Full version: Ärtskott
Helena;)
Har köpt sockerärtor och upptäckte sen att jag redan hade flera påsar. Vet någon om ärtskotten man köper i grönsaksdisken är från vanliga ärtor? Alltså, kan jag så ärtorna nu inomhus, och klippa av skotten och äta dem?? : )
Klint
Jag är nästan säker på att det är så.Själv hade jag prövat de är ju inte giftiga Testa!
Bassam
Hej
På den här tiden kan vi plantera alla växter ute nu, så varför vill du plantera de ute.
Bassam
Helena;)
Bassam, jag råkade ha köpt på mig flera påsar med ärtor och det har jag inte plats för i köksträdgården : )
Monica M zon 4
Jag hade också gott om ärt-frön. Så jag sådde massor i en stor, vid sålåda. De gror på ett par dagar och växer på höjden jättesnabbt. Nu klipper en del i taget av skotten och har i sallad. Efter några dagar har det klippt vuxit till sig så jag kan klippa igen. Jag kan förmodligen använda skotten nån månad till innan alla näring försvunnit och skotten inte orkar växa till mer.
Whiskuchi
CITAT (Bassam @ 31-03-2012, 16:37) *
Hej
På den här tiden kan vi plantera alla växter ute nu, så varför vill du plantera de ute.
Bassam

I natt var det åtta grader kallt här, jag är glad att jag inte har några sådder ute än.
Monica M zon 4
Ärtskott, som är en förbrukningsvara, är det bekvämt att ha inne och inom räckhåll när man gör sallad. Och om man har dom ute är det lätt att dom ränner iväg för mycket. Fast då kan man ju alltid låta dom gå upp i blom så kan man njuta av blommorna.
katah
Det blir jättebra!
Jag har hela tiden icas gula ärtor på gång på fönstern.
Så smidigt, jag blandar dom i smoothies.
RitRat
Om man ska så ärtor bara för att få ätliga skott, räcker det att ha dem i fuktad bomull (som smörgåskrasse), eller ska de helst ha jord?
Torkade ärtor är ju billiga, man kan så mycket och ofta.
Monica M zon 4
Vet inte hur mycket närig de behöver. Det går säkert att få fröna att gro i bomull men frågan är hur länge man kan skörda. Du kan väl göra en test, en med jord och en med bomull och se vilket som ger flest skördar! Vore ju rätt kul att få reda på!
Helena;)
Tänkte inte på att man kan så vanliga gula ärtor yes.gif Måste man ta skotten när de är små eller kan man fortsätta skörda så länge de ser fräscha ut?
RitRat
Jag tror att skotten är mjällast och godast innan de nått 15-17 cm i längd. Sedan blir stjälken segare och trådigare och även bladen hårdare. Inte gott som sallad längre... blir mer "svårtuggat".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon