osalind
Vi har en fin gammal förrådslänga som jag i ena änden av tänkt bygga en avskärmning av armeringsnät så att det blir som ett mysigt hörna där vi har soffa, sandlåda osv.
Har ni tips på fina klängväxter eller så som skulle passa att växa i armeringsnätet?
Cacki
Oj, det finns ju massor att välja bland. Klängrosor...clematis...vildvin...vin...murgröna...klätterhortensia osv.

Ett litet tips om du vill ha lite mer betänketid så kan du plantera någon ettårig klättrare där så länge. Någon starkväxande Ipomoea (Blomman för dagen) skulle täcka in nätet snabbt och bra.
Motti
Blomsterbönor är perfekt de växer ju snabbt också ,Hummle är ju bra dom växer väldigt snabbt men blommar ju bara med kottar ,men man kan ju blanda med hummle och tex blomsterbönor eller Klematis eller tex Kjesarvinda Luktärtor finns ju fleråriga också !skulle nog plantera lite olika för att se vilka som växer bäst och vilka som trivs hos dig .Jag har också tänkt skaffa armeringsnät i år men ska slänga dit lite olika klängväxter för att se vad som växer bäst och blndar man kan man ju få längre blommningstid tex smile.gif
Bengalow
Jag har dålig erfarenhet av Humle. De växer obehindrat in i hela trädgården. Rötterna når flera meter ut i annan odling. Har man inte jobb, så får man med ett sådant buskage.
Det finns Bokharabinda, som ocksp växer snabbt. Den kallas ibland arkitektens räddning, för den täcker över alla dessas misstag.Det finns ju även murgröna, vilken växer snabbt, och blir mycket tätt.
Vad gäller armeringsnätet, så bör du välja ett som är riktigt stabilt, t.ex. ø10 mm och kanske 150 i ruta. Tungt och därmed dyrt, men det håller åtminstone. Det kanske bara finns hos järnhandlare. Måtten brukar vara ca 5x2,4 m. Eventuellt så finns det skadade sådana som du kan få billigt. Man brukar lasta av med gaffeltruck, och då sliter man av någon tråd här och där. Försök att inte gå under ø8...när bladverket är utvecklat, så blir hela installationen ett ordentligt vindfång, och det blir inte kul om det välter i en halvstorm.
Motti
Jag har haft Hummle i vår förra trädgård i över 20 år och hade inga problem med den alls den höll sig där den skulle nackdelen är väl att man kan få löss på dom framåt sensommaren .Armeringsjärn finns att köpa på tex Cheppy och Jem o Fix,håller med Bengalow att man bör ha ett stornätat armeringsjärn för blir det för tätt så är det risk att det far i väg när det blåser till !
Myosotis
Wisteria (blåregn)!!! Finns inget som slår den doften, och vackert är det också.

osalind
Tack för alla svar, återkommer med resultat!
osalind
Här kan ni se hur det blev! Nu gäller det bara att välja växter också...
*Stintan*
Tjusigt! smile.gif
Myosotis
Kul bild smile.gif Du får visa bilder sen när wisterian blommar wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon