Jag vill köpa nedanstående träd, men var? Jag bor i södra Skåne.
Svensk namn: Blodbjörk
Vetenskapligt namn: Betula pubescens "Rubra"
Bra val! Ring din närmaste trädgårdsbutik och be dem ta hem, eller ring till Billbäcks eller annan trädodlare.
Nu är min efterlängtade BLODBJÖRKEN planterad
Rebecca
04-06-2012, 10:02
Vad spännande! Mycket fint träd, har du lust att slänga upp ett foto?

Vilken kvalitet köpte du?
Jag satte en liten förra året, den är helt ljuvlig. Behöver en hel del vatten i början, jag ger min lilla 1,5 meters ca 50 liter i veckan.
Se till att stödet inte sitter för högt, den ska lära sig att vaja och bygga styrka i kronan från början men rötterna ska hjälpas till stadga. Sätt stödet lågt mot stammen och bort med alla bambupinnar soom sitter längs med (de är till för transporter).
Jan af Lisö
07-06-2012, 07:59
Säljs även som "Finsk rödbjörk", finns bl.a i Zetas katalog under detta namn.
Jan af Lisö
08-06-2012, 14:25
Jag fick bara tag i ett litet träd 1m högt och har inte satt någon stödpinne. Har inget foto men här finns min sökning.
http://www.google.se/search?q=blodbjörk&am...p;client=safari
Glöm inte att skydda mot rådjur och hare bara.
Mitt träd var också bara metern när jag satte det förra året, sedan har det pinnat på och är säkert 1,5m.
Fler bilder:

Jan af Lisö
18-06-2012, 09:08
Köpte sista exemplaret Zetas hade, men björken kom inte ner i marken i helgen pga ovädret. Det som förvånade mig lite var att björken var ympad, å andra sidan ger det möjlighet att själv om några år tillverka egna Blodbjörkar.
Så nu fråga till Cilla eller någon annan som kan: Hur ympar man björk ?
Jag har aldrig ympat björk, inte ens kommit på tanken att testa. Ring någon av trädodlarna och fråga hur de gör! Och berätta gärna här.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.