ingrid fuxwall
30-03-2012, 19:29
Vilka sorter brukar Ni sätta och vad får Ni betala?
ingrid
Piccante
30-03-2012, 22:25
betalade 39kr för 0,5 kg, men då var det bland gourmetpotatisen jag valde sorter. Har odlat Amandine, Cherie och Asparges tidigare år.
Jag roar mig med att ha flera sorter varje år - kanske 5-6 olika. Sedan har vi avsmakningstester i bekantskapskretsen - med protokoll och allt, under muntra former. Favoriterna får hänga kvar, potatis med låga poäng utgår året därpå.
Några "gamla" favoriter som gäller i år är tidiga Timo och Cherie, senare Amandine, min favorit Blue belle, ibland Pentland javelin (f.d. Kullens favorit), ibland sparrispotatis, ibland lite mandel. (Sorter som utgått pga av låga poäng är t ex Swift, Maria, Maris bard, Prinsess - men också dem har vi har ju ätit med stor glädje, fast glädjen varit större över andra sorter, s a s)
En kompis och jag delar på inköpen, och hon skaffar o betalar potatisen medan jag näthandlar o betalar grönsaksfröerna - en fin arbetsfördelning, och förmodligen okej ekonomisk fördelning - vilket skulle betyda att vi köper potatis för 2 hushåll för c:a 300 sek. Vi odlar båda ganska mkt potatis, kanske 55 blandade sättpotatis per hushåll.
Åsa, mälardalen zon 2
31-03-2012, 08:59
Tror jag betalade 39kr för 1kg Amandine och 59kr för 3kg asterix (COOP Forum)
Singoalla
02-04-2012, 07:16
Jag köpte 5 kg för 140 kr. Sorterna var Amandine, Blue Belle och Röd Sparris. Har bara provat Amandine förut så de andra ska bli spännande!
ingrid fuxwall
02-04-2012, 17:58
Själv betalade jag 45 kronor för tre kg - tidiga potatis, förhållande vis billigt alltså