Ann-Christin Lindberg zon II
Hallon! Jag har i år fått pinfärska frön från USA, och det är MÅNGA frön i varje påse. Därför undrar jag hur länge de går att spara och hur de i så fall ska förvaras? Ibland hör man att folk fryser ner sina frön men det låter lite häftigt.... tongue.gif

Jag kan ju inte använda alla frön i år - då skulle jag nästan behöva öppna handelsträdgård! smile.gif

Tacksam för att höra från er hur ni brukar göra och hur det funkar... rolleyes.gif
Susanne i Linköping
Glasburk i kylen är ett vanligt råd. Hur länge frön håller beror förstås på vad det är för något, mina från i fjol sparade frön av tagetes (har legat i en kartong i skafferiet, där är kallt bara vintertid) hade 100% grobarhet i år till exempel. Ett annat exempel är de sensitivafrön jag hittade och sådde för ett år sedan. Fröna var minst 15 år gamla (förvarade i bl a källarförrådet, men tidvis även i rumstemperatur) och många av dem grodde. Annat är med dill och palsternacka, dem ska man köpa nya varje år om man får tro "de lärde". smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon