk vitlök", dvs runda en-klyftiga vitlökar?
Preussen
CITAT (Azur @ 01-04-2012, 11:11) *
Googlade lite om elefantvitlöken (Allium ampeloprasum). Är det alltså unga såna lökar som säljs som "kinesisk vitlök", dvs runda en-klyftiga vitlökar?

Nej. Elefantvitlök är eg. ingen vitlök utan bara ser så ut och smakar lite. De blir mycket större än vitlök. Sololök odlas, enkelt sagt, från topplök från en viss typ av vitlök. Det sägs vara en komplicerad process. För mer vitlöksfrågor finns det några vitlökstrådar här på odla, använd dig gärna av dem.

CITAT (Anna-Maj @ 01-04-2012, 10:18) *
Tackar för svaret! Det verkar som jag inte ska ha så stora förhoppningar på vitlöksskörden i år för det är Casablanca från Nelson jag har. Jag tror jag sätter en del i kruka och en del direkt i marken. Fast de har lovat -10 på nätterna en vecka framåt åtminstone här i Österbotten sad.gif Det kliar så i fingrarna att få börja sätta ut lite sallad och frösådder i växthuset.

Imponerande att du lyckats med höstsådd så långt norröver. Vad var det för sort?

CITAT (Anna-Maj @ 01-04-2012, 10:18) *

Imponerande att du lyckats med höstsådd så långt norröver. Vad var det för sort?
Anna-Maj
Jag har ingen aning vad det var för sort, jag köpte den vid Multa Sormi som finns i hela Finland. Men till hösten ska jag försöka få tag i någon av sorterna som rekommenderas i tråden om vitlök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon