|
Sitter här och skriver ned alla mina olika pelargoner och petig som jag är vill jag ha med det vetenskapliga namnet. Men jag börjar känna mig lite förvirrad över vad de heter... Är spaljépelargoner zonaler? Ja, det är väl bara att visa sin okunskap - hur ska man annars kunna få bort den, liksom.  Här är de jag har och jag har skrivit dit det vetenskapliga där jag tror mig veta. Men rätta mig gärna, vill ju ha det så komplett och korrekt som möjligt! Sitter det endast ett streck efter det i fetstil så saknar jag det vetenskapliga namnet. Tack för hjälpen! Dekorativ pelargon - 'Catalina' Doftpelargon - 'Sweet Mimosa' 'Orange Fizz' 'Dr Westerlund' 'Mosquito Shocker' 'Concolour Lace' 'Fair Ellen' 'Appel' Engelsk pelargon - Pelargonium grandiflora
(de dog...)
Hängpelargon - Pelargonium peltatum 'Viletta' Bright red 'Ville de Paris' 'Toscana Tomke' Murgrönepelargon -'Evka' Pensépelargon - (den dog...) Rosenknoppspelargon - 'Appleblossom' Spaljépelargon -'Platinum' 'Antik Salmon' PAC 'Antik Violett' Stjärnpelargon - 'Fireworks White' 'Dunsbury Red' 'Mallorca'/'Swiss Star' 'Fireworks White Glitter' 'Lotusland' 'I Odensjö Eta Corina' Tulpanpelargon - 'L Emma' Vildpelargoner P. iocastum P. elongatum P. quinquelobatum
Zonalpelargon - Pelargonium x hortorum'Maverick Appleblossom' 'First Yellow' 'Sailing' 'Grandeur' Classic Lavender Splash 'French Vanilla' Mårbacka 'Tant Hanna' 'Maverick Star' 'Happy Thought' 'Wilhelm Langguth' Äggskalspelargon - 'Bildeston' Änglapelargon -'Orange' PAC 'Angel Eyes' Randy
Gunilla T
31-03-2012, 18:10
Vet inget om pelargoner men vill bara uppmuntra dig i det du vill göra Det är inte lätt och jag har en känsla av att det finns massor av hybrider inom pelargonsläktet och att märkningen vid inköp kan vara lite si som så. Men det går, kanske inte på en gång men med envishet och lite letande så... Jag är väldigt intresserad själv av korrekta namn på alla växter och jag planterar aldrig ut något i trädgården utan namnbricka mer och...jag köper aldrig växter som inte är fullständigt märkta, petig var ordet Lycka till, det är kul!
Ja, jag har förskt att googla en del men det saknas faktiskt vetenskapligt namn på de flesta sidor jag har sett!
Tack för dina uppmuntrande ord, Gunilla!
Gunilla T
31-03-2012, 19:07
Dethär har du förmodligen sett http://sv.wikipedia.org/wiki/Zonalpelargon Zonalpelargonerna finns så många av att de är indelade i sortgrupper. Blir alltid lite knepigt när det finns undersektioner.
Ja, du ser! Det är inte lätt att klura ut! Tack för länken, minns inte om jag sett den då jag börjjade så smått med detta i höstas.
Det finns många,många ......
Dvärgpelargoner Miniatyrpelargoner Brokbladiga pelargoner Gyllenbladiga pelargoner Rosenknoppspelargoner Stjärnpelargoner Fågeläggspelargoner Äggskalspelargoner Tulpanblommande pelargoner Fingerpelargoner Kaktusblommande pelargoner Nejlikeblommande pelargoner
Hängpelargoner Engelska pelargoner Änglapelargoner Unikpelargoner Doftpelargoner Vildarter Primärhybrider
dekorativa, rosenknopps-, stjärn-, tulpan- och äggskalspelargon är alla zonaler!  Spaljépelargon var något nytt för mig, så den vet jag inte riktigt. Men av det jag fick fram på google är det också zonalpelargoner!
*Stintan*
02-04-2012, 18:24
Jag trodde att spaljepelargoner är zonalpelargoner som p.g.a. sin storlek lämpar sig att spaljera. Har dessa blivit en egen grupp nu?
Aldo, tack för din lista men det är det vetenskapliga namnet jag behöver hjälp med.
Hittade detta om grupper på Pelargonsällskapets sida: "I trädgårdssammanhang indelas pelargoner i följande stora huvudgrupper: Zonalpelargoner, Häng eller murgrönspelargoner, Engelska eller ädelpelargoner, Änglapelargoner, Doftpelargoner, Vildväxande arter. Det finns också några mindre grupper med speciella drag, bl a unikpelargoner och Hartsook-hybrider."
Så då är det så att under zonaler finns då ett gäng ungdergrupper och där ibland t ex spaljé- då, kanske?
Så häng- och murgrönspelargon är samma...?
OK, enligt Wiki heter det alltså sortgrupper, inte under-.
Jag älskar pelargoner men jag är inte fanatisk !jag skiljer på Vildpelargoner och Zonaler men att övervintra alla 16 som jag hade fungerar inte och därför tycker jag om deras Svenska namn därför de är lättast att komma ihåg ,vad de heter på Latin är helt ointressant för mig och omöjligt att lära sig också . enkla svenska benämnigar tack
CITAT (Peztis @ 02-04-2012, 21:53)  Så då är det så att under zonaler finns då ett gäng ungdergrupper och där ibland t ex spaljé- då, kanske?
Så häng- och murgrönspelargon är samma...? Ja. Det finns många olika sorters zonaler som delats in i grupper efter hur de ser ut! Och ja, häng- och murgrönspelargon är samma!
CITAT (Motti @ 03-04-2012, 01:08)  Jag älskar pelargoner men jag är inte fanatisk !jag skiljer på Vildpelargoner och Zonaler men att övervintra alla 16 som jag hade fungerar inte och därför tycker jag om deras Svenska namn därför de är lättast att komma ihåg ,vad de heter på Latin är helt ointressant för mig och omöjligt att lära sig också . enkla svenska benämnigar tack  Där är vi nog lite olika...  För mig är inte det vetenskapliga namnet så omöjligt utan berättar en del om växten. Men så är jag ju också sådan som gillar etymologi, har läst latin och grekiska osv. OK, jag har inga stora kunskaper men i alla fall lite att bygga vidare på. Vet att det är många som är intresserade av det vetenskapliga namnet och det säger kanske mer om vad det eg är för sort man har... det är därför jag är lite förvånad över att det är så svårt att hitta dem.
Kollade på eng Wiki och där fanns det mycket mer info. Och jag har insett nu att om jag ska försöka reda ut detta så är det en heltidshobby! Och hur ska det då gå med alla andra projekt man har? Och familjen kanske tycker det är trevligt att umgås ibland... Ni får självklart komma med mer information om ni har!
smuleborg
03-04-2012, 20:40
Vi har det "vetenskapliga namnet" på i stort sett alla. De som vi inte har det "vetenskapliga namnet" på är givna skott. Jag har då kört ner en pinne: Zonal röd. Jättefina.
Andra har vi köpt, och har en förankrad pinne med "vet.namn" i varje kruka.
Ja, ja, vi har ett bestånd av Mårbacka, från gammal stam. Pinne där också.
Jag förstår dig, för att jag är likadan.
olublanseflor
03-04-2012, 21:24
Jag har en stor samling pelargoner, för närvarande ca 600 olika sorter. Det går bra att titta in på min hemsida, där finns tusentals bilder, och gruppen står utmärkt, liksom förädlare i flera fall.
Oj, där fanns det många fina bilder!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|