|
Anna-Karin Lundberg
31-03-2012, 10:39
Min kompis var här går, vi skulle laga mat tillsammans. Jag hade köpt potatis som jag skulle skiva och göra potatisgratäg av. MEN, säger min kompis, du måste skala den! Jag tyckte potatisen såg så fin ut, slät och ljus med tunnt nästan genomskinligt skal. Skrubbade den, tänkte skiva den, förkoka och sen lägga i gratängen med skalet på. Min kompis påstod att den svenska potatisen hade gråmögel under skalet och därför måste skalas noga, för det var inte nyttigt att äta möglet. Hon skalade min skrubbade potatis och visade ett något mörkare område på en potatis, som ett litet "blåmärke" och sa att det var mögel, att det smakade illa och inte var nyttigt. Potatisen var inte annorlunda i sin struktur på något sätt, det var inget märke eller förändring utan bara lite blåtonat som ett blåmärke.
Jag är ingen "matlagare" och vet inte mycket om potatis, jag hade ALDRIG reagerat över det där lilla "blåmärket" utan trodde att potatis bara såg ut så. Hon drog med potatisskalaren några gånger över fläcken och den försvann när hon kom djupare in i potatisen.
Nu undrar jag bara vad ni andra anser om saken. Jag hade aldrig hört det, men är inte heller intresserad eller kunnig. Här på forumet finns ju många som har koll och jag har tidigare fått så bra råd på mina undringar!
ingrids
31-03-2012, 15:15
Alltså - bladmögel blir brunröta, men brunröta ser i mina ögon inte ut som små blåmärken. Googla för en bra bild, det ser mer ut som ådror tycker jag. Giftigheten har jag ingen koll på, men det är länge sedan jag såg köpepotatis med brunröta så jag tror inte det var det du hade. Har aldrig hört att "blåmärkena" skulle vara giftiga, men eftersom jag inte vet vad de är ska jag nog inte säga något säkert.
Eva i Skåne
31-03-2012, 15:38
Det låter långsökt Anna-Karin. Mögel under skalen har jag aldrig hört talas om. Om potatisen ser fin ut kan jag aldrig tänka mig att det skulle vara några problem att ha dom oskalade i en gratäng. Man serveras ju ibland potatisklyftor med skalen kvar. Jag är säker på att det skulle funnits skrämsellarm om potatisskal om det varit någon risk alls.
*Stintan*
31-03-2012, 16:16
Det är inte mögel det är stötmärken av för hårdhänt hantering, förmodligen vid plockningen. Ibland kan man få potatis med brunröta, det ser helt annorlunda ut och går mer på djupet i potatisen. Stötskadorna går lätt att skära bort och ger inte potatisen sämre smak.
Hej Detta form av svamp skador kommer från Phytophthora infestans. Den svampen sprider sig, när kall och fuktigt nätter, och när är varma fuktiga dagarna. För att undvika skador gör så: 1odla färska potatis. 2 följe jordbruket cykeln. 3 vilje sorter som är resistenta. 4 plantera inte trångt .
Obs Alla svampar måste inte äta. H.Bassam
*Stintan*
31-03-2012, 17:58
Bassam, blåmärkena är inte svamp/mögel! Frågan handlar inte om bladmögel och brunröta!
Anna-Karin Lundberg
01-04-2012, 07:10
Jag visste att jag skulle få råd av er här! När man står så där i köket och fixar och den ena har en bestämd uppfattning om en sak så är det lätt att bli osäker. Det kändes fel, men hon stod på sig och är en i övrigt mycket klok kvinna. Jag ville inte bråka om potatis, lät henne skala den men undrade ändå. Nu har ni givit mig lite ledtrådar och jag har läst mer på nätet. Bladmögel orsakar stora skador, men det är blasten som blir möglig och dör, därför växer inte potäterna. De kan få röta av detta, men då är de ju helt fördärvade, alla fattar att de är dåliga. Jag pratar om märkena som inte syns utanpå utan syns när man skalar. Och jag hittade en intressant sida som jag rekommenderar: http://www.livsmedelssverige.se/index.php Där sas att dessa märken var stötskador. Låter helt rimligt med tanke på hur potatis skördas, tvättas, sorteras och säljs. Och jag har också skrivit till min kompis och berättat detta och frågat om det verkar stämma, eller om hon har annan information. Jag hittade också olustig fakta om bladsmöglet: Endast 1% av svenska åkrar används för potatisodling, men 40% av all mögelgift används på den enda % jordyta. Potatis kan sprutas upp till 15 gånger på en sommar, urk. Och då förstår man vikten av den nya potatisen som just godkännts av jordbruksverket, den är genmodifierad och därigenom resistent mot bladmögel. Bra för odlarna och bra för miljön!
Gunilla T
01-04-2012, 08:15
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 01-04-2012, 08:10)  Endast 1% av svenska åkrar används för potatisodling, men 40% av all mögelgift används på den enda % jordyta. Potatis kan sprutas upp till 15 gånger på en sommar, urk. Och då förstår man vikten av den nya potatisen som just godkännts av jordbruksverket, den är genmodifierad och därigenom resistent mot bladmögel. Bra för odlarna och bra för miljön! Hmm...det är sällan så svartvitt när det gäller biotekniska nyheter. Gissar att du menar Amflora potatisen som fått tillstånd att provodlas på några ställen i Sverige. Säkerhetsåtgärderna är rigorösa för att inte grödan skall riskera att spridas till omgivningen. Trots detta hittade man den otillåtna GMO potatisen Amadea i odlingarna och försöket fick avbrytas - jag har för mig att man brände allt utsäde. Min gissning är att jordbruksverket nu sagt ja till förnyade provodlingar.GMO grödor är det mest kontroversiella ämnet inom jordbruket idag - i Sverige, inom EU och i hela världen. http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=5302445
Gossen Ruda
01-04-2012, 08:50
Låter toppen om man fått fram en bladmögelresistent potatis, genmodifierad eller ej. Det har jag väntat länge på. Jag är inte rädd för spöken, dvs GMO-farhågor.
Gunilla T
01-04-2012, 09:36
Rädd??? ...man behöver inte vara rädd men sunt skeptisk till något som orsakat stora problem i världen. Jag är inte rädd att äta manipulerade grödor men det finns ju andra sidor av det hela som avskräcker.
Genmanipulerade grödor har ju framtagits av stora världsledande bioteknikföretag och säljs som t.ex. glyfosatresistenta vilket innebär att man besprutar med glyfosat och allt ogräs dör men själva växten klarar sig. Men naturen är inte så lätt att manipulera och utvecklar resistens , bl.a. i Kanada har man fått stora problem med s.k. monsterogräs som inget verkar bita på.
...genen som är glyfosatresistent sprids även till naturen...och man tvingas bespruta med allt giftigare medel
En moralisk invändning finns det också, de bönder som odlar GMO grödor blir förevigt beroende av det bioteknikföretag som äger utsädet och bekämpningsmedlet.
...och så har jag en invändning till...människors skydd mot sjukdomar och missväxt i jordbruket har alltid varit den stora mångfalden av utsäde. Denhär utvecklingen medför ett minskat antal utsäden som dessutom kontrolleras av något multiföretag.
Människor är oftast rädda för det som syns men det som innebär risker är oftast det som inte kan skönjas med blotta ögat...
Det finns skäl att vara skeptisk, släpper vi ut allt detta i naturen så finns ingen återvändo.
Gossen Ruda
01-04-2012, 11:47
Jag tror att GMO-frågan behöver en ordentlig genomgång så jag återkommer senare i kväll eller i morgon med en ny tråd, förslagsvis då i Småprat.
mamamaggan
01-04-2012, 13:30
Ja du Gunilla T , varför håller vi på och manipulerar grödorna ?
Inte tror jag att det är för att vi ska få så mycket bättre grödor utan just för att odlarna ska bli bundna till en viss producent som vill tjäna pengar.
Såg förut ett program om bomullsodling tror jag det var där man tagit fram en produkt som inte skulle behöva besprutas men då blev det genast andra problem som inte gick att lösa.
Likadant var det med majs i Sydamerika och där blev också den " normala " majsen som fortfarande odlades " smittad " .
skånepåg
01-04-2012, 13:49
Det mesta har sagt, potäten är en kraftvillig rot så nästan det ända du behöver oroa dej för är gröna fläckar som kan uppkomma på vissa men det krävs en större konsumtion för att få dålig mage Och gmo har man delade meningar, det flesta forskningar är flera år gamla pågrund av misstag, nu har vi bättre genteknik och kan bromsa allt vad som heter, men det odlade köttet som kommer eller redan finns i sverige har man sina supsoektioner på, för att få bästa smak ska de ju vara uppväxta på bra och olika föda =) Precis som alla upptäckter så stöter man på problem, så mycket i bara maten som vi ätit i minst 10 år är genmodifierad =) Måste ju säga med att det är mer näring och vitaminer i skalet på potatisen än i hela potatisen, många gillar inte det skalet men det blir ju knaprigt och är halva matupplevelsen ^^
För att återgå...
Så här resonerar jag:
* Är en potatis grön - släng hela, cancerogent. * Har den lite blålila märken - blåmärken, helt enkelt. Skär bort om det ser otrevligt ut men jag kan inte tänka mig att det skulle vara farligt. * Skrovligt skal - skala och är potatisen fin under - vad bra! Ät! * Mask och andra kryp - skär bort gångarna. * Skadad på annat sätt - skär bort det som är skadat/mögligt och koka resten. * Groddar - riv bort och skala som vanligt. * Skrumpen - funkar ganska bra om man gör potatismos, t ex. Låt potatisen ligga i kallt vatten ett tag så blir den dessutom lite fastare.
Dessa små "regler" funkar i alla fall bra för mig mig men å andra sidan så slänger jag heller inte mjölk bara för att "bäst före" var igår.
Anna-Karin Lundberg
02-04-2012, 07:22
Nu har jag läst ännu lite mer om den där nya potatisen. Det var Amflora jag läst om och den är godkänd nu, men det är ingen matpotatis utan den odlas visst för att få stärkelse att använda till andra saker än livsmedel. Och fattade jag rätt så odlas den i Sverige för att bli utsäde för odling i andra länder där stärkelsen tas ut.
Men till min ursprungliga fråga: Det verkar som att det är stötmärken som min kompis trodde var mögel, och det var ju skönt att få bekräftat. Man kan tro att det var ett aprilskämt, men det var inte 1:a april och hennes pappa är pensionerad ... åh, vad heter det nu! Han har arbetat hela sitt liv med rådgivning till odlare, kommer inte ihåg hans yrkestitel. Men hon brukar komma med trovärdiga åsikter i alla fall.
skånepåg
02-04-2012, 07:35
Hehe du har rätt i lite, min pappa är en av de största bönderna i skåne och man har följt han förr men bara genmodifierat, nästan all mat du hittar butiken är det sen minst över 10 år tillbaks, så ni alla faller bakom i era tycken Vill man ha godaste kött så föda med olika saker <3 Men bara potatisen har man tryckt ut minsta lill gen sen många år tillbaks, skulle en odlare bara fått fram hasselbackspotatis utan olika hjälpmedel ^^ Finns så mycket men bara ord mot mun =/ Går ju att göra ett långt projekt för dessa moståndarna men ha så kul med din knöl =)
Anders zon 1
02-04-2012, 10:13
CITAT (skånepåg @ 02-04-2012, 08:35)  Hehe du har rätt i lite, min pappa är en av de största bönderna i skåne och man har följt han förr men bara genmodifierat, nästan all mat du hittar butiken är det sen minst över 10 år tillbaks, så ni alla faller bakom i era tycken Vill man ha godaste kött så föda med olika saker <3 Men bara potatisen har man tryckt ut minsta lill gen sen många år tillbaks, skulle en odlare bara fått fram hasselbackspotatis utan olika hjälpmedel ^^ Finns så mycket men bara ord mot mun =/ Går ju att göra ett långt projekt för dessa moståndarna men ha så kul med din knöl =)
Hej
Nya sorter på marknaden som utförs av skaparna för att underlätta för människan och spara pengar och få bästa produkter. Vi måste hjälpa dem och planterar nya sorter. Och ger dem alla resultaten som vi har fått under odlingening period. Obs i dag kommer nya sorter och resultaten varje dag så vi behöver inte ta vad ärvde av våra forfäder. H.Bassam
*Stintan*
02-04-2012, 13:02
CITAT (skånepåg @ 02-04-2012, 08:35)  Hehe du har rätt i lite, min pappa är en av de största bönderna i skåne och man har följt han förr men bara genmodifierat, nästan all mat du hittar butiken är det sen minst över 10 år tillbaks, så ni alla faller bakom i era tycken Vill man ha godaste kött så föda med olika saker <3 Men bara potatisen har man tryckt ut minsta lill gen sen många år tillbaks, skulle en odlare bara fått fram hasselbackspotatis utan olika hjälpmedel ^^ Finns så mycket men bara ord mot mun =/ Går ju att göra ett långt projekt för dessa moståndarna men ha så kul med din knöl =)  Mycket obegripligt svammel
skånepåg
02-04-2012, 13:28
CITAT (*Stintan* @ 02-04-2012, 14:02)   Mycket obegripligt svammel Vad är det du inte fattar? Gav tips för olika handlingar som man kan göra och bara gmo? Vad är så svårt att förstå?
*Stintan*
02-04-2012, 15:40
CITAT (skånepåg @ 02-04-2012, 14:28)  Vad är det du inte fattar? Gav tips för olika handlingar som man kan göra och bara gmo? Vad är så svårt att förstå? Din text är i det närmaste obegriplig. Jag ser inga tips som man kan göra och vadå bara gmo? Alla nya varianter/korsningar/sorter är ju i och för sig resultat av genmodifiering men det är knappast allt sånt man är emot. Vad betyder "Vill man ha godaste kött så föda med olika saker"? Vad har det med blåmärken på potatis att göra?
Anders zon 1
02-04-2012, 16:31
skånepåg
02-04-2012, 19:33
Ett bra tips, kan du inte känna smaken på allt olika kött hur de har växt upp och allt , bara föd upp en gris på bara öl och andra annat, vad har gmo med det det att göra? Jo att folk litar på allt som finns i butikerna och även det är gmo föda sen länge, snurra in på det för en annan sa en sak om gmo och efter era åsiikter sen innan =/
För att återgå... Om man köper sharon eller persimoner så kan de ha områden som är ganska bruna i köttet utan att för den skull vara ruttna eller dåliga. Jag har hört att det är sockret som gjort att det blir brunt på detta sätt. Skulle det kunna vara likadant med potatisar? Om jag har förstått det rätt så finns det väl någon typ av socker i potatis?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|