Full version: Kul film
Mia i trädgården
Trevlig liten film om träd, för en lördagskväll. Svaret är ganska självklart men ändå fascinerande, men en frågan som man sällan ställer sig.

http://bestofyoutube.com/where-do-trees-come-from

Where do trees come from

Lite osäker om jag fick till länken, annars får ni söka på You tube på "where do trees come from"

Vad är det för spännande träd han sitter i?
Cilla
Den var fin, Mia, tack! Jag spred den vidare via Facebook.
Mia i trädgården
En följdfråga på mitt egna inlägg rolleyes.gif kom på det efter att jag såg filmen.

Att gödsla träd - är det bara placebo (för både människan och trädet)? Eller är näringen som trädet tar upp fr jorden och gödsel så lätt i vikt att det inte märks så mycket? Jag tänkte på testet som beskrevs i filmen att trädet som växte i krukan och vägdes efter flera år, att jorden i krukan bara har minskat i vikt med några gram (62 g eller något så sa de).

Intressant om man tänker på att vikten av gödsel (organiskt så klart flirting.gif) och kompost ofta är mer i vikt än några gram.....

Klurig fundering för kvällen!
Piccante
CITAT (Mia i trädgården @ 31-03-2012, 20:47) *
En följdfråga på mitt egna inlägg rolleyes.gif kom på det efter att jag såg filmen.

Att gödsla träd - är det bara placebo (för både människan och trädet)? Eller är näringen som trädet tar upp fr jorden och gödsel så lätt i vikt att det inte märks så mycket? Jag tänkte på testet som beskrevs i filmen att trädet som växte i krukan och vägdes efter flera år, att jorden i krukan bara har minskat i vikt med några gram (62 g eller något så sa de).

Intressant om man tänker på att vikten av gödsel (organiskt så klart flirting.gif) och kompost ofta är mer i vikt än några gram.....

Klurig fundering för kvällen!

Det kan säkert stämma. Största beståndsdelen i träd är cellulosa och lignin dvs kolföreningar. Kol tar växter upp från luften och från jorden hämtar de kväve, fosfor, kalium och mikronäring men det är en mkt liten del av trädets totala vikt.
Cilla
Lite samma som människan, skulle jag vilja säga. Vi består ju av en stor del vatten, som är viktiga för oss att få i oss ganska stora mängder av. Men vi kan inte bara leva av detta...

Så även med träden. De kan inte bara leva av det de består av.

Men visst är det magiskt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon