Full version: Jord?
Annana
Har börjat förgro en massa plantor som ska få bo i växthuset. Vissa av dem börjar bli ganska skapligt stora och jag funderade på om man kunde fylla på med plantjord och gödsel i växthuset nu och efterhand utplantera (växthuset nytt så det finns ingen jord i det än, ska odla direkt på marken).

Växterna står redan i växthuset, i kurkor med värmefläkt. Men om man lägger ut jorden nu,måste man då vattna den eller kan den torka ut helt och sedan ´"vattnas upp" när jag planterar ut efterhand eller böir jorden dålig/näringen går ur om man låter den torka helt? Dvs den jorden där jag då inte planterar ngt, i den delar där jag utplanterar vattnar jag givetvis biggrin.gif men i resten?

Blir jord dålig av att torka in helt i väntan på användning alltså?

*Stintan*
Nej jorden blir inte dålig och behöver inte vattnas. Verkar den sen torr när det är dags att plantera så vattna igenom den ordentligt ett par dagar innan du planterar.
Annana
CITAT (*Stintan* @ 30-03-2012, 22:53) *
Nej jorden blir inte dålig och behöver inte vattnas. Verkar den sen torr när det är dags att plantera så vattna igenom den ordentligt ett par dagar innan du planterar.

Tack så mycke för svaret, då gör jag premiärfint i växthuset idag! bravo.gif
Peztis
Jag kan dock tycka att jord som har torkat ut helt är svår att få rätt väta i.
I alla fall i blomlådor blir det en hård (torv-)koka som vattnet bara rinner rakt igenom. Men det har säkert med kvaliten på jorden att göra, för mycket torv, antar jag.
*Stintan*
CITAT (Peztis @ 31-03-2012, 12:00) *
Jag kan dock tycka att jord som har torkat ut helt är svår att få rätt väta i.
I alla fall i blomlådor blir det en hård (torv-)koka som vattnet bara rinner rakt igenom. Men det har säkert med kvaliten på jorden att göra, för mycket torv, antar jag.

Just därför jag skrev att vattna igenom ordentligt ett par dagar innan plantering. Man får ju kolla så att inte bara ett par cm blir våta. Vattnet kan ju inte heller rinna rakt igenom odlingsbädden som den kan göra i en kruka eller blomlåda det är hål i botten i.
Annana
Jag kan ju vattna över den lite då och då när jag vattnar plantorna i krukorna, så den inte torkar ut helt.
*Stintan*
helt ok biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon